Gå til innhold

lovlig felg og dekk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle sammen.

jeg kjører e36 cab. å lurte på om er det lov å kjøre med slik felg og dekk... 225-40-18 forran, å 225-40-18 bak

alle felgene er 8,5x 18, et 35

takk for hjelpen.

Skrevet

Slenger meg på denne. Har akkurat samme dimensjonene som trådstarter til en E36 sedan som er lovlig senket med justerbart. Må disse godkjennes hos biltilsynet og skrives inn i vognkort? Bilen subber ikke og felgene tar ikke borti skjermer.

Skal snart på EU og gidder ikke kjøpe nye 2 nye piggfri vinterdekk p.g.a. ponktering, så jeg kan bruke stålfelg på EU hvis det ikke er nødvendig. Bilen skal ikke brukes på vinteren mere så å koste på vinterdekk er unødvendig utgift for min del.

Skrevet

Det er ikke lov å du kan risikere å bli sendt på visning på BT ifm EU-kontroll. (hvis verkstedet er kjipe/strenge)

De aller fleste BT krever TUV-papirer på at felger og dekk er godkjent til din biltype for at du skal få det inn i vognkort, men du kan være heldig og at de bare sjekker innpress, rulleomkrets og at de ikke subber.

Skrevet
Det er ikke lov å du kan risikere å bli sendt på visning på BT ifm EU-kontroll. (hvis verkstedet er kjipe/strenge)

De aller fleste BT krever TUV-papirer på at felger og dekk er godkjent til din biltype for at du skal få det inn i vognkort, men du kan være heldig og at de bare sjekker innpress, rulleomkrets og at de ikke subber.

de felgene er lovlige, jeg kjører med 235/35-19 med ET40 felger, jeg godkjente på BT og de sa jeg ikke trengte noen TÜV eller noe på disse hjulene så lenge innpresset var innenfor 7,5mm, er lov med max tilsammen 15mm forskjell på innpress fra originalt(begge sider totalt, per aksel) og rulleomkrets ikke er større enn 5%, trengte ikke å få felgene mine i vognkort en gang, de sa jeg bare måtte ha papirer på original innpress, og på E36 så er det 42-47, så felgene hans er innenfor 7,5mm grensa, og rulleomkretsen er mindre enn 5% grensa, så trenger ikke å bekymre deg or å bli stoppa i kontroll

Skrevet

Da møtte du på en snill kontrollør. Dette praktiseres (dessverre) ullikt rundt om i landet.

Hadde ikke satt noe på felgene selv ved en PKK, men mange andre hadde nok gjort det.

Er fullt klar over regler for innpress, rulleomkrets osv. :wink:

Skrevet

men om f.eks kontrolløren sier noe om felgene/dekkene og man selv veit at de er lovlige på bilen så skal man be kontrolløren sjekke i STRO-boka ;) da kan de ikke si noe i mot hjulene :) vi bruker den boka ofte når vi får inn biler med store u.org hjul på en pkk

Skrevet

f**n jeg blei stoppe i dag å fikk manglelapp, felg,dekk,faran og bakk støttfanger(var ikke orginale sa dem) og eksosennlegg(g pawer). anner ikke hva skal jeg gjøre? har ikke tuv papir på de

hjelp :(

Skrevet

jeg har ikke TÜV på mine heller, men gikk gjennom kontroll, dra til en BMW forhandler, spør om papirer på originalt innpress på bilen din, for så lenge innpresset er mindre enn 7,5mm per side og alt som jeg skrev over her så skal ikke de kunne si noe på det, eksosen skal BT ikke si en dritt om egentlig, så de kontrollørene du har blitt stoppa av kan ikke jobben sin :evil: hadde jeg vært deg så bestill en time hos et BMW verksted å få de til å ta avgasstest på bilen din, og muligens se over hjulene at innpresset er innenfor lovlig grense om de gidder, så og du har sikkert ettermontert M3 fanger, så da kan du få verkstedet til å skrive et dokument at det er M3 fanger du har (om det er det du har) så drar du til BT så kan de se over papirene og ta støytest, grensen er vell 93db tror jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...