E36Cab1 Skrevet September 22, 2010 Skrevet September 22, 2010 Får til stadighet spørsmål på PM om godkjenning,søknad osv og hvordan en skal gå frem. Legger heller litt info ut her da det sikkert er mange flere PM i fremtiden som eg kan unngå ved å gjøre dette NB! Er ingen fasit,men kun noen generelle tips. Ting å ha med i søknad for ombygging av bil: 1. Sørg for at bilen du skal montere ny type motor i er 10 år eller eldre,dvs at den har vært regga i Norge i minimum 10 år. Selve alderen på bilen har liten betydning. Da er det gratis mht effekt-avgift. Søk FØR bilen bygges om! Noen ganger vil de komme på inspeksjon. Har du dokumentasjon på hvor og fra hvilken bil delene du skal benytte kommer fra er dette en bonus. Noen krever slik informasjon, andre ikke. Spør gjerne om viktigheten om dette på forhånd viss du ikke kan dokumentere alt. 2. Viss bilen er eldre en 1989 har den sannsynligvis ikke katalysator som standard. Har derimot den nye motoren som skal monteres katalysator som standard skal denne katalysatoren ikke brukes på bilen jamfør § 25-2,andre ledd: "2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet. Ettermontering av avgassetterbehandlingsutstyr (f.eks. 3-veis katalysator og partikkelfilter) er bare tillatt dersom det foreligger dokumentasjon/bevitnelse/garanti fra bilfabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium for at utstyret er utprøvd og tilpasset vedkommende biltype. Av dokumentasjonen skal det fremgå hvilken avgasstandard (EU-direktiv, ECE-regulativ osv.) biltypen er prøvet etter og tilfredsstiller. 3. Nr. 2 annet ledd trer i kraft 1. november 2000 for ettermontering og ibruktagelse, uansett når bilen er registrert." Men ser en derimot på § 25-3,første ledd punkt b så vil kat. sannsynligvis måtte monteres: "1b. For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde: Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride 0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,3% eller etter fabrikantens anvisning. Ved forhøyet tomgang – minst 2.000 o/min – skal konsentrasjonen av CO ikke overskride 0,3 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,2% eller etter fabrikantens anvisning. Lambdaverdien skal ligge innenfor 1 ± 0,03 eller etter fabrikantens anvisning." Dette angitt i overnevnte paragraf kan,som det meste i Kjøretøysforskriften,tolkes begge veier. En motor som styres av et kat.-system med lambdasonde må ha 2 sonder(foran og etter kat.) for å kunne oppfylle punkt 1b ettersom motor med kat. og 1 sonde foran kat. har ingen mer styring av motor enn en motor med 1 lambda og ingen kat. (dette er 1 mulig tolkning..) Spørsmålet er om de går etter hva bilen er originalt godkjent/levert med,eller utifra hva motor som skal monteres inn er levert med. Mest trolig må motoren ha kat. dersom originalt levert med dette. Men som sagt,lova er åpen for tolkning og eventuell kverulering 3. Sørg for å finne ut hva den største effekten(Hk) og momentet(Nm) karosseriet du skal bruke vart levert med originalt fra fabrikk. Deretter kan du gå inn påf.eks http://www.realoem.com og ta utskrift av delenr på karosseriet du skal bruke og delenr på karosseriet til bilen med mest effekt/moment. Dette må da være likt for at det skal ha noen funksjon i søknaden. Spesielle utgaver av f.eks Alpina,Hartge osv må en ha egen dokumentasjon på,mye er tilgjengeligt hosen BMW forhandler. Spørsmålet er hva din egen saksbehandler godtar av dokumentasjon,men det kan hjelpe å få en uttalelse(skriftlig) fra f.eks en verksmester hos BMW for å dokumentere BMW's sammenheng til desse fabrikasjonene. 4. Let opp data på bilen som skal brukes: bilens egenvekt,tillate totalvekt og akselvekter(egen- og tillatte total-vekter). Samme gjelder vekter,effekt/moment og årstall på motor som skal ut av bilen og den som skal monteres inn. Deretter kommer selvfølgelig informasjon om hvilken drivlinje som skal benyttes(gir/mellomaksel/diff/drivaksler/nav) samt type bremser og oppheng(travers,bærearmer,stab.stag,styring,fjærbein,dempere/fjører osv..) . 5. Få BMW forhandler til å lage,eller lag sjøl og få deres godkjenning og signatur, en liste over alle deler fra A til Å inkl. delenr. som skal benyttes/byttes på denne bilen i sammenheng med ombyggingen. Få med en henvisning til at dette er deler som er godkjente til denne motoren/effekten og at de kan brukes på ditt karosseri/chassi i sammenheng med denne aktuelle ombyggingen. Bør også nevnes og taes med i dokumentet at bilen skal fremvises for kontroll hos BMW forhandler for gjennomgåing av aktuelle komponenter slik at de kan kontrolleres byttet etter ferdig ombygning,og FØR visning på Trafikkstasjonen. Ferdig signert kontrollseddel taes da med på visningen hos Trafikkstasjonen. 