ThorU Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 Jeg trengte nye dempere og fjærer, så kjøpte et justerbart TA Technix senkesett fra Parts and Retards som skulle passe på en original 320i e36 96-mod. Mottok settet og alt så fint ut ved første øyekast, men har noen problemer med hvordan jeg skal montere det. For å gjøre ting litt ordentlig når jeg først var i gang, bestilte jeg nye originale tårnlager fra koed.no. Problem 1: Det fulgte med noen justerbare "kopper" til senkesettet. Regner med disse skal sitte nede på fjørene bak og justere høyden bak på bilen. Men jeg klarer ikke finne ut nøyaktig hvordan de skal monteres. Skal den delen i midten på bildet presses inn i bunnen av fjøren også skal den delen til venstre fungere som en fot og skrus inn til ønsket høyde? Problem 2: Dette er mer et spørsmål enn et problem. Er det slik at jeg skal skru av dem blanke skiven på toppen av demperen og sette det nye tårnlageret i mellom? altså at rekkefølgen nedenfra og opp blir slik: fjør, tårnlager, karroseri, "skive" også mutter på toppen til slutt? Tårnlageret skrus jo fast med tre egne bolter..
hagenisse Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 1. Den kan vel egentlig bare monteres på en måte og det sier seg selv. Du skrur bitene sammen, putter den oppe eller nede (varierer fra sett til sett) og setter fjæra der. Jo mer du skrur den sammen jo lavere blir bilen. 2. fjær, plastkopp, skive, evnt støvbeskyttelse, topplageret, mutter.
ThorU Skrevet Oktober 15, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2010 Det sier ikke seg selv.. Den passer nemlig ikke sammen med fjøren på noen måte jeg har prøvd.. Er det som er problemet
ThorU Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2010 Er det noen som kan si hvilke deler jeg trenger i tillegg til dem på bildet, for å klare å montere demper og fjør forran?
hagenisse Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Foran trenger du kun det du har, men pass på at topplageret svinger. Gjør det ikke det mangler du en skive som du da kan plukke av det gamle du tar av. Sikkert lurt med noe støvbeskyttelse mot lageret også. Bak ser det ut som ting skal monteres akkurat slikt du har lagt det på bildet. Rart hvis det ikke skulle passe...
ThorU Skrevet Oktober 17, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2010 Mange takk for godt svar! En liten ting til: Det er ikke noen bolt på toppen av demperen fremme, hvordan skal da denne festes til lageret?
hagenisse Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Hva mener du? Det er en mutter på bildet på bildet..? Dårlig bilde av mitt, med camberplater, men det blir jo samme greia.
Pisani Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Har samme problemet med fjærene bak på mitt TA sett fra P&R... På ene siden går justeringsskruen fint i fjæren: Men på andre siden går den pokker ikke på: Skal det være nødvendig å måtte kjempe for å få tingene på plass?
Kai-P. Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Er det ikke større åpning i den ene enden av fjæra? Justeringsskruen skal isåfall inn der.
Pisani Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Er det ikke større åpning i den ene enden av fjæra? Justeringsskruen skal isåfall inn der. Mye større åpning på ene enden ja, så det er ikke vanskelig å se hvilken ende den skal inn i, er også flatet ut på ene siden. Liten åpning: Stor åpning: Men den store åpningen er fortsatt for liten på den ene fjæren, virker det som.. Helt umulig å få den innpå: Help
Kai-P. Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Da må du ha fått feil fjær - eventuelt så kan det kanskje dreie seg om en produksjonsfeil.. Er artikkelnummerne på fjærene like?
Pisani Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Samme nummer på fjærene ja, stemmer også med numrene som står i TüV papirene. Så det er helt sikkert at det ikke skal være slik? Skal de gå veldig løst inni, eller skal de sitte litt fast?
HMW Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Bare slip av såvidt på enden av fjøra så smetter den så fint inn skal du se..
Pisani Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Ser for meg at det kan funke ja, men skal der virkelig være nødvendig på et helt nytt sett? Derfor det er billig kanskje? Legge over noe rød hammerite på eksponerte deler av metallet da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå