SSM Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 S50B32 har BT i Skien sakt at de vil godta så lenge det er en original E30M3.. S54B32 er ikke godkjent enda, men det skal man ikke se bort ifra kommer snart.. Verden er større en det som skjer på Bimmers og BMWCCN foraet. Det skal være likt for alle uansett hva BT man henvender seg til.
HypeTraxX Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Det er bare å ta fart! Hehe, neida En liten drøm jeg har er et E30 M3 skall med S50B32 motor med Turbo. I mine øyne er det det råeste karosseriet med ganske feit lyd fra motor og ekstern wastegate!!
DannyRS Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Om du ikke kjører eksosen fra wastegate tilbake i eksosanlegget, så blir det litt lyd.
SSM Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Det er ikke den lyden han sikter til, og det vil jeg heller karakterisere som bråk.
HypeTraxX Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Hehe. Bråk funker for min del Har jeg skjønt riktig hvis jeg sier at ekstern wastegate får turboen til å få større tilbakeslag enn intern? Så visst man kjører uten dump, da blir det vel ganske så feit lyd?
325ti Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 wastegaten har en misjon og det er og slippe ut overtrykk slik den er justert til. Har vell ikke noe me tilbakeslag og gjøre. Den lyden du liker vil du stort sett få uansett intern eller extern WG. så lenge du lar trykket returnere og ikke slippe ut. Det negativet med det er at du sliter endel mer en nødvendig på turbo'n din.
HypeTraxX Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Jeg har skjønt at det er overtrykket som skal ut, men da må jeg spørre litt igjen.. Sorry ot! Men jeg har intern WG for tiden, og alle andre med ekstern har mye feitere lyd enn meg. Har det kun med turbotrykket og si, eller er det noe mer inn i bildet?
325ti Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 er det kvitre (trykk i retur som slår i turbo) lyden du tenker på? noen har jo screamer pipes på sine externe wg's(overtrykk ut i friluft,og ikke tilbake i eksos). det blir som regel bare støy av. men dette går jo under eksos støy. Virker som det har litt med type turbo og filter etc etc og gjøre. på min gamle 325 med en t3 garret på var de omtrent ikke lyd i det hele tatt, Men etter ombygginga og holset'n kom på kvitra de så de holdt. Ellers kan jo dump ventiler shimses opp osv.
SSM Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Slik som på gamle Volvoen min? http://www.youtube.com/user/LarsenRacin ... 0ItuI8GIYE Det som lager lyden er trykkbølger som dannes når du stenger gass spjeldet, de trykkbølgene går tilbake til skovlene på turboen og ut luftfilteret. Det som er med å bestemme hvordan lyden blir er akustikken og typen turbo du har. Jo større intercooler du har og tykkere rør så vil du kanskje bare få en laaaaaaaang og ikke klapping. På 240 Turboen jeg hadde så hadde jeg orginal intercooler og rør lenge og uten dump. Hadde da bare en "ffffhhhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" lyd. Så bytta jeg til 450x300x75 intercooler med 3" inn og 3" ut og 2.5" trykk rør. Da fikk jeg plutselig den lyden du hører på filmen. Det er med orginal 760 Turbo T3 turbo.
HypeTraxX Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Jeg veit rett & slett ikke jeg om det er retur som slår i turbo eller overtrykk i friluft. Jeg jakter bare på den ultimate lyden! En kompis av meg har jo blenda dumpventilen, og han har jo helt værst lyd! Men som du sa, det kvelder turboen. Jeg er bare på amatør nivå skjønner jeg, så jeg tar i mot kritikk!
Kristov Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 S50B32 har BT i Skien sakt at de vil godta så lenge det er en original E30M3.. S54B32 er ikke godkjent enda, men det skal man ikke se bort ifra kommer snart.. Verden er større en det som skjer på Bimmers og BMWCCN foraet. Det skal være likt for alle uansett hva BT man henvender seg til. Vi har jo sett hvor mye ordet til BT Skien betyr...
SSM Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Kveler og kveler, viss du girer fort nok så det bare sier "hafff" så tror jeg du har mer igjen for å kjøre uten enn med dump. Hvorfor skal du kvitte deg med det trykket du allerede har bygd opp? Ingen Gruppe B biler hadde dump ventil f.eks. Det som lager lyden er overtrykk som blir slått tilbake til turboen. Dump ventil slipper ut overtrykket. Har du wastegate som slipper ut i fri luft så får du en helvetes høy skrapelyd når du lader så mye at wastegaten begynner å slippe forbi eksosen. Det er det som er jobben til wastegaten. Viss all eksosen går inn i turboen så lader den så mye den orker, og som regel så orker ikke motoren din så mye så da smeller det. En sikkerhet kan være å ha en popp-off som er stillt inn på 0.1-0.2 bar over maks ladetrykk eller peak. Slik at viss f.eks vacuum slangen til wastegaten går i stykker eller hopper av så smeller ikke motoren.
SSM Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 S50B32 har BT i Skien sakt at de vil godta så lenge det er en original E30M3.. S54B32 er ikke godkjent enda, men det skal man ikke se bort ifra kommer snart.. Verden er større en det som skjer på Bimmers og BMWCCN foraet. Det skal være likt for alle uansett hva BT man henvender seg til. Vi har jo sett hvor mye ordet til BT Skien betyr... Og hva mener du med det?
Morty999 Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Jeg veit rett & slett ikke jeg om det er retur som slår i turbo eller overtrykk i friluft. Jeg jakter bare på den ultimate lyden! En kompis av meg har jo blenda dumpventilen, og han har jo helt værst lyd! Men som du sa, det kvelder turboen. Jeg er bare på amatør nivå skjønner jeg, så jeg tar i mot kritikk! en WG gjør ikke annet enn å justere ladetrykket. eksosen som blir til "overs" går rundt og ut forbi turboen så den ikke spoler opp fortere... detter er det som blir kalt "bråk" pga du får på en måte fri eksos. denne er i funksjon KUN på fullgass eller pådrag med innstilt ladetrykk som oppnåes... den lyden du snakker om er mellom turbo og innsug. når du stenger gasspjeldet etter pådrag så "butter" lufta ifra turboen i en vegg og går tilbake igjen ut av turboen. som lager den lyden du snakker om.. intern eller extern wg har ingen ting med lyden å gjøre når du slipper gassen.. Lyden er ogsdå forkjellig ifra oppsett du kjører med. Lenge på trykkrør, tykkelse på de, str på instercooler. lengde på rør FØR turboen, og vinkler på dette.. så å få lik lyd på 2 forskjellige biler er igrunn ikke mulig.. (om de ikke er lik bil og likt oppsett) håper du blei klokere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå