CF. Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 (endret) Tenkte jeg skulle skrive litt om vinterprosjektet jeg har i år, motoren er en M50b25 fra E34 som blir turbokonvertert, og planen er å kjøre på E85, og målet er rundt 450 hjulhester. Bilen motorn skal i er en nissan PS13 som blir brukt til "drifting", så lager tråden for å få tips og råd angående motor og tilpassing.Jeg kjøpte motoren som ett påbegynt prosjekt av "tool-nes" her på forumet. Bunndelen var ferdig satt sammen fra før, men toppen og registeret har jeg montert. Brukte litt tid for å finne ut hvordan man gjør det med registert og kamdrev når man bruker dobble innsugskammer, men fikk det til tilslutt.Litt info om hva som er gjort på motorn:Plana, syrevaska og o-ringa M50B25 blokk som er borret opp til 84,5mmJE smidde stempler, 84,5mmPauter smidde råder m/ ARP bolterPrecision SC62 Billet turboPrecision 46mm wastegateny oljepumpeny vannpumpeSachs 618 clutch med 4 pucks sinterlamellneddreid M20 svinghjul, 8,05kgARP bolter i toppendobble innsugskammerslipte ventiler, freste ventilseterPPF racekjedeS50 oljefilterhusalt nytt til registeretalle lager i bunndelen er nyeveivpartiet er avbalansertEtter prøvemontering i karosseriet fant jeg fort ut at m50 passer dårlig i en gammal "datsun", siden jeg sitter på høyreside blir det ekstremt dårlig plass. Motorn hadde blitt stående altfor langt fram pga bremsekraftforsterker og klutsjsylinder er i veien pluss tannstanga tar opp veldig mye plass. Så valgte heller å rettstille den isteden. Girkassa jeg skal bruke er en zf kasse fra M3 E36 som jeg håper holder litt. Jeg trodde de passa rett på, men så at akslingen til styrelageret på veiva var for lite så måtte bare bytte det så gikk den rett på.Kassa er akkurat ferdig sveisa og montert på motor så neste blir å kappe litt i girkasse tunnelen for å komme langt nok bak. Sandblåst diverse deler.Eneste jeg fant ut som kunne bli noe riktig ved å bruke dobble innsugskammer var å måle løfte på sylinder 6 for å "time" registeret? Så lagde jeg en liten jigg for å låse kammene i riktig posisjon.Toppdekslet så helt jævlig ut og lakken satt noe voldsomt så brukte noe malingsfjerner som funka.Måtte bare sette på toppdekslet for å se etter lakking Lagde en jigg for å kunne snu kassa i saga under kapping. Ferdig kappa og klar til sveising, husker ikke helt hvor skjevt kappe gikk, men var under 0,5mm så var fornøyd med at jiggen var såpass rett...litt letta når kassa sklei rett på og det ikke var noe synlig glippe etter vridning. Ferdig sveisa og klar til å prøvepasse på nytt i mårra Endret Mai 25, 2015 av CF.
tool-nes Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Godt å se motorprosjektet mitt skal brukes skikkelig!
M3 Yngve Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Dette har jeg stor tror på. BMW motor i en lett Datsun blir ikke feil. Ser ut som du gjør et meget bra arbeid her også. Pøs på med bilder og info. Bygg om til venstre ratt med en gang da vel.
Dirty Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 sikker på registeret er riktig da? kammene skal da ikke stå slikt
CF. Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 Dette har jeg stor tror på. BMW motor i en lett Datsun blir ikke feil. Ser ut som du gjør et meget bra arbeid her også. Pøs på med bilder og info. Bygg om til venstre ratt med en gang da vel. Takk takk..stor tro på at dette kommer til å funke ja Å bygge om til venstreratt hadde vært ett alternativt til å rettstille, men nå er jeg så vant til å kjøre på den sida..hehe
CF. Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 sikker på registeret er riktig da? kammene skal da ikke stå slikt Ikke 100% sikker siden jeg har liten erfaring med bmw motorer foreløpig, men fant lite info og bilder av andre som bruker dobbleinnsugskammer. Nei kamdrevet skal ikke stå på skrå når en setter opp regsisteret med eksoskam, men med innsugskam så må det jo bli på skrå? Har dratt motorn rundt endel ganger og kontroll målt oppning på sylinder6 og er likt hver gang, men hvis det er helt feil så veit jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.
bmw328ci Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut.
