Gå til innhold

2001 E38 730d girkasse


Roar Sandvik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått litt problemer med girene på min 730d. I begynnelsen var det bare lugging ved kick-down. Begynnte da jeg skiftet til vinterdekk. Men her i mårres så miste jeg alle girene unntatt 1. og 2. gir. Kunne tvangskjøre girkassen litt. Når jeg setter girkassen i nøytral og ruser motoren så vil heller ikke den gå høyere enn til rundt 1500rpm. Setter jeg den i Drive igjen så tar den i som normalt på 1. gir, men vil ikke skifte til andre sånn helt uten videre. Må slakke ned litt. Snakket med en kamerat som mente att dette kom av att dekk dimensjonen var for liten. Ca 1% for liten i følge en kalkulator på netten. Kjører forøvrig på 225/50-17. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Hva annet er d som kan forårsake dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk oljenivået i kassen....Kommer det opp feilmld i intrumentpanelet? Koble fra minusledninga på batteriet i ett par timer....Kan hjelpe...Eller så kan abs-følern din være ødelagt...Dog er det rart at den ikke ruser mer enn 1500 på tomgang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noen feil melding i instrumentpanelet. Noe som forundrer meg litt egentlig. Skjedde under kjøring dette. Er vel egentli forseglede kasser på disse? Mener å ha hørt noe om det, men selvfølgelig kan det jo være for lite olje.

Kommer til å prøve å skifte hjul i kveld uansett, bare for å prøve noe. Men har ikke noen forhåpninger om at det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tatt turen til bmw for å få tatt en diagnose. Det er mye rart som kan slå ut på hvordan girkassen oppfører seg.

om du har mulighet kan du jo stikke huet under bilen og se om det er noen synlige oljedråper fra girkassen?

Forøvrig er nok kassen forseglet ja. og eneste måten for å sjekke nivå er vel å fylle etter til det renner over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få til en diagnose, men nå i kveld da jeg skulle ta med bilen for å høre med noen lokale eksperter, så kviknet den sannelig til og oppfører seg nå som normalt. Dette får meg til å tro att dieselfiltret kan være en mulig årsak. Hvertfall er det den eneste logiske grunnen jeg kan komme på til at den fixet seg selv.

Girkassen er i alle fall utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...