toddegutt Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 Holder på vurderer en 97 mod 523 med km stand 250000. Eier sier den bruker "litt" olje!? Sier at disse motorene er svært gode og at det er normalt med et lite forbruk. Har kjørt MB siden 79 og har aldri opplevd dette. Er det noen der ute som kan hjelpe en nyomvendt kommende bimmereier?
Gunnar Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 Det mest normale er at M52 ikke bruker olje, men det er heller ikke unormalt med noe oljeforbruk. Og så har den også et problem med veivhusventilasjonen som kan forårsake oljeforbruk, hvis den går tett så kommer ikke olja ned igjen i bunnpanna men havner i innsuget og forbrennes i stedet. Fort noen liter på hver service. Vil han ha det inn i kontrakten bør du få spesifikt hvor mye som går med, slik at du eventuelt kan ta ham på det senere hvis den bruker mer., men i utgangspunktet ville jeg heller sett etter en annen bil. Det er så mange å velge i...
teexeln Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 oljeforbruket er nok garantert veivhusventilasjonen som burde skiftes. Min brukte litt olje helt til i vår da jeg byttet denne og etter det smaker den ikke olje, jeg har 97mod. 520. billig og forholdsvis enkelt og bytte
toddegutt Skrevet Oktober 12, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2010 Veivhusventilasjon? Hva-hvor-eh når? Hvor finnes denne? Enkelt å bytte? Ca pris? Kan en motorrens være aktuelt?
Tom K Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 min 98 523iat har rundet 250 000, bruker ikke en dråpe olje
teexeln Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 En "plastventil" med to slanger ut fra (en slange går fra toppdeksel å ned til ventilen og en fra ventilen og ned til peilepinnerøret) selve ventilen ligger under innsuget. er veldig lett å bytte hvis man ser bort fra at det er trangt, det beste er å ta løst innsuget, men alt i alt en relativt enkel jobb. Litt forskjellig pris på hvor man haldler men alt fra 300-700kr med slangene
T.H.O Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 Det mest normale er at M52 ikke bruker olje, men det er heller ikke unormalt med noe oljeforbruk. Og så har den også et problem med veivhusventilasjonen som kan forårsake oljeforbruk, hvis den går tett så kommer ikke olja ned igjen i bunnpanna men havner i innsuget og forbrennes i stedet. Fort noen liter på hver service.Vil han ha det inn i kontrakten bør du få spesifikt hvor mye som går med, slik at du eventuelt kan ta ham på det senere hvis den bruker mer., men i utgangspunktet ville jeg heller sett etter en annen bil. Det er så mange å velge i... Dette visste jeg ikke. Da er nok det kanskje grunnen til at min bruker ca halvliteren på ca 1000km. Vet jeg har dårlig veivhusventilasjon.
Bmw 523iat Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 Min 523iat bruker ikke noe olje imellom servicer gått 290000km snart. Hadde en 523 tidligere som veivhusventilasjonen var tett da kom det en trompet lyd som fullgte turtall opp til ca 3000. dette var dobbel vanos, så vet ikke om det samme gjelder enkel vanos. sirene/horn lignende lyd som starter ved tett veihus ventilasjon. Mvh
toddegutt Skrevet Oktober 13, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2010 [url=http://images.bimmers.no/files/852ix Er det denne dere snakker om? Kalles Ventil veivhus hos GS Bedre link under;-)
toddegutt Skrevet Oktober 13, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2010 http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... 9vcgag.jpg Annen link til samme: Ventil veivhus
Bmw 523iat Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Jepp slik ser den ut, når den blir tett blåser den trykket igjennom en trompet som lager høy lyd.
T.H.O Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Må vel også bytte alt av rør og slanger som hører til, siden dette gror igjen med tjukk guffe.
teexeln Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Vil påpeke at den behøver absolutt ikke lage trompetlyd for å få litt oljeforbruk, lager den det er den så godt som helt tett. Oljeforbruket kommer lenge før den tid. Det var ikke lyd i min å det var mye gugge i den og. Oljeforbruket forsvant helt etter jeg byttet, har nå kjørt 12000km å det har ikke minket en mm. på peilepinnen.
Lars89 Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Ingen lyd fra min heller når den var defekt. Bare masse hvit røyk ved oppstart... Søk på CCV valve på google så finner du ut om symptomer
Gunnar Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 Må vel også bytte alt av rør og slanger som hører til, siden dette gror igjen med tjukk guffe. Ja, eller rense de opp. På 728en måtte jeg i tillegg bytte peilepinnerøret ettersom innløpet på denne var potte tett. Prøvde å blåse opp med 10 bar lufttrykk, piperensere, ståltråd, alt som var, men det var umulig å få noe som helst luft igjennom. Der gikk innløpet i 180 grader, skikkelig utsatt og vanskelig å åpne, men vet ikke om alle M52 har det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå