Gå til innhold

M50b25 turbo prosjekt-Oppdatert 22.03


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle skrive litt om vinterprosjektet jeg har i år, motoren er en M50b25 fra E34 som blir turbokonvertert, og planen er å kjøre på E85, og målet er rundt 450 hjulhester. Bilen motorn skal i er en nissan PS13 som blir brukt til "drifting", så lager tråden for å få tips og råd angående motor og tilpassing.
Jeg kjøpte motoren som ett påbegynt prosjekt av "tool-nes" her på forumet. Bunndelen var ferdig satt sammen fra før, men toppen og registeret har jeg montert. Brukte litt tid for å finne ut hvordan man gjør det med registert og kamdrev når man bruker dobble innsugskammer, men fikk det til tilslutt.
Litt info om hva som er gjort på motorn:

Plana, syrevaska og o-ringa M50B25 blokk som er borret opp til 84,5mm
JE smidde stempler, 84,5mm
Pauter smidde råder m/ ARP bolter
Precision SC62 Billet turbo
Precision 46mm wastegate
ny oljepumpe
ny vannpumpe
Sachs 618 clutch med 4 pucks sinterlamell
neddreid M20 svinghjul, 8,05kg
ARP bolter i toppen
dobble innsugskammer
slipte ventiler, freste ventilseter
PPF racekjede
S50 oljefilterhus
alt nytt til registeret

alle lager i bunndelen er nye
veivpartiet er avbalansert

Etter prøvemontering i karosseriet fant jeg fort ut at m50 passer dårlig i en gammal "datsun", siden jeg sitter på høyreside blir det ekstremt dårlig plass. Motorn hadde blitt stående altfor langt fram pga bremsekraftforsterker og klutsjsylinder er i veien pluss tannstanga tar opp veldig mye plass. Så valgte heller å rettstille den isteden. Girkassa jeg skal bruke er en zf kasse fra M3 E36 som jeg håper holder litt. Jeg trodde de passa rett på, men så at akslingen til styrelageret på veiva var for lite så måtte bare bytte det så gikk den rett på.
Kassa er akkurat ferdig sveisa og montert på motor så neste blir å kappe litt i girkasse tunnelen for å komme langt nok bak.

CIMG1388_zpszhed0o4g.jpg

CIMG1390_zpsoutb0scz.jpg

 

CIMG1398_zpso0e4ean0.jpg
Sandblåst diverse deler.

CIMG1404_zps3pha4x3p.jpg
Eneste jeg fant ut som kunne bli noe riktig ved å bruke dobble innsugskammer var å måle løfte på sylinder 6 for å "time" registeret?

CIMG1409_zpsmp1entpi.jpg

 

CIMG1410_zpssgiciowr.jpg
Så lagde jeg en liten jigg for å låse kammene i riktig posisjon.

CIMG1402_zpsksv0lsmy.jpg
Toppdekslet så helt jævlig ut og lakken satt noe voldsomt så brukte noe malingsfjerner som funka.

CIMG1412_zpsnifljtiu.jpg
Måtte bare sette på toppdekslet for å se etter lakking :D

CIMG1418_zps9mtbndza.jpg

 

CIMG1420_zpscc8xdlx2.jpg
Lagde en jigg for å kunne snu kassa i saga under kapping.

CIMG1422_zpsd1hnkjos.jpg

 

Ferdig kappa og klar til sveising, husker ikke helt hvor skjevt kappe gikk, men var under 0,5mm så var fornøyd med at jiggen var såpass rett...litt letta når kassa sklei rett på og det ikke var noe synlig glippe etter vridning.

CIMG1441_zps4rdnura9.jpg

 

CIMG1442_zpse53evgsq.jpg
Ferdig sveisa og klar til å prøvepasse på nytt i mårra :D

Endret av CF.
  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dette har jeg stor tror på. BMW motor i en lett Datsun blir ikke feil. :D

Ser ut som du gjør et meget bra arbeid her også. Pøs på med bilder og info.

Bygg om til venstre ratt med en gang da vel. :D

Skrevet
Dette har jeg stor tror på. BMW motor i en lett Datsun blir ikke feil. :D

Ser ut som du gjør et meget bra arbeid her også. Pøs på med bilder og info.

Bygg om til venstre ratt med en gang da vel. :D

Takk takk..stor tro på at dette kommer til å funke ja :) Å bygge om til venstreratt hadde vært ett alternativt til å rettstille, men nå er jeg så vant til å kjøre på den sida..hehe

Skrevet
sikker på registeret er riktig da? kammene skal da ikke stå slikt

Ikke 100% sikker siden jeg har liten erfaring med bmw motorer foreløpig, men fant lite info og bilder av andre som bruker dobbleinnsugskammer. Nei kamdrevet skal ikke stå på skrå når en setter opp regsisteret med eksoskam, men med innsugskam så må det jo bli på skrå?

Har dratt motorn rundt endel ganger og kontroll målt oppning på sylinder6 og er likt hver gang, men hvis det er helt feil så veit jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

Skrevet

Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut.

Skrevet
Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut.