6. Eg vil anbefale å kunne mest muligt om Kjøretøyloven samt bilen&motorens komponenter,virkemåte og funksjon viss det blir uenighet om noen punkter i søknaden,samt diskusjon omkring Kjøretøyloven da denne er ganske så åpen for tolkning på mangen punkt. 7. Skal du ettermontere en turbo i en bil som opprinnelig er NA,blir det straks mer komplisert!! Da må du gjøre rede for hvorfor din bil ikke havner i konflikt med bl.a § 25-2. (sitert ovenfor),det er vel ofte det vanskeligeste punktet å komme forbi. De krever som regel en syklustest,som er en dyr og komplisert test der de kjører bilen på rulle og måler avgassen i poser som veies under alle tenkelige forhold. Tror også en må til utlandet for å gjøre denne testen,og en er ikke garantert å komme igjennom denne og få godkjent etterpå. Det var i korte trekk hvordan en KAN gå frem for å bygge om en bil,dvs prosessen frem til godkjenning av en slik ting. Div. andre punkt og paragrafer som kan gjøre nytte for seg: § 10-1. 4. Kjøretøy skal være slik konstruert at egenvekt og største totalvekt er mest mulig jevnt fordelt på hjul som står på samme aksel og er hensiktsmessig fordelt mellom akslene. Minst 20% av nevnte vekter må hvile på de styrende hjul. § 11-1. 1. Kjøretøysramme eller annen bærende konstruksjon må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største totalvekt. § 18-1. 6. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, er det ikke tillatt å montere langsgående (sidevendte) sitteinnretninger. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser, militærtaktiske biler registrert på Forsvaret og i nødvendig utstrekning sitteinnretninger i biler som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport av funksjonshemmede. Er kun grovt skisserte ideer,sikkert glemt endel men det kan fylles ut senere eventuelt. Håper dette kan være til hjelp. danskiii og Sammyen reagerte på dette 2
cmito Skrevet Desember 25, 2011 Skrevet Desember 25, 2011 Om man sender inn en søknad, og får godkjent denne. Har man da en frist på seg for å bygge om kjøretøyet?
termin Skrevet Januar 24, 2012 Skrevet Januar 24, 2012 Veldig bra skrevet det her, håper denne kan bli satt på framsiden da det forekommer veldig mye nyttig informasjon som kan hindre mange like poster
Janthomas Skrevet Januar 24, 2012 Skrevet Januar 24, 2012 Kan vel også nevnes at bilen må være EU godkjent før ombygging starter:) så ikke om det stod nevnt!
Steven Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Kan vel også nevnes at bilen må være EU godkjent før ombygging starter:) så ikke om det stod nevnt! Er du sikker på det? Det betyr jo at hvis man kjøper et karosseri uten motor og understell som har stått noen år siden sist det var på veien. Så må man altså bygge bilen tilsvarende original, eu godkjenne for å så starte ombyggingen? Har heller troa på at bilen må eu-godkjennes før visning, på prøveskilter. Og da kan man på eu-kontrollen vise søknaden og evt. bestilt visningsdato slik at eu mangler som f.eks. "feil motor" blir utelatt. Mens feil som foringer, styrekuler, eksoslekkasje, oljelekkasje, rust osv. som evt. dukker opp må bli ordna før bilen blir EU-godkjent og er klar for visning/godkjenning. Eller er jeg helt på viddene nå?
winchester Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Kan vel også nevnes at bilen må være EU godkjent før ombygging starter:) så ikke om det stod nevnt! Bare tull. Og eneste fristen man har på seg for å utføre ombyggingen og få den godkjent er at reglene som gjorde det mulig for at din bil ble godkjent før, forblir hvordan de den gang var (sett bort ifra "positive" endringer, så klart...)
TheEspenK Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Veldig bra skrevet det her, håper denne kan bli satt på framsiden da det forekommer veldig mye nyttig informasjon som kan hindre mange like poster Så sant, takker for en bra guiding e36cab
Janthomas Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Kan vel også nevnes at bilen må være EU godkjent før ombygging starter:) så ikke om det stod nevnt! Bare tull. Og eneste fristen man har på seg for å utføre ombyggingen og få den godkjent er at reglene som gjorde det mulig for at din bil ble godkjent før, forblir hvordan de den gang var (sett bort ifra "positive" endringer, så klart...) Det var det jeg fikk på mitt brev fra biltilsynet når jeg søkte om ombygging! Det sto:Bilen er ikke eu godkjent og må bli godkjent innen 31.11.2011 hvis ikke så trekkes Godkjenning av ombygging tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå