Gå til innhold

Hva skjer om man fyller for mye batterivann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bilbatteri som har blitt helt dødt etter å ha blitt utladet flere ganger.

Jeg har i det siste prøvd å lade det opp uten hell. Bilen vil alltid starte 1 gang, også går batteriet tomt kort tid etter.

Så, spørsmålet er. Kan det være skadelig om jeg bare pøser på med masse batterivann og prøver å lade det opp en siste gang?

Sånn som det står nå, så funker det jo ikke. Så jeg har ikke egentlig noe å tape her om det ikke funker.

Skrevet

det eneste som skjer er at når batteriet blir litt varmt så vil det overflødige "vannet" renne ut av overløpet, dette vil skade lakk og annet det kommer i kontakt med da det er etsende

Skrevet

Så, da vil det mest sannsynligvis ikke skade om jeg heller på et par dråper til og prøver å lade det enda en gang. Det er ikke snakk om å helle på flere liter, bare en skvett eller to ekstra :)

Skrevet

Om batteriet har så mye vann som det skal så hjelper det ikke å ha mer vann på det.. Om det har blitt utladet og f.eks stått lenge uten nok vann så sulfatererer blyplatene inni batteriet slik at det ikke lenger vil holde på spenningen. Det vil nok vise 12v, men vil nok ikke tåle noe særlig. Det finnes ulike ladere som har en slik "rekondisjonerings-funksjon" slik at det skal "rengjøre" eller omvandle blysulfatet til bly igjen.. Men selv da vil det ikke vare like lenge som før pga at platene er blitt tynnere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...