Gå til innhold

e36 starter ikke (bilder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

330-340cc dyser.

Perfect Power SMT6 Piggyback-sprut. Kjørte med dette oppsettet helt fint før toppakninga røk på den andre motoren.

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
330-340cc dyser.

Perfect Power SMT6 Piggyback-sprut. Kjørte med dette oppsettet helt fint før toppakninga røk på den andre motoren.

Ok. Men startern og bensinpumpa fungerte vel også før topp pakningen gikk og du skifta motor? :)

Setter nå en finger på at den får for mye bensin. Og derfor ikke kommer seg opp i turtall mm.

Dette er jo også bevist med tanke på AF verdier og pluggene som er våte.

Skrevet

Jo mulig det, skal sjekke en gang til. Har sprutet tilkoblet når jeg drar den i gang. Mener jeg justerte ned på halve mengden bensin da den gikk på 10 i lambda, uten at det var noe effekt. Virker som den blir overstyrt av orginale ecu'en nesten. Har ikke orginallambdan tilkoblet, kan dette ha noe å si? Hadde ikke noe å si før, men vet jo aldri, tenkte å prøve å koble til denne også.

Skrevet
Jo mulig det, skal sjekke en gang til. Har sprutet tilkoblet når jeg drar den i gang. Mener jeg justerte ned på halve mengden bensin da den gikk på 10 i lambda, uten at det var noe effekt. Virker som den blir overstyrt av orginale ecu'en nesten. Har ikke orginallambdan tilkoblet, kan dette ha noe å si? Hadde ikke noe å si før, men vet jo aldri, tenkte å prøve å koble til denne også.

Om du har orginal dysene ennå sett i dem og jeg er nesten 100% sikker på at den starter ;)

Skrevet

Tenkte akkurat tanken, har både 320 og 325 dyser liggende. Kan prøve med de. Kan også koble fra piggy-back sprutet, men da vil ikke hjernen få noe signal fra lmm, siden den er koblet via sprutet. Skal vel starte fordi?

Men spekulerer fortsatt litt på den poffinga i innsuget da, hva kan evt forklaringen på dette være? Håper det funker nå da, er helt sinnsykt gira på å kjøre igjen. :)

Skrevet
Tenkte akkurat tanken, har både 320 og 325 dyser liggende. Kan prøve med de. Kan også koble fra piggy-back sprutet, men da vil ikke hjernen få noe signal fra lmm, siden den er koblet via sprutet. Skal vel starte fordi?

Men spekulerer fortsatt litt på den poffinga i innsuget da, hva kan evt forklaringen på dette være? Håper det funker nå da, er helt sinnsykt gira på å kjøre igjen. :)

Tror du skal begynne med kun å skifte dyser til orginale.

Ta en ting om gangen hvis ikke blir det vanskelig å finne feilen om du gjør 2-3 ting samtidig.

Den skal klare å gå uten lmm.

Poffinga i innsuget kan komme av mye uforbrent bensin

Skrevet

Ok, satser på dyser først. Kommer med tilbakemelding hvordan det går utpå kvelden. Skal trø i meg noe mat, og så er det igang å skru igjen :)

Skrevet
Ok, satser på dyser først. Kommer med tilbakemelding hvordan det går utpå kvelden. Skal trø i meg noe mat, og så er det igang å skru igjen :)

Krysser fingrene på at den "går som en kule" om ikke så lenge da ;)

Skrevet

Hehe, vet ikke helt om jeg ska le eller grine snart.

Starter fortsatt ikke. Fikk ned lambdan når jeg bytta dysene, ligger på alt fra 11,5 til 14,8 når jeg kinner en stund nå.

Når det ikke funka så ble det en timinutter med banning før jeg kobla til orginallambdan bare for å ha gjort det, ingen forskjell.

Etter enda mer banning, så kobla jeg fra sprutet, fortsatt ingen forskjell.

Poffer og står på i innsuget, og det blir glovarmt, til og med trykkrøret ned til ic'n hadde blitt lunket. Eksosmanifolden var så vidt lunken i forhold.

Prøvde også en ekstra jordkabel rett på jordinga på coil 3, ingen forskjell det heller.

Så nå er jeg litt tom for ideer for øyeblikket. Har noen gamle plugger liggende som funker greit tror jeg, men usikker på om jeg har alle seks. Frister å prøve disse, bare for å ha gjort det også. Men utenom dette er jeg helt tom for ideer.

Edit: Det skal da vel ikke være mulig å sette det 180º feil? Fatter ikke hva dette kan være, virker som den blåser omtrent alt i innsuget.

Edit 2: Prøvde å ta en liten videosnutt med mobilen, men siden luden suger, så er det vanskelig å høre det. Hører de største poffene hvis du hører godt etter iallefall.

Skrevet

Har observert at mange ofte gjør feil på timinga. Villa dobbelt sjekka dette først :)

Men hvis alt funka før du bytta topp pakning.. Så sjekk timinga, så gå over at alt er koblet på plass som du har hatt løst osv :) Hva med feks tenninga? Kan den bli feil? Har aldri vært med på stilling av tenninga på en sekser selv så vet ikke :)

Prøv det, kanskje det er noe i det ;)

Skrevet

Timinga er dobbeltsjekka, og den skal jo fyre fordi om den er bittelitt skjev.

Har ikke rørt tenninga, merka kablene også, slik at alt kom på riktig plass igjen. Er ganske selvforklarende alt, så er nesten litt vanskelig å sette feil når man ikke løsner skinna fra fuelrailen i tillegg til merking.

Kan gå over alt elektrisk jeg koblet til/fra som jeg husker.

