Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er usikker på hva som er riktig, finner lite informasjon på nett så jeg stiller spørsmålet her:

Jeg leide varebil på bisletbilutleie ifm flytting. Ved levering måtte jeg lukeparkere en laaang bil og selvfølgelig bulket jeg i en parkert bil. Det var min skyld. Det var ingen skader på bilen jeg kjørte, men en betydelig bulk på døren på en liten fiat. Det viste seg at det var bisletbilutleie sin bil. Jeg ble fakturert med egenandel på 8500kr. Skal jeg i utgangspunktet ha egenandel når det ikke var skader på bilen jeg leide?

Takker for svar!

Skrevet

Fordi om det ikke var skade på den du leide så hadde jo du skylda, å da blir det vel forsikringsselskapet du har (og i dette tilfellet begge bilene hadde) som må dekke det, å da er det vel du som må sitte igjen med egenandelen for den andre bilen ja sikkert..

Hadde jo blitt det samme, om du f.eks hadde kjørt i min bil, men ingenting ødelagt på din egen. Du måtte jo tatt egenandelen på din kappe siden jeg skulle ha fiksa opp bilen som en annen påførte, om du skjønner :)

Skrevet

Er forsåvidt enig. Men hva med størelse på egenandel. Blir den da regnet ut fra min forsikring når det ikke skal gå på min leiebils forsikring? Den hadde et tak på 8500kr.

Takker igjen for svar ;)

Skrevet

Det blir jo din leiebil-forsikring som blir berørt siden du sto for skaden da, for da er det jo forsikringsselskapet du har som må dekke skaden på den andre bilen, og ikke selskapet til den skadde bilen.. Så vil tro det er denne egenandelen som gjelder ja. Sto det noe om dette i kontrakten du skrev da du leide bilen da?

Skrevet

Det var bare forklart med skade på leid bil. Ansatte på bisletbilutleie sa det var en situasjon de ikke hadde vært borti før.. Jeg forespeilte meg egenandel, men usikker på hvordan det fungerer og hvems forsikring som ble gjeldende da jeg aldri har bulket før.. Alt i alt hadde det vært billigere å leie flyttebyrå!

Skrevet

Aha, skjønner.. Ja, det kunne vel blitt det da ja.. Alltid surt når sånne ting skjer... Får håpe du finner ut av det og at du kanskje slipper litt billigere unna :)

Skrevet

Er jo ansvarsforsikringen som gjelder, uavhengig hvem du kjører på. Dvs den forsikringen du tegnet når du leide bilen. som skal stå i kontrakten. Men 8500,- høres veldig riktig ut desverre.

Skrevet

Hadde sjekket om reparasjonen blir billigere enn egenandelen din, og om du i såfall kan få betale for dette i stedet. Er jo en kurrant sak med egen bil ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...