CF. Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut. Ja er som du sier at de skal stå plant i bakkant og knastene på sylinder1 inn mot hverandre, men når du da setter på dobbleinnsugskammer sånn så vil jo knastene på sylinder1 stå likt og ikke peke mot hverandre + feks på sylinder 6 vil de åpne likt for de da ikke peker fra hverandre. Så mann er nødt til å vri kammen. Kanskje noen med dobble innsugskammer kan bekrefte at detta er helt feil eller riktig? Takker for tilbakemeldinger da
bmw328ci Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut. Ja er som du sier at de skal stå plant i bakkant og knastene på sylinder1 inn mot hverandre, men når du da setter på dobbleinnsugskammer sånn så vil jo knastene på sylinder1 stå likt og ikke peke mot hverandre + feks på sylinder 6 vil de åpne likt for de da ikke peker fra hverandre. Så mann er nødt til å vri kammen. Kanskje noen med dobble innsugskammer kan bekrefte at detta er helt feil eller riktig? Takker for tilbakemeldinger da Hmm. Blir det ikke rett om en snur kammen rundt 90 grader da? slik at de fremste fortsatt peker mot hverandre?
CF. Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut. Ja er som du sier at de skal stå plant i bakkant og knastene på sylinder1 inn mot hverandre, men når du da setter på dobbleinnsugskammer sånn så vil jo knastene på sylinder1 stå likt og ikke peke mot hverandre + feks på sylinder 6 vil de åpne likt for de da ikke peker fra hverandre. Så mann er nødt til å vri kammen. Kanskje noen med dobble innsugskammer kan bekrefte at detta er helt feil eller riktig? Takker for tilbakemeldinger da Hmm. Blir det ikke rett om en snur kammen rundt 90 grader da? slik at de fremste fortsatt peker mot hverandre? Nei 90grader er for mye da hadde det jo vært null stress, er noe rundt 40-45grader, men nokkene peker mot hverandre sånn som de står nå og alt ser veldig riktig ut sånn som jeg ser det da...hmm blir jo veldig usikker nå da.
CF. Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2010 (endret) Ikke helt den store fremgangen denna uka pga tida går mest til å tenke ut løsninger til hvordan motorn skal passe oppi. Har kappet ut deler av girkasse tunnelen for å få plass til denna zf kassa. Når det var gjort kunne vi endelig se åssen det blei med plass rettstillt og det er meget god plass til turbo og eksos nå men glemte å ta bilder da.Ett annet problem er at bunnpanna er veldig dyp så stabstaget må jeg få lagd nytt og flytta lenger fram, problemet er også at jeg er livredd for at bunnpanna skal skrape i bakken. Stabstaget er lavestepunkt på bilen og det har skrapa bakken flere ganger, men jeg tror det skal gå bra sånn som bunnpann blir laget nå og heise bilen er uaktuelt..hehe.Jeg har lagd sidene på bunnpanna, men mangler bunn,skvalpeplater og bunnplugg. Også må trakta kuttes og sveies rett, satser på at jeg rekker det i mårra. Her er i hvertfall noen flere bilder . Endret Mai 26, 2015 av CF.
CF. Skrevet Oktober 24, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2010 (endret) Idag har jeg fått sveisa ferdig bunnpannen og sveiset om traktene, eneste er at bunnpannen lekker fra 4 små hull, men ingen stor jobb å fikse.Neste nå blir å hive motoren oppi igjen også begynne måle ut hvor den skal stå. Endret Mai 26, 2015 av CF.
Ullsokk Skrevet Oktober 24, 2010 Skrevet Oktober 24, 2010 Ta utgangspunkt i standard innstilling på kammer, men mål 1mm løft på begge to på syl 1 eller 6 ved ød
CF. Skrevet November 5, 2010 Forfatter Skrevet November 5, 2010 (endret) Fått gjort litt den siste uka, jeg har fått motorn i bilen så den står av seg selv etter mye måling fram og tilbake. Neste blir nå å måle ut lengde på mellomaksel. Tar å prøver å kappe den orginale nissan og sveise på hardykobling på den og ser hvordan det funker før jeg eventuelt kjøper en "ordentlig" en. Så er også flenser til innsug og grenrør + gasspjel 76mm på vei i posten, har også bestillt diverse rør fra danmark til grenrøret. Måtte handle 6m rett lengde noe som er litt i overkant av hva jeg trenger..hehe så hvis noen trenger sømløst 42.4x2.6mm rør så bare å si fra Har aldri lagd grenrør før så det blir spennende, jeg har flens til kolektoren og jeg har kappa opp noen rør så jeg får begynt på den i helga. Endret Mai 26, 2015 av CF.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå