Gå til innhold

Bytte toppakning på E36 316i compact


Yoneck
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Mamma har en 1998 316i compact E36 som toppen eller toppakningen etter alt å dømme er røket på. Bilen er kjørt rundt 170-180.000 km.

Det begynte vinteren for et par år siden, da varmeapparatet sluttet å fungere. Den gangen ble det bare fylt på mer vann uten at noen spurte hvor det var blitt av det som var der. En stund etter måtte radiatoren byttes. Nå i sommer har den kokt et par-tre ganger, men stadig bare fylt på mer vann og kjørt videre #-o

Et verksted byttet for litt siden vannpumpen, men det hjalp ikke.

Nå ryker det hvitt når den kjører.

Jeg har byttet topp på en 1992 mercedes 300 TD Turbo jeg har, og brodern har byttet på en E30 316 (1,8-liter forgasser) han hadde, så vi er ikke helt fremmede for å skru litt.

Er det noe spesielt å være obs på med denne compacten? Noen spesielle svakheter? Noe spesielt verktøy som trengs?

Regner med toppen må slipes siden den har kokt noen ganger? Er det vanlig at selve toppen går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen må planslipes og trykktestes før den settes inn igjen. Det anbefales på det sterkeste, slik at du slipper noe ekstra tull senere.

Det er nok en god sjanse for det, ja. Siden den har kokt flere ganger antar jeg toppen er like rett som Jan Thomas og blomsterfinn til sammen.

På den annen side så koster jo plansliping og trykktesting såpass mye at det er fristende å ta sjansen, og heller bytte på nytt hvis det ikke blir bra.

Noe spesielt å være obs på før man går i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...