elloello Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Måtte i dag bruke startkabler for å starte en e30, men der ligger jo batteriet i bagasjerommet. Så, når jeg skulle koble til den svarte kabelen til et sted som var jordet?(leste at man skulle sette den på motorblokken på forhånd) visste jeg ikke hvor jeg skulle sette denne. Endte opp med å bare sette den på minuspolen og fikk starten bilen sånn. kan noe ha blitt ødelagt av det? burde jeg ha satt den et annet sted, og isåfall hvor?
babjorn Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 - på batterie å + på batterie,er hvertfall sånn jeg altid har gjort det + mange andre Noen sier at ting kan gå i stykker hvis man bruker startkabler fra gammle til nye biler,men ikke hvert borti.
elloello Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Det var slik jeg gjorde det og. Men jeg har lest at det kan være farlig pga det kan oppstå knallgass rundt batteriet som kan eksplodere. Hva skjer forresten om man tar minus til pluss og pluss til minus? Altså kobler feil. Kan det gå skikkelig galt?
SweetBMW Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Da får du 24V, og DET er ikke bra for elektronikk i biler Også gnistrer det noe greit.. Ang biler med batteriet bak: Du har et plusspunkt i motorrommet også
canbmw Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 jeg har i mange år bare settet kabelen rett på batteriet uten å få batterien sprengt. ingen eksplosjoner. litt skuffende å høre at folk er så jævlig redd når det gjelder dette med at man må sette minus på karroseri osv. vet ikke hvor mange som har sprengt batterien sin på denne måten men jeg har gjort slik i mange år uten no problem
joar_92 Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 god huskeregel er at minuskabelen ikke liker seg på batteriet altså minus sist på og først av gjelder alltid når du kobler av og på batteri, eller startkabler minuspolen på batteriet skal i teorien være godt jordet, så skal ikke være noe problem med det
hanskr Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 - på batterie å + på batterie,er hvertfall sånn jeg altid har gjort det + mange andre Noen sier at ting kan gå i stykker hvis man bruker startkabler fra gammle til nye biler,men ikke hvert borti. gjer de same eg og - ikkje probleme, om batterie er baki så har du fremdeles ein + i motorrommet - og ikkje nåkke fare å bruke den når de gjeld å bruke startkabler fra gamle til nye biler eller i hovedsak alt med startkabler så vil eg heller anbefale buster. for bruker ein startkabler fra ein bil til ein anna kan feil overførast over kablane - bar ute for dette på ein opel vectra gav starthjelp til ein anna - og etterpå gikk ikkje opelen skikkeleg lenger - hadde fåt motorfeil.
Ballder Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Ja.. Har du rådebank i bilen som gir strøm, så kan du virkelig gjøre det store liksom. Hehe.. Tryggeste måten er og la bilen som skal motta starthjelp stå med tenning totalt avslått, og lade opp batteriet med den andre bilen i 10-15 minutter, for så og stoppe denne bilen, og da starte bilen som trengte hjelp. La den subbe og gå litt, også stoppe denne også for og fjerne kabler osv. osv.
RaymondJ Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 99 av 100 ganger går det bra, MEN hvis knallgass dannes skal det ufattelig lite til før det smeller. Med batteriet bak er du jo safe hvis du kobler på foran. Poenget er at du skal koble pluss på batteriet først, og så jord lengst mulig unna batteriet, slik at HVIS det dannes knallgass så er det minst mulig risiko for å antenne den med gnist. Dette er ikke til å kødde med, jeg fikk sprengt et batteri i fjeset i sommer. Var dritheldig og slapp unna med en ukes sykemelding og skrekken, men var blind på det ene øyet nesten et døgn. Det var GUFFENT! Så det er ikke bare en myte at dette KAN skje! Grunn til at dette batteriet smalt var at jeg koblet et toppladet og kraftig batteri på et helt tomt, og lot det stå 10 min før jeg startet opp. Da dannet det seg masse knallgass, og når jeg tok av minusen da (som jeg selvfølgelig satt rett på batteriet) gnistret det og smalt som fa.. Batteriet blåste helt i småbiter, nesten hele plastskallet var vekk, bare blyplatene stoo igjen. Masse skarpe spisse deler overalt, men heldigvis ble jeg tydeligvis truffet av en stor bit uten spiss.
hanskr Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 oi heldig att du ikkje vart blind da !! takker for den er faringen der, driver mykje med starthjelp i jobbben - så hadde vert got å slippe ein sån overaskelse.
elloello Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Men, da jeg prøvde å sette minuskabelen på et annet sted på bilen ville den jo ikke starte. Men da jeg satte den på minuspolen startet bilen på første forsøk. Er det samme hvor man setter minuskabelen eller må den være på noen spesielle steder?
stian1990_2 Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Må være en plass der den får kontakt med metall, om det ligger lakk over får den ikke kontakt
babjorn Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 99 av 100 ganger går det bra, MEN hvis knallgass dannes skal det ufattelig lite til før det smeller. Med batteriet bak er du jo safe hvis du kobler på foran. Poenget er at du skal koble pluss på batteriet først, og så jord lengst mulig unna batteriet, slik at HVIS det dannes knallgass så er det minst mulig risiko for å antenne den med gnist. Dette er ikke til å kødde med, jeg fikk sprengt et batteri i fjeset i sommer. Var dritheldig og slapp unna med en ukes sykemelding og skrekken, men var blind på det ene øyet nesten et døgn. Det var GUFFENT! Så det er ikke bare en myte at dette KAN skje! Grunn til at dette batteriet smalt var at jeg koblet et toppladet og kraftig batteri på et helt tomt, og lot det stå 10 min før jeg startet opp. Da dannet det seg masse knallgass, og når jeg tok av minusen da (som jeg selvfølgelig satt rett på batteriet) gnistret det og smalt som fa.. Batteriet blåste helt i småbiter, nesten hele plastskallet var vekk, bare blyplatene stoo igjen. Masse skarpe spisse deler overalt, men heldigvis ble jeg tydeligvis truffet av en stor bit uten spiss. Kanskje bedre å sette batterie til lading hvis det skal stå 5 minutter eller mere,ville kanskje ikke skjed hvis bilen ble prøvd startet etter 1 min ca... Ikke vet jeg,bare lurer.
Joachim_M5 Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 Da får du 24V, og DET er ikke bra for elektronikk i biler Også gnistrer det noe greit.. Ang biler med batteriet bak: Du har et plusspunkt i motorrommet også Nei, du får ikke 24v hvis du feilkobler 2 batteri mot hverandre, du får kortslutning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå