Gå til innhold

Vedlikehold 320DAT E46 -05


Arnefles
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 320dat med orginal m-sportpakke (ED33) som nettopp har passert 105 000km og lurer på om det er noe spes som bør byttes eller vedlikeholdes på den? Foringer, dempere, gearolje?

Har byttet EGR-ventil og LMM selv men har ikke nullstilt etter det.

Hadde en 85 000km service på den i vinter.

Setter pris på innspill om det er noe konkret som jeg bør gjøre for å bevare bilen i topp stand.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje oljebytte på girkassen er en grei ting å gjøre nå. Min fungerte som den skulle til 221`000. Da kom problemene som har vært dyre å vanskelig å fikse. Mange lar være å skifte olje da det liksom ikke anbefales eller blir nevnt som unødig av verkstedene.

Jeg lot være å gjøre dette på min 3,0 å har fått svi en pen bruktbil for dette.

Siden du har byttet Egr ventil regner jeg med at den var nedsotet :!: Veivhusventilasjonen ser da like ille ut som ventilen og er KAST :idea:

Det og en TUNUP avsotningskur og nytt luftflter(green air feks)er gode ting å gjøre nå.

3-4 tusen for å flusche girkassen, femhundre for ny veivhusventilasjon og en 8/9 hundre for ett green air luftfilter er en god investering i dieselmotoren.

Sparer innsug/ ventiler og turbo for mye sot gir renere gange og lavere forbruk. Kassen har virkelig godt av ny olje.

Ingen ting i en bil er longlife! Se tråden nedenfor om dieseler.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje oljebytte på girkassen er en grei ting å gjøre nå. Min fungerte som den skulle til 221`000. Da kom problemene som har vært dyre å vanskelig å fikse. Mange lar være å skifte olje da det liksom ikke anbefales eller blir nevnt som unødig av verkstedene.

Jeg lot være å gjøre dette på min 3,0 å har fått svi en pen bruktbil for dette.

Siden du har byttet Egr ventil regner jeg med at den var nedsotet :!: Veivhusventilasjonen ser da like ille ut som ventilen og er KAST :idea:

Det og en TUNUP avsotningskur og nytt luftflter(green air feks)er gode ting å gjøre nå.

3-4 tusen for å flusche girkassen, femhundre for ny veivhusventilasjon og en 8/9 hundre for ett green air luftfilter er en god investering i dieselmotoren.

Sparer innsug/ ventiler og turbo for mye sot gir renere gange og lavere forbruk. Kassen har virkelig godt av ny olje.

Ingen ting i en bil er longlife! Se tråden nedenfor om dieseler.

P

Er som du sier ang gearoljebytte, Autopower anbefalte ikke å bytte når den var gått 85 000km. Men tror du har rett, bør nok bytte en gang for mye enn for lite. Hmm, veivhusventil...-har jeg byttet den mon tror eller snakket jeg bar om det...?? Det må jeg sjekke opp! Har greenfilter men det bør nok rengjøres nå. Kjøpe egen spesialrens eller kan jeg dyppe det i diesel bare?

Egr var nedsotet så det holdt!

TUNUP, hva er det?

Kan veivhusventil ha noe med litt ujevn gange eller "drop" på turtall når jeg slipper gassen og lar den gå på tomgang? Min er sånn, spesiellt når bilen er kald og værre om det er kaldt i været!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Ikke engang min sothaug gikk ugjevnt før nå.

Tror det skyldes rengjøring av lufter, bytte av dieselfilter, og ventilene i innsprøytningssystemet og at jeg har byttet EGR og veivhusventilasjon. Jeg prøvde å rengjøre egr ventilen i diesel, men det ble ikke helt bra. Veivhusventilasjonen likeså. Byttet til helt nytt fra KOED.

Rensevesken til luftfilteret er å foretrekke, da diesel sikkert ikke rengjør på samme måte og nok legger igjen ett annet belegg enn rensevesken.

