Gå til innhold

Humping og risting etter hjulbytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skiftet fra sommerdekk på lettmetallfelger til vinterdekk på stålfelg. Og da forsvant mye komfor i samme slengen. Når bilen (E37,520ia,97) kommer i bestemte hastigheter så begynner den å humpe og riste lett. Kjørte innom en dekkhandler for jeg tenkte det kanskje var avbalansering som måtte til. Han hadde jo ikke tid i gårsdagens kaos,men mente det ikke var snakk om avbalansering,men noe med senterringer.

Hva er dette?

Jeg regner med at stålfelgene er originale. Kan han ha ment at senterringer sitter igjen fra lettmetallfelgene? Noen som har et bilde av hvordan disse ser ut og er montert?

Kan det være hjulboltene?

Skrevet

Takk for svar.

Da må jeg av med hjulene igjen.

Det er vel rimelig å tro, at de senterringene tilhører lettmetallfelgene, og ikke stålfelgene??Noe som betyr at de ikke har fulgt med av, da jeg skiftet til vinterdekk.

Skrevet

Hvis det er mye finsand avleiret på innersiden av felgene er dette nok til å lage ubalanse. Hadde ikke vasket vinterdekkene mine som tidligere stod bak på bilen etter jeg tok dem av og hadde dårlig tid så fjernet ikke sanden da jeg satte dem på foran heller. Skulle bytte om foran og bak...ble mye risting i rattet da. Tok av dekkene foran og rengjorde felgene så var alt i orden etterpå.

Skrevet

En kollega monterte vinterhjulene på en Mazda6 uten å ta av senterringene. Stålfelgene gikk fint å, men ristingen ble betydelig.

Skrevet

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden:

Det var ingen rester av senterringer på navene. Alle dekkene hadde vektlodd påmontert. Så monterte jeg hjulene med andre muttere, med en litt annen kon enn de første,og problemet er nå ihvertfall mindre. Men lurer på om jeg også skal foreta en avbalansering. Føler det mangler noe ennå, før bilen ruller som den skal...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...