Gå til innhold

Nødprogram og motortemperatur TDS

Mister Bimmler
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har inngående kjennskap til hva som utløser nødprogram?

Jeg har mistanke om død vannpumpe siden jeg får nødprogram i lange motbakker uten at nåla flytter seg. Men mekanikerne sier overoppheting i kjølesystemet IKKE utløser nødprogram og forespeiler meg timevis med feilsøking - slik de ofte gjør.

Til vanlig bruk i by og omegn skjer ikke dette, kun ved klatring og fjelloverganger på tur og da ender jeg ofte helt ned i første gir. Nåla stiger fra midtpunktet i minuttene etter at motorstyringa har tatt fra meg alt pådrag. Har ny turbo og ny termostat, nyere kjølevæske på nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Sitter fordypet i din fremragende dieselmotortråd og blir litt blid av hvordan du gir skikkelig cred til M51B25!

Jeg må ringe Bavaria og høre om jeg har TU. Det vil si, hvis TU=elektronisk diagnose-ready så har jeg kjørt diagnose på den og den var ready for det. Ingen feil logget. Kan du si noe om hvor i systemet den leser væsketempen da, for tempnåla stiger altså ikke før en stund senere. Det kan jo samsvare med vannpumpa hvis det er forskjellig. Uansett tar jeg innom Nylunds for ny pumpe med stålimpeller - knapt 600 kroner.

Jeg har kjørt med denne feilen i ... wait for it ... tre år. Skulle tro motoren hadde spist seg selv opp etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...