Bytt girolje og olja på kardanen nå like godt. Ingen grunn til å vente til ulykken er der og koster en pent brukt Passat 1,8, JEG ANGRER på at jeg hørte på alle spesialistene, ISÆR NÅR ALF LIE sier at det kan være klokt.

Jeg har ihvertfall spart meg til fant på 530en isteden for å la ham ta SERVICE på bilen. Jeg har betalt merkeverksteder(som om ALF LIE MOTOR ikke er det :P ) i dyre dommer for å SE OVER bilen min og stemple i en bok som om stemplet fra selger var ett verdipapir. Vel, Det kan jeg nå bruke som tørkepapir. Ett visst sted!

Ble tipset(som jeg for en gang skyld fulgte) å fylle 2,5 til 3 dl 2 taktsolje hver tredje eller fjerde dieselpåfylling(fyller bare full tank). Jeg fyller TUNAP micro logic 183 diesel systemvirkestoff. WWW.tunap.de

For hver fjerde tanking på ca. 75 liter fyller jeg en gang Tunap og en gang olje.

Før kassehavariet hadde jeg ett svært lavt forbruk og veldig rolig motorgange. Fram til 220`000.

Jeg hadde kanskje heller ikke hatt bilen på verksted med utgifter til nå på 6 sydenturer hvis jeg hadde byttet olje for ett par tusen to ganger.

Lærte av far som riktig nok ikke var faglært mekaninker, men som var en temmelig dyktig hobbymekaniker på MB og VW at man som hovedregel

kjørte bilen litt under kvart tom minst før man fylte helt full tank. Dette motvirket noe oppsamling av dritt i tanken og hindret kondens. Man har også mer kontroll på diesel/ bensinkvalitet. Han byttet ikke så ofte motorolje(ofte bare vår og høst), men byttet til gjengjeld ofte luftfilter(blåste det rent mellom skift), plugger, gir og dif olje. Bortsett fra de bilene som juniorer(les en jypling og fire barn) demolerte, går bilene hans enda! Bla en Amazon og en Taunus fra 62 og 65. Lukter vel fortsatt diesel i kanalene :lol: Som jeg sa. Ingenting er på livstid når det gjelder olje og bildeler. Det er nå min erfaring etter ca 50? biler nye og brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har byttet veivhusventilasjon filter (ref.Autopower) på forrige service, husker jeg fikk anbefalt av Daniel (x-koed) å gjøre dette.

EGR-ventilen var skikkelig grisete inni, var bare å bytte. Så også at det var mye sot/oljesøl videre inn mot motor også men der turte jeg ikke å røre så veldig mye. Fikk ut noe av det. Men da kan jeg jo prøve en motorrens, er den du nevner mye bedre enn andre som feks det de selger på bilextra, D-tox?

Bilen min er levert med 18" orginalt og m-sport understell, bør ikke foringer under/over fjærer byttes snart?

Mener å merke at asfaltskjøter (jepp, sykt mange av de her i rike landet!) og dumper kjennes litt for godt og at det "slår" (litt) i bilen. Evt hvor lang holdbarhet er det på orginale BMW m-sport-dempere?

Hater knirk! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er skikkelig fornøyd med TUNAP produktet. Virker som det skal på min iallefall(også fruens uchippede 525tdsa 94 sedan med 40 40senk og boge dempere).

Når det gjelder understell og foringer bør vel delene holde 100`minst. Når det gjelder dempere derimot leste jeg at en eller annen spesialist fra en leverandør anbefalte å skifte mellom 60`til 80`km. Det passer iallefall meget godt på MIN bruk og erfaringene mine. Jeg byttet framdempere på min 530 ved 156.000 blankt og jeg merker at når jeg er ute å tester 3,2ern for så å kjøre 530en rett etterpå, er det stor forskjell ifasthet og det JEG mener er komfort. Jeg liker litt faste og stive biler som krenger lite. Jeg kjører over jevnt fort og mye og krever mye av bremser, dempere og dekk. jeg bytter dette oftere enn feks mine brødre som kjører dobbelt så langt som meg på klosser dekk dempere osv.

Endeleddene og styreleddene varer også lengre på mine biler enn hos brødrene mine som forbruker "kjøttbein(stabstag og foringene rundt stabstagene), og endeledd og bærekuler.

Vedlikehold lønner seg når man har biler lenge. På kort sikt, hvis du kjører lite og pent, og kun har bilene i maks tre år, er det bare tut og kjør. Neste eier tar det som kommer.

Mine kompiser tar bare hovedservice og bytter bilen ved 80`til 120`km. Ikke lurt å kommentere knirk, dekk og dempere der i gården.

P

Ps fruens E34 er bare sommerkjørt de siste 5 6 årene da.

Der går det i Oytoat Corolla 1,4 5dørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 320dat med orginal m-sportpakke (ED33) som nettopp har passert 105 000km og lurer på om det er noe spes som bør byttes eller vedlikeholdes på den? Foringer, dempere, gearolje?

Har byttet EGR-ventil og LMM selv men har ikke nullstilt etter det.

Hadde en 85 000km service på den i vinter.

Setter pris på innspill om det er noe konkret som jeg bør gjøre for å bevare bilen i topp stand.

:-)

Er nok ikke så lenge til bærekuler og bærearmsforing foran må byttes. Jeg byttet bærearmsforinger ved 110k km og bærekuler (må bytte hele bærearmen) ved 130k km. Rundt 100 - 120k km er det ikke uvanlig at bremser rundt om må byttes, da både klosser og skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen min har gått 110 000km nå, blir det vel litt bytting av småtteri, foringer og dempere innpå nyåret engang.

Har byttet klosser og skivene bytter jeg nok til sommeren. De så bra ut fortsatt, fikk jeg høre på EU-kontroll.

Er det stor forskjell på kvalitet på dempere og hva anbefales evt foran (har M-understell)?

Jeg har handlet på Auto Trio før. Ellers er det vel bra utvalg på Ebay sikkert... ;-)

Hvor kjøper man TUNAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ihvertfall stor forskjell på dempere og har lenge holdt meg unna billige dempere som Monroe osv. Sachs lever vel heller ikke opp til kvalitet kontra pris, men er vel ikke av de dårligste.

KYB har jeg brukt på alt fra E28 til E39 til Lancer 4x4.

Bilstein og Koni har levert vare til Mbiler i årevis. Min Alpina B3 står på Bilstein understell som jeg er meget fornøyd med. Schmiedmann kjører i disse dager kampanje på støtdempere. Kikket på E39 fra 1000 til 14000 for dempere til Mtech bil.

Meca, Autotrio, Mekonomen, GS bilder og Koed er vel de som er best på kvalitet og pris. Investering i noen minutter for å sjekke pris er ihvertfall lønnsomt og noen ganger faller det faktisk greit ut å bruke merkeverkstedet. E-bay er jo altids en mulighet når man har tid til å vente på deler.

Jeg ser de har Tunap på Bosch elektroservice, dieselverksteder og på BMW. Bla . Furubakken har det. Koster ikke mer en ca 200 kr.

Jeg skal helle i en ny dunk når jeg ENGANG I FRAMTIDEN får igjen bilen min fra Stenshagen. For tiden kjører jeg Toyota Auris med strikkmotor og latterlige 6 gear den nesten ikke kan bruke i nedoverbakkev engang.

Men stereoen er bra da :lol:

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt på Bilstein sammen med Eibach før og det var helt konge!

Når det gjelder priser på div vil jeg si at GS har priset seg generelt helt ut, i flere tilfeller ligger de høyere enn BMW faktisk! De kjøper vel fra samme sted. Jeg har fått litt "rabatter" på GS i Oslo, ennå er det dyrere å handle der enn andre steder... Kan selfølgelig være billigere på noen produkter, men varierer nok mye. Nå har de jo en del kopigreier da, felger feks...

Men når det gjelder dempere blir nok sikkert Bilstein igjen, utenat jeg har sjekket noe priser på dette enda. Får sjekke litt utpå vinter'n...

Finnes det forskjellige typer foringer til demperne foran, mykhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...