Gå til innhold

Elendig radiomottak E39

Anbefalte innlegg

Skrevet
....Skal se om jeg får tak i en brukt antenneforsterker av ny type.. JTS77....

For å finne eksagt hva som er feil av forsterker eller antenne så skal det være en smal sak :)

Ta en ekstern antenne eller en 50cm lang leder/ledning som er avisolert i minimum den ene enden.

Hold den på senterleder på kabelen som kommer fra radioenhet og inn på forsterker. Får radioen bra signaler nå så er feilen enten forst. eller ant.

Får den ikke bra signal nå så er det kabel fra forst til radioenhet eller selve radioenheten.

Hvis ok signaler -> Kople radiokabelen inn på forsterker igjen og ta ut ant.kabelen som kommer fra bakruta.

Hold nå ledningstubben/ekstern ant på senterplugg i inngangen på forsterkeren. Er det bra signaler nå også så er det antennen i vinduet som er problemet. Hvis ikke bra signaler nå så er det forsterkeren.

Skrevet

Oleo, "ledning fra radioenhet og inn på forsterker" Det er vel en av de to koax kablene som kommer inn på forsterkeren i C stolpen på førersiden. Det er den ene her jeg har stappet en spiker inn i, og merket forbedring.

Og siden forsterkere er byttet så kan jeg da konkludere med at det er antennen?

Var å hørte litt om dette på Bavaria i dag, og de sier det er en antenne i bakruten også? OG at det kan være brudd i kablene ved hengslene.

Jeg ser jo tydelig at det er kabel mellom forsterker og siderute..

Skrevet
Oleo, "ledning fra radioenhet og inn på forsterker" Det er vel en av de to koax kablene som kommer inn på forsterkeren i C stolpen på førersiden. Det er den ene her jeg har stappet en spiker inn i, og merket forbedring.

Og siden forsterkere er byttet så kan jeg da konkludere med at det er antennen?

Var å hørte litt om dette på Bavaria i dag, og de sier det er en antenne i bakruten også? OG at det kan være brudd i kablene ved hengslene.

Jeg ser jo tydelig at det er kabel mellom forsterker og siderute..

Jeg ville nok tippe på antenneproblemer ja, ut i fra hva du skriver.

Ved å benytte en spiker som antenne så vil du nok få en dårlig antennevirkning :)

Mange biler har antenne i bakvinduet... ser nesten ut som en del av glødetrådene. Men jeg trodde ikke e39 touring hadde det.. i alle fall ser det ikke slik ut på min bil. Men om du har det så er jo det en god forklaring på hvorfor det nå er dårlig i og med at du kun benytter sideantennen.

Var det to kabler originalt inn på forsterkeren?

Hvis du har et ohm meter kan du jo ohme antennen og se om der er brudd! Bare å måle mellom midtleder og skjerm på ant.pluggen.

Skrevet

fra antennen i side ruten er det en sånn liten 3pins kontakt inn på forsterkeren. Og det går to antenne(koax) kabler ut fra forsterkeren.

Har også en antenne i sideruten på andre siden, hvor jeg har en mindre antenneforsterker, med kun en 3pins kontakt, og en mini-koax antennekabel.

I bakruta tror jeg ikke at jeg har no, selv om karen på bavaria sa at de hadde byttet antenne i bakluka på en E39 den dagen jeg var innom, og at dette var vanlige problemer med bakruteantennen, da kablene blir brutt i hengslene.

Spikeren har jeg loddet på en ledning som går inn på 3pins kontakten, slik at jeg bruker den ene sideruta som antenne.

Skrevet

Vedr. tegningen du la ved her... er begge antennekablene fra forsterkerenheten koplet inn i radioen?

Når jeg ser i Heynes boka så står det der at Touring modellene har bilradio antenneforsterkeren plassert under øverste panelplate på bakluka.... men skrev ikke du at du fant den i sidestolpen?

Det var en Touring du har, var det ikke det da?

Skrevet

Vel akkurat det med antennekablene inn på radioenheten er fortsatt et mysterium. Ser ikke ut til at noen av de går inn på den. Forutsatt at den "boksen" jeg tror er radiomodulen, faktisk er det.

Har tatt av bakluke dekslet, der er det ikke noe slikt. Ser i realOEM at det er forskjell på biler med og uten Diversity antenne. Har Touring ja.

Skrevet

Du ser ikke forsterkeren rett under dekselet... jeg ser at man skal fjerne et sort plastlokk også.

Tittet du etter noe slikt?

Radiomodulen på denne er vel en sort boks under avtagbart deksel på venstre side i bagasjerommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...