Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å montere senkesett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trengte nye dempere og fjærer, så kjøpte et justerbart TA Technix senkesett fra Parts and Retards som skulle passe på en original 320i e36 96-mod. Mottok settet og alt så fint ut ved første øyekast, men har noen problemer med hvordan jeg skal montere det. For å gjøre ting litt ordentlig når jeg først var i gang, bestilte jeg nye originale tårnlager fra koed.no.

Problem 1: Det fulgte med noen justerbare "kopper" til senkesettet. Regner med disse skal sitte nede på fjørene bak og justere høyden bak på bilen. Men jeg klarer ikke finne ut nøyaktig hvordan de skal monteres. Skal den delen i midten på bildet presses inn i bunnen av fjøren også skal den delen til venstre fungere som en fot og skrus inn til ønsket høyde?

h850d3rcoi5zp6ii2kr2.jpg

Problem 2: Dette er mer et spørsmål enn et problem. Er det slik at jeg skal skru av dem blanke skiven på toppen av demperen og sette det nye tårnlageret i mellom? altså at rekkefølgen nedenfra og opp blir slik: fjør, tårnlager, karroseri, "skive" også mutter på toppen til slutt? Tårnlageret skrus jo fast med tre egne bolter..

cgjd97r5nexud2ixj5k3.jpg

mvdsldidmpxs8bu7a36e.jpg

Skrevet

1. Den kan vel egentlig bare monteres på en måte og det sier seg selv. Du skrur bitene sammen, putter den oppe eller nede (varierer fra sett til sett) og setter fjæra der. Jo mer du skrur den sammen jo lavere blir bilen.

2. fjær, plastkopp, skive, evnt støvbeskyttelse, topplageret, mutter.

Skrevet

Foran trenger du kun det du har, men pass på at topplageret svinger. Gjør det ikke det mangler du en skive som du da kan plukke av det gamle du tar av. Sikkert lurt med noe støvbeskyttelse mot lageret også.

Bak ser det ut som ting skal monteres akkurat slikt du har lagt det på bildet. Rart hvis det ikke skulle passe...

Skrevet

Mange takk for godt svar!

En liten ting til: Det er ikke noen bolt på toppen av demperen fremme, hvordan skal da denne festes til lageret?

• 1 month later...
Skrevet

Har samme problemet med fjærene bak på mitt TA sett fra P&R...

På ene siden går justeringsskruen fint i fjæren:

1fkihqu9p2gn1f76mr0c.jpg

Men på andre siden går den pokker ikke på:

nd76ubesb9cslbyhs79n.jpg

Skal det være nødvendig å måtte kjempe for å få tingene på plass?

Skrevet
Er det ikke større åpning i den ene enden av fjæra? Justeringsskruen skal isåfall inn der.

Mye større åpning på ene enden ja, så det er ikke vanskelig å se hvilken ende den skal inn i, er også flatet ut på ene siden.

Liten åpning:

vb6en2clufotnsyzlvg4.jpg

Stor åpning:

0uzxvs31mqqwwaao7f6n.jpg

Men den store åpningen er fortsatt for liten på den ene fjæren, virker det som.. Helt umulig å få den innpå:

fz9tuitvrv5sx0qn89gr.jpg

Help :(

Skrevet

Samme nummer på fjærene ja, stemmer også med numrene som står i TüV papirene.

Så det er helt sikkert at det ikke skal være slik? Skal de gå veldig løst inni, eller skal de sitte litt fast?

Skrevet

Ser for meg at det kan funke ja, men skal der virkelig være nødvendig på et helt nytt sett?

Derfor det er billig kanskje?

Legge over noe rød hammerite på eksponerte deler av metallet da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...