Gjest Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Noen som vet hva borringen på m10b18 er? Hørte snakk om at man kunne bruke m106 stempler i den?? står 91,97 på m106 stemplene...
Mons1 Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Blokka til M10 er jo lik om det er 1,6 eller 2,0. Kjenner en som boret en 1,6 til 2,1 men husker ikke hvilken stempel han brukte. Veiva ble ikke byttet. Sikkert ikke mange som vet at M10-blokka ble brukt i Formula1. Da med turbo som gav en motor med svimlende 1500hk. Det mest effekt-sterke motoren noensinne i F1. Dette var årsaken til at turbo ble forbudt i F1. Klippet fra Wikipedie: M10B18 had a 89 mm bore and 71 mm stroke. RS Noen som vet hva borringen på m10b18 er?Hørte snakk om at man kunne bruke m106 stempler i den?? står 91,97 på m106 stemplene...
Gjest Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Blokka til M10 er jo lik om det er 1,6 eller 2,0.Kjenner en som boret en 1,6 til 2,1 men husker ikke hvilken stempel han brukte. Veiva ble ikke byttet. Sikkert ikke mange som vet at M10-blokka ble brukt i Formula1. Da med turbo som gav en motor med svimlende 1500hk. Det mest effekt-sterke motoren noensinne i F1. Dette var årsaken til at turbo ble forbudt i F1. Klippet fra Wikipedie: M10B18 had a 89 mm bore and 71 mm stroke. RS Noen som vet hva borringen på m10b18 er?Hørte snakk om at man kunne bruke m106 stempler i den?? står 91,97 på m106 stemplene... Da er det vel kortere slaglengde på på m10 så vidt jeg vet. får bruke m106 stemplene på orginale m10 råder da og borre blokka litt):
Fixfax Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 m10 har aldri hatt 1500hk, motore n som ble brukt heter m11 om jeg ikke er helt på jordet
sealed Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
Gjest Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Nå hadde jeg tenkt meg en litt mer moderat effekt da.. kanskje 250 om det er mulig...
Gjest Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 m12 er vel byggd på en m10 1,5l blokk har jeg hørt da...
ehrnst Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 M10 tåler masse bank, så 250hk går fint:)
Gjest Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Noen som vet hvor bekrensningene ligger på orginal motor?
Mons1 Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Kopiert fra Wikipedia: "M10-motoren ble deretter benyttet i Formel 1, og vant mesterskapet i 1983 med førerne Nelson Piquet og Brabham – noe svært få 20 år gamle gatemotorer har klart. Det samme gjelder økningen i effekt: tyve ganger, fra 75 hk til omkring 1 500 hk". http://no.wikipedia.org/wiki/BMW_M10 Men jeg tror ikke det var en 4syl, men 8syl der 2stk M10 er satt sammen. Noen som kjenner mer til dette? Fabt forreste mer info om dette på: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12 Tenk! 1,5liter 4syl motor med opp mot 1500hk! Er det mulig? RS m10 har aldri hatt 1500hk, motore n som ble brukt heter m11 om jeg ikke er helt på jordet
oddis Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Du må ikke ta alt som står på Wiki for god fisk. Det var blokkonstruksjonen av M10 motoren de tok utgangspunkt i for F1 motoren, det stemmer. Men der stopper det helt. De tallene som BMW Motorsport offisielt opererer med er vel 1350hk @ 5,5 bar ladetrykk. Og det var kun under kvalifiseringsrunder. Ser man på F1 klippene fra dengang ser man endeløst mye hjulspinn. Turbolaggen var dominant..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå