xibriz Skrevet September 24, 2010 Forfatter Skrevet September 24, 2010 Jeg synes ikke det er så morsomt å skru bil... jeg har da andre ting å gjøre også... Men jeg har ikke råd til å risikere at motoren skjærer seg. Jeg kan rett å slett ikke være uten bil.. da er det jo bedre å være føre var? Disse problemene kom jo etter at termostaten røyk å motoren ble varm. Toppen kan jo ha slått seg eller sprukket, men det vet man jo ikke før man skrur av.
Kennethe34 Skrevet September 29, 2010 Skrevet September 29, 2010 Ta en Co2 test av kjøleanlegget og mål kompresjonen før du bytter noe toppakning Om disse tingene ser greie ut så luft systemet skikkelig på nytt.
T. Tharaldsen Skrevet September 29, 2010 Skrevet September 29, 2010 og lufte de e ikke så hokus pokus som alle skal ha det til.. så lenge nesen står litt oppover går det bra.. åpn lufteskruen og fyll på med vann. La vannet renne mens du trykker litt på kjøleslangene, men slipp de rolig ut så du ikke trekker ny luft inn i luftehullet.. la det renne noen minutter så skru alt på plass og ta deg en tur etterfyll neste gang motor e skikkelig kaldt
Kennethe34 Skrevet September 29, 2010 Skrevet September 29, 2010 og lufte de e ikke så hokus pokus som alle skal ha det til.. så lenge nesen står litt oppover går det bra..åpn lufteskruen og fyll på med vann. La vannet renne mens du trykker litt på kjøleslangene, men slipp de rolig ut så du ikke trekker ny luft inn i luftehullet.. la det renne noen minutter så skru alt på plass og ta deg en tur etterfyll neste gang motor e skikkelig kaldt Ikke helt slik det skal gjøres.. Først: åpne lufteskrue, fyll vann til det renner godt ut av hullet, skru inn skruen, fyll vann til max nivå merket, start bilen nå skal varmeaparatet være på fullt og vifta på trinn 1. Sjekk om nivået har minket, om det har det så etterfyller du. Så kjører du deg en tur fortsatt med varmeapparat på fullt og vifte på trinn 1, kjør til termostaten åpner, løsne lufteskruen mens motoren går på tomgang, og skru den inn når det ikke kommer mer luft ut. Så kan du etterfylle kjølevann når motoren har blitt kald til max merket
T. Tharaldsen Skrevet September 29, 2010 Skrevet September 29, 2010 er klar over at det ikke er den "riktige" måten og gjøre det på, men har virket får meg hver gang på flat mark (og det begynner og bli en god del ganger no)imotsetning til bekjente som har gjort det på andre metoder
xibriz Skrevet September 30, 2010 Forfatter Skrevet September 30, 2010 Ok, på tide med tilbakemelding. Jeg dro for å sjekke bilen. Fyllte på kjøleveske og luftet. Skiftet olje, plugger og luftfilter (dette var long overdue). Nå ser bilen grei ut Da var det sikkert bare ettereffekt fra gåen termostat som fikk meg til å dro at pakningen var røket
Bimmerfører Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Jeg ville fått bilen tl ett verksted, fått de til å sjekke om toppen er gått, de aller fleste bilverksteder i dag sjekker dette på 2min. ved å helle på litt veske i radiator, så ser de med en gang om toppen/pakningen er gåen. Har selv gjort dette og aldri betalt for dette. Det å skifte pakning på disse motorene er ikke gjort på en time, og du skal vite hva du gjør... En svakhet på disse motorene er også de bakerste strekkbolt festene i blokka, ved varme kan disse slippe og da har men en jobb forann seg kan du si. Termostathuset og vannpumpa pluss viskosekoblingen bør du også se på før du tar det for gitt at toppen/pakningen er gåen. Men liker du å skru bil, så skift gjerne pakning, men følg boka og de rådene du får, for her kan ting gå galt skal man gjøre dette på egen måte. EDIT: så ikke at du hadde fått gleden av å ha funnet feilen Håper dette stemmer slik at du slipper mer tull med bilen, alltid kjipt når bimmern står
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå