Gå til innhold

koker, men temperatur viseren står på normal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg skrev er problemet at bilen koker mens temp føleren inni bilen står på normal temp.

Det samme skjer om bilen står på tomgang eller om den kjøres. noen som har noen tips om hva dette kan skyldes?

Skrevet

Grunnen til at jeg veit den koker er: 2. grads forbrenning på ene hånda og irritert hud i ansiktet. (før noen skriver det så veit jeg at det var dumt å skru av lokket før bilen ble kald, men på normal temperatur skulle det ikke vært krise)

Glemte forresten å si at det gjaldt en 93mod 318 e36.

Prøvde den igjen i dag med bars radiator tett ettersom det er en liten lekasje i radiatoren. byttet også til en ny termostat for å forsikre meg om at denne funket som den skulle.

Men spørsmål: skal man kunne klare å stoppe vifta enkelt med en skrutrekker ish da den går på norm temp? (eller som min bil, blir VaRm)

Kan det være den som er det store problemet?

Skrevet

du er vel klar over at vanntemp er GANSKE høy selv om bilen er ved normal driftstemp? er alltid trykk i tanken/radiator og det vil alltid sprute selv ved normaltemp?

Skrevet

Ja er klar over at driftstemp er ganske høy og at det er trykk i radiator og ekspansjonstanken.

Men som spørsmålet var: skal man kunne klare å stoppe vifta enkelt med en skrutrekker ish da den går på norm temp?

Tillegs spørsmål: hvor mange psi trykk er det på kjølesystemet ved 90 grader Celsius?

Skrevet

Så da kan jeg se bort fra at det kan være viften som forårsaker problemene da?

er vell bare å se seg omkring etter ny radiator ettersom bars tingen tydelig ikke klarer å tette det :(

Skrevet

ja den går fra kald til norm temp akkurat som vanlig. har funnet ut hvor det er lekasje nå tror jeg å det er i enden av radiatoren mot ekspansjons tanken. kan se ut som det er noen gummigjennomføringer der som sitter på metall rørene. kan det stemme?

Skrevet

Det er HELT normalt at vannet spruter ut og er glovarmt hvis du skrur av lokket rett etter at du har kjørt. Vanlig vanntemperatur kan godt være på 90-95 grader, og når du åpner lokket og slipper ut trykket er det helt vanlig at overtrykket gjør at vannet fosser ut. Og skulle du vær i tivil, JA du brenner deg ved vanntemp på 90 grader... Konsentrer deg om å få fikset lekkasjen/byttet radiator, og SÅ kan du evt. begynne å lete etter andre kjøleproblemer.

Skrevet

Liten tileggsopplysning, finnes motorer som har vanntemperatur på OVER 100 grader, men pga at kjølesystemet står under trykk koker det ikke alikevel. Frostveske er også med på å øke kokepunktet, i tillegg til å hindre frost og korrosjon. Så det er en veldig dårlig idè å bruke bare vann på sommeren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...