Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vinterdekk skal kjøpes inn og jeg er litt usikker på hva som passer på bilen og ikke minst hva det koster. Bilen det er snakk om er en 2007 E91 M-Sport med 8" foran og 8,5" bak (194M). Sommerdekkene er i dimensjon 225/45-17 og 255/40-17.

Så til spørsmålene:

- Run flat eller ikke? Jeg har verken reservedekk, jekk eller plass til dette i bilen.

- Er det mulig å strekke dekkene litt? Hva er i så fall minste lovlige dekkdimensjon på disse felgene?

- Hvor er det mulig å få kjøpt dekk til en billig penge? Er ikke så gira på å svi av 10 laken eller mer på dekk.

- Hvilke dekk? Dårlige billigdekk er uaktuelt - barn i bilen.

- Hva står på din bil og er du fornøyd?

Håper på hjelp.

edit: Harrytur til Sverige for å bytte kan være aktuelt dersom noen vet om bra butikker i nærheten av Svinesund ;)

Skrevet

Jeg har 7,5*17" og 8*18"

Jeg kjører 225/45-17 både forran og bak.. Slik har jeg kjørt i to vintre, å har ikke vært noe problem det.

Kjører piggfritt nå. Kjøpte michelin x-ice (fjord årets testvinner). Å har absolutt ingenting å klage på anngånede dekkene eller fremkommeligheten med disse.

Ser du skriver at du skal ha billige dekk, men ikke BILLIG dekk...

Vinterdekk er noe man ikke sparer på. Kjøp de her i Norge, beregnet på Norske forhold.

Skrevet

Takker for innspill. Jeg har ikke tenkt å spare på dekk ved å velge kinadekk, men når jeg først har bestemt meg for hvilke jeg skal ha så kjøper jeg dem der det er billigst. Det blir uansett dekk beregnet for norske forhold og med dokumenterte testresultater. Piggfritt, da jeg bor i Oslo.

Det jeg egentlig er mest usikker på er run-flat eller ikke, samt om det vil se fornuftig ut med 225/40 både foran og bak på forskjellig felgbredde. Heller kanskje litt mot 205(215)/50-17 på 8" foran og 225/45-17 på 8,5" bak.

Fant forresten en nyttig side for å regne på dekkdimensjoner: http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp

Skrevet

Dekk i størrelsen 225/45-17 går helt fint på 8,5" felg. Blir bittelitt dekkstrekk, men ubetydlig. Har selv kjørt 225/45-17 og forrige sesong på 225/40-18 på vinteren. Piggfritt fungerer helt supert, jeg har kjørt med Yokohama iceguard som har gjort det veldig bra i tester hos Naf. I år kommer jeg til og kjøre med 225-18 foran og 245-18 bak. Uten runflat dekk. Punkterer aldri, skulle jeg være så uheldig får jeg heller ringe etter hjelp :)

Kjøp dekk hos johsbjerke, tror du skal lete lenge etter billigere vinterdekk. Har selv kjøpt der de siste gangene. Min erfaring er at de er billigere en sharif på slike dimensjoner.

Du får f.eks Nokian Hakkepelitta R 225/45-17 for 5900,- for 4 dekk.

http://www.johsbjerke.no/ny/produkter/d ... 225/45/17/

Skrevet

Johs Bjerke ser absolutt bra ut. Gode priser på større dimensjoner.

Kan jeg spørre hva som er grunnen til at du velger å kjøre på 225 og 245 i år kontra tidligere år? En leser jo ofte at breie dekk ikke er ideelle på slaps og våt is.

Skrevet

Grunnen til at det blir 245 bak i år er at jeg har nettopp kjøpt ny bil en e92. Dekkene fulgte med bil fra forrige eier :) De er vel også 9" breie mener jeg.

Når det gjelder og kjøre med breie dekk, 225 som er min erfaring. Så fungerer det veldig bra. Viktig og velge kvalitetsdekk og ikke noe billigdekk. Vinteren i Oslo i fjor var vel den værste på år og dag, jeg hadde ingen problemer uansett føre. Smalere dekk er sikkert bedre på slaps etc. Men når 225 fungerer så bra som det gjør ser jeg ingen problemer med og kjøre med det.

Skrevet

Hei

Jeg har en e90 med de samme felgene som deg som vinterhjul. Bruker 225/45/17 på alle fire hjul, men har ikke Run-flat. Jeg har Vredestein Nord-Trac.

8" til venstre og 8.5" til høyre på bildene.

peatbsy76e02725yj0zv.jpg

kwvpgpd38vv57poy5vst.jpg

Skrevet

Bilder og greier. Er jo ikke grenser for hvor hjelpsomme folk kan være her inne.

Det var ikke store forskjellen, så saken er avgjort. Det blir noen gode 225/45-17 både foran og bak. Har lett meg grønn og blå (Le Mans blå selvsagt) etter en artikkel eller foruminnlegg som kan rettferdiggjøre 245 bak, men har ikke funnet noe, så da sparer jeg pengene og lar CS være forsøkskanin på 245 ;)

Run-flat utgår. Jeg har ikke lest én positiv omtale om disse, annet enn at det er praktisk når en punkterer. Går heller til innkjøp av lappesett og jekk.

Får vel lage en bildetråd også etter hvert, men det blir etter høstpussen.

