dejavu Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 Skiftet fra sommerdekk på lettmetallfelger til vinterdekk på stålfelg. Og da forsvant mye komfor i samme slengen. Når bilen (E37,520ia,97) kommer i bestemte hastigheter så begynner den å humpe og riste lett. Kjørte innom en dekkhandler for jeg tenkte det kanskje var avbalansering som måtte til. Han hadde jo ikke tid i gårsdagens kaos,men mente det ikke var snakk om avbalansering,men noe med senterringer. Hva er dette? Jeg regner med at stålfelgene er originale. Kan han ha ment at senterringer sitter igjen fra lettmetallfelgene? Noen som har et bilde av hvordan disse ser ut og er montert? Kan det være hjulboltene?
winchester Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 Senterringer er små plastikk-/metallringer som du legger inn i felgen (for å få rett størrelse på hullet i felgen kontra navet), som gjør at felgen blir sentrert.
RaymondJ Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 Og hvis disse sitter igjen på hjulnavet når du skrur på stålfelgene, da får du kast og ubalanse. Og 4 ødelagte sentreringsringer.......
dejavu Skrevet Oktober 22, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2010 Takk for svar. Da må jeg av med hjulene igjen. Det er vel rimelig å tro, at de senterringene tilhører lettmetallfelgene, og ikke stålfelgene??Noe som betyr at de ikke har fulgt med av, da jeg skiftet til vinterdekk.
wicky124 Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 rart du fikk montert originale stålhjul mens senterringene satt på...skal vel ringe en bjelle når felgen ikke går rett på....?
dejavu Skrevet Oktober 22, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2010 De gikk rett på,ellers hadde jeg nok hørt den bjella. Andre teorier?
todleif Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 Løse hjulbolter Strammet hjulboltene skeivt. Avballeriseringslodd har løsnet. Snø som har lagt seg i felgene
Trond E46t-M47 Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 Hvis det er mye finsand avleiret på innersiden av felgene er dette nok til å lage ubalanse. Hadde ikke vasket vinterdekkene mine som tidligere stod bak på bilen etter jeg tok dem av og hadde dårlig tid så fjernet ikke sanden da jeg satte dem på foran heller. Skulle bytte om foran og bak...ble mye risting i rattet da. Tok av dekkene foran og rengjorde felgene så var alt i orden etterpå.
F10 Skrevet Oktober 22, 2010 Skrevet Oktober 22, 2010 En kollega monterte vinterhjulene på en Mazda6 uten å ta av senterringene. Stålfelgene gikk fint å, men ristingen ble betydelig.
dejavu Skrevet Oktober 24, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2010 Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden: Det var ingen rester av senterringer på navene. Alle dekkene hadde vektlodd påmontert. Så monterte jeg hjulene med andre muttere, med en litt annen kon enn de første,og problemet er nå ihvertfall mindre. Men lurer på om jeg også skal foreta en avbalansering. Føler det mangler noe ennå, før bilen ruller som den skal...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå