Jump to content

Bytte toppakning på E36 316i compact


Yoneck
 Share

Recommended Posts

Hei.

Mamma har en 1998 316i compact E36 som toppen eller toppakningen etter alt å dømme er røket på. Bilen er kjørt rundt 170-180.000 km.

Det begynte vinteren for et par år siden, da varmeapparatet sluttet å fungere. Den gangen ble det bare fylt på mer vann uten at noen spurte hvor det var blitt av det som var der. En stund etter måtte radiatoren byttes. Nå i sommer har den kokt et par-tre ganger, men stadig bare fylt på mer vann og kjørt videre #-o

Et verksted byttet for litt siden vannpumpen, men det hjalp ikke.

Nå ryker det hvitt når den kjører.

Jeg har byttet topp på en 1992 mercedes 300 TD Turbo jeg har, og brodern har byttet på en E30 316 (1,8-liter forgasser) han hadde, så vi er ikke helt fremmede for å skru litt.

Er det noe spesielt å være obs på med denne compacten? Noen spesielle svakheter? Noe spesielt verktøy som trengs?

Regner med toppen må slipes siden den har kokt noen ganger? Er det vanlig at selve toppen går?

Link to comment
Share on other sites

Toppen må planslipes og trykktestes før den settes inn igjen. Det anbefales på det sterkeste, slik at du slipper noe ekstra tull senere.

Det er nok en god sjanse for det, ja. Siden den har kokt flere ganger antar jeg toppen er like rett som Jan Thomas og blomsterfinn til sammen.

På den annen side så koster jo plansliping og trykktesting såpass mye at det er fristende å ta sjansen, og heller bytte på nytt hvis det ikke blir bra.

Noe spesielt å være obs på før man går i gang?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...