Gå til innhold

bygge sugemotor


zachariassen
 Share

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt her inne men fant ikke noe særlig på det.

Har det noe for seg å stroke m20b25 til 2,7L hvis man ikke skal lade?

Skal bygge ny motor nå uten tubo med litt moderat trim til gatebruk.

Hørt at man taper omkring 20 hester på å stroke hvis man ikke skal lade men at man får noen ekstra nm? hv lønner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore topp i trheim har god peiling på na tuning og er rette mannen å prate med. Vet ikke eksakt hvor mye du greier å presse den til med kun stroking. Men hvis du porter og planer. Ca3-4.000,- så vil du nok begynne å merke det. :P Det er det nok andre her inne som må svare på hvor mye KUN stroking kan gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle gi deg 10-12 hester ekstra, hvis du kun stroker en m20b25 med en m21d24 veiv eller en (325e) eta veiv.

Det er mange som sier att de har 200hk etter kun å byttet veiv i bilen.

De karene tar nok feil, det kjennes kanskje ut som de har fått mer enn 10hk pga att de har fått mye mer moment, forhold til før :-)

Bruker du en kvasskam, lett porting, grenrør, luftfilter som får skikkelig kald luft,

chip, btr som du justerer til det riktige trykket og kanskje fjerner den gamle lmm og bytter den ut med noe bedre.

Hvis du gjør alle desse tingene kan du få godt over 200hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om du stroker opp så mister man vel noe komp? diesel/eta veiv og m20b20 råder...

med mindre komp får man jo mindre krutt. hva er anbefalt om man ikke skal lade da? fortsatt bare veiva og rådene?

Hvis du bruker 88+(kat) motoren sammen med 320 råder får du lav komp ja. Men du kan bruke eldre stempel og få komp som er høyere enn kat stempelene gir. Hvor høy den er husker jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sette sammen en b25 med dieselveiv b20 råder og eldre b25 stempler er tingen altså? tenkte å kaste inn en kvassere kam også..

flere tips?

er forresten foreløpig et "billig bygg" hehe:P vet at sugetrim ikke er billig men er nettopp blitt far og skal pusse opp hele bilen så må prøve å holde igjen noe..

mye tror dere det er mulig å hente på dette?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er jo litt å hente, men skal du ha mye hester er det ikke lønnsomt med sugetrim :-D

Det oppsettet du snakker om vil kanskje gi 15-20hk

Hvis du skal ha en brukbar kam, bør du frese ut dypere spor i stempelene så de ikke tar i ventilene.

Jeg anbefaler deg også å bruke en bensintrykk-regulator så du kan stille opp drivstoff mengden, sammen med en bra chip så vil dette gi en merkbar effekt :-)

Jeg kan skaffe deg en diesel veiv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo er uaktuelt. MYE hester har jeg ikke tenkt til å hente og lønnsomt er det vel aldri:P hva med datasprut? mye skal du ha for veiva dunderdo?

Det er mye å gå på uten datasprut!!

Å hvis du skal ha datasprut, så kan jeg bare si att det er myyyye arbeid med montering.

Spm ang veiva er sendt på pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en brukbar kam, bør du frese ut dypere spor i stempelene så de ikke tar i ventilene.

Trudde andre kammer gikk på åpningstid og ikke hvor mye ventilene løfter seg?

Fresing av stempler er vel noe man foretar seg når man øker kompresjon ved at det er plana så mye av toppen at ventilene tar i stempla?

Har og vanskelig å tro at kompresjon blir lavere ved stroking da større mengde luft skal komprimeres i akkurat like stort forbrenningskammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en brukbar kam, bør du frese ut dypere spor i stempelene så de ikke tar i ventilene.

Trudde andre kammer gikk på åpningstid og ikke hvor mye ventilene løfter seg?

Fresing av stempler er vel noe man foretar seg når man øker kompresjon ved at det er plana så mye av toppen at ventilene tar i stempla?

Har og vanskelig å tro at kompresjon blir lavere ved stroking da større mengde luft skal komprimeres i akkurat like stort forbrenningskammer.

Kompen bli lavere enn orginalt, med dieselveiv 320råder (130mm) og kat stempeler, da mener jeg blir kompen på 8,0:1

For å få en brukbar komp på denne motoren til sugetrim, annbefaler de som har peiling å frese av 2,0-2,3mm av blokken.

Gjør du dette får du en komp på over 10,5:1

Hvis du setter på en hissig kam så anbefales det og sjekke att klaringen mellom stempel og ventil ikke er for lav, eller att det i verste fall blir kontakt!

Jeg mener også, att det kan lønne seg å sette i skikkelige ventilfjærer og retainers :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...