Gå til innhold

M3 E30 Forskjellige versjoner?

Anbefalte innlegg

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg veit rett & slett ikke jeg om det er retur som slår i turbo eller overtrykk i friluft. Jeg jakter bare på den ultimate lyden! :) En kompis av meg har jo blenda dumpventilen, og han har jo helt værst lyd! Men som du sa, det kvelder turboen. Jeg er bare på amatør nivå skjønner jeg, så jeg tar i mot kritikk! :D

en WG gjør ikke annet enn å justere ladetrykket. eksosen som blir til "overs" går rundt og ut forbi turboen så den ikke spoler opp fortere... detter er det som blir kalt "bråk" pga du får på en måte fri eksos. denne er i funksjon KUN på fullgass eller pådrag med innstilt ladetrykk som oppnåes...

den lyden du snakker om er mellom turbo og innsug. når du stenger gasspjeldet etter pådrag så "butter" lufta ifra turboen i en vegg og går tilbake igjen ut av turboen. som lager den lyden du snakker om..

intern eller extern wg har ingen ting med lyden å gjøre når du slipper gassen..

Lyden er ogsdå forkjellig ifra oppsett du kjører med. Lenge på trykkrør, tykkelse på de, str på instercooler. lengde på rør FØR turboen, og vinkler på dette.. så å få lik lyd på 2 forskjellige biler er igrunn ikke mulig.. (om de ikke er lik bil og likt oppsett)

håper du blei klokere :P

Tusen takk for infoen! :) Da forstod jeg hele greia! En annen kamerat av meg bytta jo bare intercooler og fikk en fin lyd, så skjønner det nå. Da kommer det kanskje en intercooler tilsalgs snart! Hehe :P Takk for oppmerksomheten

Skrevet
Kveler og kveler, viss du girer fort nok så det bare sier "hafff" så tror jeg du har mer igjen for å kjøre uten enn med dump. Hvorfor skal du kvitte deg med det trykket du allerede har bygd opp?

Ingen Gruppe B biler hadde dump ventil f.eks.

Det som lager lyden er overtrykk som blir slått tilbake til turboen. Dump ventil slipper ut overtrykket.

Har du wastegate som slipper ut i fri luft så får du en helvetes høy skrapelyd når du lader så mye at wastegaten begynner å slippe forbi eksosen.

Det er det som er jobben til wastegaten. Viss all eksosen går inn i turboen så lader den så mye den orker, og som regel så orker ikke motoren din så mye så da smeller det.

En sikkerhet kan være å ha en popp-off som er stillt inn på 0.1-0.2 bar over maks ladetrykk eller peak. Slik at viss f.eks vacuum slangen til wastegaten går i stykker eller hopper av så smeller ikke motoren.

Bøyer meg for smarte ord! :wink:

Skrevet

Og hva mener du med det?

Var det ikke en liten case med Wenås og Bent da?

Joda, men de fikk det jo godkjent med 3.0l...

Det betyr jo ikke at jeg kan få min godkjent med 3.2l selv om jeg har E30M3.

Lurer på å ta en tlf til de i Skien å høre.

Skrevet

Og hva mener du med det?

Var det ikke en liten case med Wenås og Bent da?

Joda, men de fikk det jo godkjent med 3.0l...

Det betyr jo ikke at jeg kan få min godkjent med 3.2l selv om jeg har E30M3.

Lurer på å ta en tlf til de i Skien å høre.

Precis, og jeg synes ikke det burde fremstilles at E30 M3 får godkjent noe mer effekt før noen faktisk har fått det til.

Skrevet

Nei, for så lenge man ikke kan dokumentere at karosseriet tåler effekten så får man ikke godkjenne. Enkelt og greit!

Det skal være likt for alle uansett hva biltilsyn man går til.

Det som er helt forbann hull i hodet er at man IKKE kan godkjenne på grunnlag av biler som tidligere er godkjent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...