Gå til innhold

Turbo til 318i E36 M43B18 ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg har tenkt til å oppgradere bilen min litt snart. Og tenkte på en måte å få litt mer hester..

Bilen er chippet opp, sikkert 120 - 130 hester.

Hvordan er det med turbo til denne bilen? Eller evnt. KN filter, effektanlegg etc. Vil ha litt mer hester å leke med :D

Kan noe hjelpe meg med det? Hva jeg trenger, ca pris osv.

Skrevet

Hei, du.

Jeg selv har vært inne på den sprøe tanken, om å sette turbo på min M40B16, men fandt ut at det var morsomere å trimme den som rein sugemotor:)

Ha godt nok ikke samme motor, men lett hele WWW igjennom, og fant lite.

Virker som om M20 motorer er mere poppis å turbokonvertere.

Mulig jeg er så sprø, at jeg kjøper Dbilas individuellle innsug, Pipercams 270grader sett, schmiedmann grenrør og effektanlegg og k&N luftfilter Har catalysator på min, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Synes nå turbo blir for lettvindt, jeg da :)

G.

Skrevet

Mulig litt off topic, dette her, men en mini økonomi M3 er jo kult, både som e36 og e30.

Jeg skal bestille Ronal LS felger, IS leppe og IS eller Alpina bakspoiler (lakeres i samme farge som bilen)

Skal senkes 2 - 3 cm, bytte til instrumenter med turteller, shortshift.

Håper på å få ut ca 130 hk i min nusselige lille B16 :)

Angående turo på b18, så mo jo det godkjennes og allt som er, blir ikke det mye styr, da?

Skrevet

Angående turo på b18, så mo jo det godkjennes og allt som er, blir ikke det mye styr, da?

Joa, blir nok en del styr der, så hadde kanskje vært lettest uten turbo, men man må jo ha noe å leke seg litt med da :D

Men, jeg får bare undersøke litt rundt omkring, også se om jeg fikser turbo, eller effektanlegg osv :)

Skrevet

For et år siden, prøvekjørte jeg en E90 316 med m-sportpakke.

Da fant jeg ut en ting. Det var hvor mye kjøreegenskapene har å si for kjøregleden.

En E90 med 122 hester, går jo ikke fryktelig fort for å si det sånn, men det sportye understellet, gjorde jo at det ble myyye triveligere i svingene. Dette veide en del opp for den lave effekten.

Kjørte også en chipet Saab 93 turbo med ca 230 hester, med standard understell. Det var bare morsomt rett fram. Fant ut der, at en soppas sprek bil, ble litt stressende å kjøre. Selvfølgelig var det morsomt de første kilometerene, men man finne fort ut at man må forholde seg til fartsgrenser og norske veier og trafikk. Det hele ble en irritasjon over at det alltid var en bil i veien, at norske veier ikke er bygget for spreke biler.

Dessuten synes jeg high rewing 4'ere høres kult ut (e30 M3 flying 8) )

Nå har jeg fått tak i en E30 316i 1991 model, som kun hadde gått 92000 km i mai i år.

Har kun en chip i den nå. Gjør 0-100 på ca 10 sek etter speedometeret. I realiteten 11 kanskje. Har lest litt om trimcam. En 292 grader øker effekten med 16 hester i følge produsenten Pipercams. Dbilas sit innsugssystem ink cam øker med 20 hester. Det sies at det er en fordel med individuelle gasspjeld når man har vassere cam, så man får en bedre tomgang, og bedre respons. Dessuten får man en fin lyd. Har hørt med EFIhardware.com, om de leverer samme type innsug til M40. De er billigere til andre motorer i hvert fall.

Har regnet ut at det vil koste meg ca 30000,- ink senking. Da har jeg en strøken e30 med 130 håpfulle hester, som er strøken i lakk og drivverk ink nye felger med dekk (Motorsportworld) Da har jeg fått meg en pen E30 316IS som ingen andre har til 55000 :)

Tror det blir bra, jeg :)

Skrevet

Et "powerfilter" har mindre motstand for luftgjennomstrøningen. Blir noe mere lyd ved gasspådrag. På din motor, får du kanskje et par hester ekstra. Når det gjelder luft inn og ut av motoren, er det en fordel at man øker luftgjennomstrømningen hele veien fra inntak til eksoshale. Det er i hvert fall en tommelfingerregel.

Skrevet
Noen som vet om et bra/billig powerfilter?

Og hva gjør et powerfilter egentlig? Endrer det bare lyden?

Det gjør at du får en "fetere" lyd, og at motoren din blir fortere slitt.

På grunn av at mere støv og partikler slipper gjennom filteret og inn i motoren.

På de aller fleste biler er papir luftfilteret såpass overdimensjonert at det er ikke det som er flaskehalsen for flow inn i motoren, om du kun monterer et "power filter" uten å sørge for at det skjermes skikkelig mot varme, så vil du får færre hk, da motoren suger varm luft fra inne i motor rommet.

Bruk heller penger på noen annet.

Skrevet

Ikke helt enig med, bcrazy, der angående møkk i motor. Oljer man filteret, så skal jo det være godt som gull det. Velge godt merke som k&n. Varmebeskyttelse er viktig, ja, men et innsatsfilter kan da være det beste. Det kommer jeg til å velge. Kult det turboprosjektet, det var linket til :) Har over hodet ikke noe slikt liggenes å slenge. For meg blir det bare å få så mye ut av det lille jeg har. Går litt sport for meg, å finne ut av tingene uten turbo. Får ikke ut en million hester, men noen ekstra "ekte B)" hester, hehe:)

Skrevet

Om man oljer riktig vil det hjelpe noe, men uansett vil et papir filter rense lufta bedre.

Det du tjener i flow er så minimalt at det ikke lønner seg.

Det er hverftall min mening.

Det er en grunn til at papir filter kommer originalt, også på f.eks M-motor hvor man jo ønsker mest mulig effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...