Skrevet

Le Mans blå er en selvfølge. e92´n er Le Mans blå :)

Blir spennende og se hvordan det blir med 245 bak. Hadde jeg hatt felgene dine så hadde jeg kjøpt 225 foran og bak uten tvil, som du sier.

Skrevet

Da har jeg snakket med litt forskjellige folk angående dekk til bilen. Tenkte jeg skulle mate informasjonen tilbake i fall det er noen som har samme informasjonsbehov :)

Fra BMW-forhandler var det eneste jeg fikk at jeg burde kjøre samme dimensjon på vinter som på sommer, uten noen som helst begrunnelse. Mine spørsmål om 255 på vinter sett i sammenheng med sporing og planing ble elegant ignorert. På spørsmål om det finnes gode runflat dekk og hvorvidt disse er bedre nå enn det som ble levert i 2007 fikk jeg kun til svar at det er dette som leveres på de fleste nye BMW'er nå. Kanksje ikke så rart i og med at dette er standard. Fikk dog vite at det har skjedd mye med hvordan de lages nå i forhold til tidligere, men heller ikke her noe konkret.

Tok en prat med noen som kan dekk og som kun driver med det. Vedkommende har kjørt BMW i mange år. Der fikk jeg gode begrunnelser for hva jeg skulle velge. Meldingen var at runflat på vinteren (og om sommeren også for øvrig) er helt på trynet og tar bort omtrent 50% av et vinterdekk sine egenskaper (en lignende sak las jeg også i VG en gang for lenge siden). Å kjøre 245 bak gikk for så vidt an, men da må en kjøre deretter. Til min bil (eller til mine dekkdimensjoner) anbefalte han Yokohama eller Dunlop, eller til nød Continental og kom med en lang argumentasjonsrekke om sidevegger, vinkler, stabilitet og hvilke områder i Europa dekkene var produsert for. Husker ikke alt i detalj, men det var veldig godt begrunnet. Han hadde også forskjellige dekkanbefalinger på FWD, 4WD og RWD. For eksempel var Hakka piggfritt et dårlig valg for RWD, men et bra valg på 4WD. Hvem som helst kan jo finne på slike ting og bare si noe tull, men må si at her luktet det kompetanse lang vei.

Jeg er ikke veldig fornøyd med informasjonen fra BMW om dette emnet. Lite dybdekompetanse og ingen begrunnelser på rådene som ble gitt, heller ikke når jeg spurte. Jeg støtter meg heller til ekspertråd fra folk som driver med dette, er konkrete i sine anbefalinger og som kan begrunne disse. Når vedkommende også selger både runflat og vanlig ser jeg heller ikke at vedkommende kun tenker på egeninteresse.

Blir vel å bytte dekk i neste uke, så om noen har gode råd som strider mot dette er det bare å fyre løs.

Skrevet

Får vel oppdatere denne. Endte opp med Dunlop Graspic DS-3 i 225/45-17 både foran og bak. Ble anbefalt disse foran Yokohama på grunn av lavere pris og at det etter sigende skulle være et bedre dekk. Mønster og spor er veldig like og det skulle være litt mer slitesterkt enn Yokohama. Om dette kun er en salgspitch for å selge det dekket som gir mest fortjeneste eller ikke skal jeg ikke spekulere i.

Merker at bilen ikke er så hvass i styringen som før, men herre! - for en komfort i forhold til RFT-møkka. Deilig å kunne kjøre over humper i veien uten at det høres ut som om forstillinga har foringer av Marshmallows.

En får vel tåle litt overdreven kjørekomfort på vinteren, men 17" uten RFT er uaktuelt på sommeren da bilen føles mer komfortabel enn sportslig (bør være sånn 70/30, i sportslig sin favør etter min mening), så det blir nok 19" og lavere profil på sommerdekka. Er altså åpen for PM om noen har liggende 19" i 8"+8,5" eller annen passende dimensjon for E91 M-Sport som de ønsker å kvitte seg med :)

edit: Kun originalfelger (må ikke nødvendigvis være BMW, men ikke kopifelger).

Skrevet

Så du kjører allerede med vinterdekk, jeg er ikke klar for det helt ennå. :wink:

Og så må du huske på at det er stor forskjell på sommer- og vinterdekk når det gjelder komfort og styrerespons, så 17" sommerdekk uten RFT vil føles helt anderledes enn myke 17" vinterdekk uten RFT.

Men 19" er jo mye kulere. :)

Skrevet

Vinterhjul allerede??? Heh, på gradstokken her viser d, hold dere fast; 18 grader i skrivende øyeblikk! Men bra jeg fikk se tråden igjen, minner meg om at vinterfelgene mine skal pusses og vaskes til vinteren :)

Skrevet

Hehe. Litt tidlig, er klar over det. Men har faktisk vært nede i 1 grad og glatt på veiene her i Oslo et par dager, så bedre føre var... Dessuten har jeg lest at nye piggfrie skal kjøres inn 50-100 mil på asfalt. Usikker på om dette er oppspinn eller ikke men.. :)

Skrevet

Var faktisk 0 grader her onsdag sist uke, men, nå har tempen kun gått oppover.! Skal de d?? Aldri hørt om... Kan kanskje til en hvis grad være med på at de kan "kjøres inn" litt, men å kjøre inn piggfridekk opp til 100mil er vel kanskje i overkant unødvendig?? Håper jeg ikke skyter meg selv i foten nå :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...