Var av med girkassa, så plukka av kontakten til lambda, og de to tynne ledningene til girkassa (hva er disse til forresten?) Merka den ene slik at de kom på riktig plass igjen.

Ellers hvis man står foran bilen, så har jeg på venstre side jording på motorfestet, rund kontakt ved støtdempertårnet, hjerne og stikk til motorkontakten, samt jording ved siden av rundkontakten. Går også to kabler bort til + polen ved hjernen.

Deretter går det over til kabelbroen, hvor dyser og pluggledninger etterfulgt av coiler sitter. Under innsuget er skinna skrudd i blokka, hvor dynamo og starter er koblet opp. + og jord på dynamo, og jord, +12v og to tynne ledninger på starter. Har også koblet til kam og veivsensor, samt tempfølere i toppen.

På høyre side er det koblet to kabler på sikringsboksen (+) (skal gå over å sjekke disse to kablene tenkte jeg), og en kabel, med kontakt til lmm, kullfilter og tre rele'er (bensinpumperele og alt det der). Har også koblet opp tps og lufttemp på innsuget.

Er det noe jeg har glemt da? Mulig jeg har glemt av noe da jeg skriver av hukommelse nå, men mener å ha fått med alt da.

Skrevet

Hmm, har spekulert litt mer nå. Bilen har stått en måned eller to nå.

Før dette skjedde fungerte turbobygget forsåvidt greit, men jeg hadde noe fjusking da også, men trodde muligens at det var fordi den ikke var mappa skikkelig eller noe annet. Når jeg kjørte måtte jeg lette på gassen ved ca 4k rpm, ved full gass druknet den i bensin, 10 på lambda og den dro ikke mer. Letta jeg litt på gassen dro den som bare juling, og ved 4600+rpm kunne jeg trø fjøla i gulvet igjen og den dro. Dette skjedde uansett hva jeg stilte i programmet, så jeg mistenker noe annet feil der. En annen ting var at jeg fikk litt random fuelcuts til tider. Hvis jeg kjørte i lav hastghet med lavt turtall (1200-1500rpm, og dro på lite på gassen opp i fart, så kutta den bensina helt litt før 2k rpm, og den ville ikke dra igjen før jeg trødde gassen ganske langt inn. Men da kom den fint og dro jevnt og godt.

Jeg er usikker på om dette kan ha noe med problemene jeg har fått nå, så bare lufter tanken. Rakk ikke å se så mye på de probleme før toppakninga røk og jeg bytta motor.

Har lest forum opp og ned, og prøvd å grave og finne noe. Så langt har jeg funnet ut følgende ting jeg kan prøve:

-Sjekke etter falskluft

- Koble fra en og en coil, og se om problemet er på en eller flere sylindre, og om det blir forskjell i det hele tatt

- Koble tilbake lmm, altså ikke via MAP sensoren, men koble den gamle tilbake og fjerne sprutet totalt fra motorstyringa.

- Kondensfjerner? Leste noen anbefalte å prøve dette, hva skal det ha for seg?

- Plugge pluggkablene på feil coil med vilje for å se om den forandrer seg i det hele tatt?

Skrevet
Hmm, har spekulert litt mer nå. Bilen har stått en måned eller to nå.

Før dette skjedde fungerte turbobygget forsåvidt greit, men jeg hadde noe fjusking da også, men trodde muligens at det var fordi den ikke var mappa skikkelig eller noe annet. Når jeg kjørte måtte jeg lette på gassen ved ca 4k rpm, ved full gass druknet den i bensin, 10 på lambda og den dro ikke mer. Letta jeg litt på gassen dro den som bare juling, og ved 4600+rpm kunne jeg trø fjøla i gulvet igjen og den dro. Dette skjedde uansett hva jeg stilte i programmet, så jeg mistenker noe annet feil der. En annen ting var at jeg fikk litt random fuelcuts til tider. Hvis jeg kjørte i lav hastghet med lavt turtall (1200-1500rpm, og dro på lite på gassen opp i fart, så kutta den bensina helt litt før 2k rpm, og den ville ikke dra igjen før jeg trødde gassen ganske langt inn. Men da kom den fint og dro jevnt og godt.

Jeg er usikker på om dette kan ha noe med problemene jeg har fått nå, så bare lufter tanken. Rakk ikke å se så mye på de probleme før toppakninga røk og jeg bytta motor.

Har lest forum opp og ned, og prøvd å grave og finne noe. Så langt har jeg funnet ut følgende ting jeg kan prøve:

-Sjekke etter falskluft

- Koble fra en og en coil, og se om problemet er på en eller flere sylindre, og om det blir forskjell i det hele tatt

- Koble tilbake lmm, altså ikke via MAP sensoren, men koble den gamle tilbake og fjerne sprutet totalt fra motorstyringa.

- Kondensfjerner? Leste noen anbefalte å prøve dette, hva skal det ha for seg?

- Plugge pluggkablene på feil coil med vilje for å se om den forandrer seg i det hele tatt?

Om det ikke er mye jobb, fjærn sprutet helt og prøv kun med orginal styrenhet og orginale dyser. Da har du utelukket det problemet. Om veivsensor, kamsensor, lmm er inntakt og den får bensin og gnist skal den starte.

Om den ikke gjør, ja da er jeg tom for ideer :)

Er jo noen som har sliti litt med fukt som har kommet på orginal styrenhet og, kansje det er den som lager problemer og... Hehe er ikke lett dette her..Forstår du begynner å gå litt lei. Men det ordner seg nok til slutt ;)

Skrevet

Han har bensin etter målte verdier og plugger som er våte.

Men det kan jo være problemet at den ikke klarer å opprettholde trykket på dysebrua..

Men våte plugger igjen sier jo at den får nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...