Rabies Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Jeg må bytte termostat på min E36 318i men er ikke noen mekaniker og er litt usikker på at par ting angående dette. 1* Må kjølevæsken tappes ut når jeg skal bytte denne? 2* Har forstått det sånn at det er flere typer frostvæske. Hvilken skal M43 motoren ha? 3* Er det noe annet jeg bør passe på når jeg gjør dette?
AlXz Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Om du ikke tapper av vil det vel mulig renne ut litt. Men termostaten sitter jo ganske høyt oppe, så hadde ikke giddet å tappet ut .. Sett en bøtte eller noe under når du tar av slangene ved termostathuset. På m43 sitter vel termostaten inne i huset. (selve slangestussen/termostathuset er èn del i plast mener jeg...), skru den løs fra toppen Det som er viktig med kjølevæske er å IKKE blande flere farger. Er nok blå eller rød som er på bilen din mest sannsynelig, det bør du klare å se.. evt hell litt på noe hvitt papir eller noe. Bruk samme fargen ved etter fylling, evt tapp ut alt og bytt til blått Ting du bør passe på... ikke stram for hardt på plastikken, den kan fort sprekke. Vær forsiktig med den.,.. Ha på ny pakning eller pakningssement mellom plastikk og topp. Når du er ferdig må du lufte kjølesystemet. Fyll eksp. tanken helt opp, med lufteskrua ute (den på radiator ved siden av påfyllingslokk) Ikke umulig at denne har en lufteskrue til på termostathuset? Klem litt på slanger mens du fyller.., sett varmeapp på maks varme (samme hvilket hakk vifta står på..) Det slutter å komme bobler opp av luftehullet etterhvert.., kun rent vann (kjølevann) skal komme der. Noen velger også å starte bilen under luftinga.., da er det viktig at man hele tiden har fulltnivå i eksp.tanken.. ta en 1.5l flaske, kapp av bunn og sett den opp ned. stå der selv eller få en kompis til å hjelpe deg.. og hold bra nivå i den hele tiden evt. (forsvinner fort når bilen går).., om nivået ikke er fullt kommer det luft ned.. Gjør dette en liten stund om du vil.., mulig du får ut litt luft der også. Men skal ikke være nødvendig å starte bilen sier mange..
Lars89 Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Du skal helst ha grønn(g48), men kan også bruke blå væske. Finnes også noen universale som kan blandes med alt. IKKE rød med mindre du skal bytte all væska i hele systemet. Og trenger ikke starte motoren når du skal lufte. Resirk. pumpa sørger for sirkulasjon i systemet.
AlXz Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Du skal helst ha grønn(g48), men kan også bruke blå væske. Finnes også noen universale som kan blandes med alt. IKKE rød med mindre du skal bytte all væska i hele systemet. Og trenger ikke starte motoren når du skal lufte. Resirk. pumpa sørger for sirkulasjon i systemet. Resirk pumpa..? Aldri sittet noe el.pumpe på e36'er jeg har hatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå