Gå til innhold

Oppretting av E39 - skeive rammevanger


Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

Jaja, tilslutt skjedde det som aldri skjer en selv, bilen ble krasjet, og det bare 2 uker gammel i mitt navn:(

Med trang økonomi prøver jeg nå å få bilen på veien igjen så billig som mulig, men den skal såklart fortsatt være driftsikker!

Det som må fikses:

Ny frontfanger      (*)

Ny frontplate        (*)

Nye lykter            (*)

Nye skjermer        (*)

Nytt panser

Nye nyrer             (*)

Nye rammevanger 

Ny "shocker" f.h.

(*) = kjøpt inn

Jeg har hørt litt rundt om oppretting av rammevangene, og fikk litt av et sjokk når jeg hørte prisen!

Alt fra 10 000 og oppover!!

Så da lurte jeg litt på å ta ut motoren selv og få noen til å sveise nye vanger for meg, noen som har vært borti dette før? Evt noen som vet hvor "lett" det er å ta ut motoren selv for en som ikke har gjort slik før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på 10000 og opppover for oppretting av rammevanger er nok ikke dyrt. Men, tror jeg ville regnet nøye på det om det vil svare seg å fikse opp denne hvis det er en eldre e39. Hvis skaden er så pass stor at motor må ut og nye rammevanger må sveises inn, er jeg rett det for kan koste mer enn det smaker. Verksted prisene ligger gjerne rundt 900 kr timen + moms, og det går med en del timer på en sånn jobb. I tilegg har du jo materialkostnader med nye deler som lykter, panser osv.

Lakkering av bilen etterpå er jo heller ikke gratis så viktig å få med i beregningen.

Hvis du ikke har kunnskap med oppretting/lakkering eller skruing på bil generelt, er det beste rådet å få et verksted til å ta denne skaden på fastpris. Du kan da gjøre deg opp en formening som det er verdt å fikse den opp.

Hvis en gjør en "halvveis" reperasjon av en slik skade, forringer du nok verdien på bilen mer enn det du sparer på reperasjonen. Du skal høyst sannsynlig selge bilen på et senere tidspunkt, og en halvveis reperasjon av en slik stor skade er ikke noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ettersom bilen snart nærmer seg 2 måneder i mitt navn så er det ikke aktuelt å kvitte seg med den, men alt av deler(fanger, frontplate, lykter, luftfører, skjermer osv) har jeg anskaffet, eneste jeg mangler er panser, høyre front shockabsorber og evt nye delrammevanger hvis det skal sveises nye, kommer nok til å la proffesjonelle ta seg av sveising/oppretting, men demontering er jeg godt på vei med, og hvis jeg får ut motoren selv(med hjelp fra kompisser som har gjort liknende såklart) så sparer det meg for mye verkstedsjobb som betyr penger spart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...