Ja er som du sier at de skal stå plant i bakkant og knastene på sylinder1 inn mot hverandre, men når du da setter på dobbleinnsugskammer sånn så vil jo knastene på sylinder1 stå likt og ikke peke mot hverandre + feks på sylinder 6 vil de åpne likt for de da ikke peker fra hverandre. Så mann er nødt til å vri kammen. Kanskje noen med dobble innsugskammer kan bekrefte at detta er helt feil eller riktig? Takker for tilbakemeldinger da :D

Skrevet
Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut.

Ja er som du sier at de skal stå plant i bakkant og knastene på sylinder1 inn mot hverandre, men når du da setter på dobbleinnsugskammer sånn så vil jo knastene på sylinder1 stå likt og ikke peke mot hverandre + feks på sylinder 6 vil de åpne likt for de da ikke peker fra hverandre. Så mann er nødt til å vri kammen. Kanskje noen med dobble innsugskammer kan bekrefte at detta er helt feil eller riktig? Takker for tilbakemeldinger da :D

Hmm. Blir det ikke rett om en snur kammen rundt 90 grader da? slik at de fremste fortsatt peker mot hverandre?

Skrevet
Ville nok sjekka kammene igjen. Med org kammer så skal vell begge 4kantene på kammene bakerst stå plant og fremste knastene på både innsug og ex peke opp og mot hverandre. trodde det skulle være det samme med dobble innsugskamer. ikke skyt meg om jeg tar feil, men synes det så rart ut.

Ja er som du sier at de skal stå plant i bakkant og knastene på sylinder1 inn mot hverandre, men når du da setter på dobbleinnsugskammer sånn så vil jo knastene på sylinder1 stå likt og ikke peke mot hverandre + feks på sylinder 6 vil de åpne likt for de da ikke peker fra hverandre. Så mann er nødt til å vri kammen. Kanskje noen med dobble innsugskammer kan bekrefte at detta er helt feil eller riktig? Takker for tilbakemeldinger da :D

Hmm. Blir det ikke rett om en snur kammen rundt 90 grader da? slik at de fremste fortsatt peker mot hverandre?

Nei 90grader er for mye da hadde det jo vært null stress, er noe rundt 40-45grader, men nokkene peker mot hverandre sånn som de står nå og alt ser veldig riktig ut sånn som jeg ser det da...hmm blir jo veldig usikker nå da.

Skrevet (endret)

Ikke helt den store fremgangen denna uka pga tida går mest til å tenke ut løsninger til hvordan motorn skal passe oppi. Har kappet ut deler av girkasse tunnelen for å få plass til denna zf kassa. Når det var gjort kunne vi endelig se åssen det blei med plass rettstillt og det er meget god plass til turbo og eksos nå :D men glemte å ta bilder da.
Ett annet problem er at bunnpanna er veldig dyp så stabstaget må jeg få lagd nytt og flytta lenger fram, problemet er også at jeg er livredd for at bunnpanna skal skrape i bakken. Stabstaget er lavestepunkt på bilen og det har skrapa bakken flere ganger, men jeg tror det skal gå bra sånn som bunnpann blir laget nå og heise bilen er uaktuelt..hehe.
Jeg har lagd sidene på bunnpanna, men mangler bunn,skvalpeplater og bunnplugg. Også må trakta kuttes og sveies rett, satser på at jeg rekker det i mårra. Her er i hvertfall noen flere bilder .

CIMG1445_zpskjhsusba.jpg

 

CIMG1446_zpsfsd7yrke.jpg

 

CIMG1443_zpsbzfxfpsh.jpg

 

CIMG1447_zpsirwc0res.jpg

 

CIMG1448_zpsw7sykr4u.jpg

Endret av CF.
Skrevet (endret)

Idag har jeg fått sveisa ferdig bunnpannen og sveiset om traktene, eneste er at bunnpannen lekker fra 4 små hull, men ingen stor jobb å fikse.
Neste nå blir å hive motoren oppi igjen også begynne måle ut hvor den skal stå.

CIMG1449_zpsxepcxahk.jpg

 

CIMG1450_zpsjyggekcg.jpg

 

CIMG1451_zpsl9yohfsl.jpg

 

CIMG1452_zps79fqcgav.jpg

Endret av CF.
  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Fått gjort litt den siste uka, jeg har fått motorn i bilen så den står av seg selv :D etter mye måling fram og tilbake. Neste blir nå å måle ut lengde på mellomaksel. Tar å prøver å kappe den orginale nissan og sveise på hardykobling på den og ser hvordan det funker før jeg eventuelt kjøper en "ordentlig" en. Så er også flenser til innsug og grenrør + gasspjel 76mm på vei i posten, har også bestillt diverse rør fra danmark til grenrøret. Måtte handle 6m rett lengde noe som er litt i overkant av hva jeg trenger..hehe så hvis noen trenger sømløst 42.4x2.6mm rør så bare å si fra :D Har aldri lagd grenrør før så det blir spennende, jeg har flens til kolektoren og jeg har kappa opp noen rør så jeg får begynt på den i helga.

CIMG1456_zps2lqsd5iz.jpg

 

CIMG1457_zpsez39zfvb.jpg

 

CIMG1458_zpsqjzcyn9c.jpg

 

CIMG1460_zpsnvfwazg0.jpg

 

CIMG1461_zps9edrzrq9.jpg

 

CIMG1465_zpse5elzgz7.jpg

 

CIMG1466_zpsret1d7bj.jpg

Endret av CF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...