Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har lagt merke til at bmw turbo prosjekter har lite moment i forhold til hk?

Synes de fleste har omtrent det samme i nm som hk.

Ser man på feks supra motorer har de gjerne 50% mer moment enn hestekrefter...

Hvorfor? :)

Skrevet

fordi de fleste som ettermonterer turbo skal ha mest mulig effekt ut av en liten motor, og for at det skal holde så må kompen ned.

supra har kanskje høyere komp, men da er det jo standard motor, men ser du på en ny bmw med original turbo så har den mye mer komp enn det f.eks supra har, er forskjell på motor som er bygd for turbo og sugemotorer som får presse ;)

Skrevet

for å forstå dette må du først forstå at nm og hk er en og samme ting. hk er et produkt av turtall og nm.

derfor, sagt enkelt, hvis to biler med samme peak effekt har ulikt moment moment på maks effekt, så har bilen med høyest lavest moment effekten på et høyere turtall.

hvis du hang med på den..

har skrevet ganske mange innlegg etterhvert om fysikken bak effekt og moment, og hva som utgjør hvor rask en bil er, annet enn peak tall.

forøvrig, selv om jeg skjønner at du prater om bensin med ettermontert turbo, så fikk jeg nettopp telefon fra en kunde. Han kjørte bilen sin i benk etter tuning av meg, resultat; 241 hk og 570nm målt på hjula. Dette var i tillegg på et map hvor effekten ble dratt ned igjen grunnet problemer med dobbelmasse svinghjul.

er det moment du vil ha, kjøp diesel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...