Gå til innhold

Utslitt varmeapparat-vifte? E36 med klima


Bjørn 320
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Bilen det gjeld er ein 320i 1997-modell med 2-sone klima.

Vifta til varmeapparatet har i lang tid hatt indikasjon på slitte lager (hyling/skriking av vifta, spesielt på lavt turtall).

I det siste har vifta også slutte å blåse av og til, for så å virke heilt normalt igjen. Den fungerer fint så lenge den har komme i gang, men når den blir stoppa kan det ta ei stund før den startar opp igjen.

Problemet med hyling/skriking kan eg fint leve med, men når vinteren kjem er det greit å ha ei vifte som i det minste går når den skal. Spørsmålet er derfor om det er vifta som er problemet, eller kan det vere styring, evt. andre ting som også kan forårsake problemet mitt?

Kan nevne at alt ser i orden ut på styringa, alt av knappar og display fungerer problemfritt.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyd fra vifta er slitasje. Antagelig kan lagrene smøres, spørsmålet er hvor lenge dette holder. Det beste er å bytte den. Det kan også hende at vifta tar borti huset, det kan justeres ved å flytte viftebladene på akslingen.

Hvis viften kommer og går kan det skyldes at den går tregt. Eller det er feil på styreenheten (kun biler med aut.klima). Mitt inntrykk er at disse ryker før eller siden. Er du fingernem kan du fikse det selv, evt. få en elektronikkekspert til å gjøre det for deg. Det vil uansett lønne seg da enheten koster 4000. En god artikkel som beskriver hvordan det gjøres: http://macadamizer.com/bmwfix.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mye problemer med de viftene her. (dobbel vifte.. 2sone varmeapp med ac).

Har byttet i bilen min 2 ganger nå, og må gjøre det igjen.

Jeg har brukt brukte vifter hver gang.. noe jeg ikke kommer til å gjøre denne gangen.

Den som står i bilen nå lager litt lyd.., men den kan finne på å stoppe opp i flere dager.. og plutselig starter den neste dag, for så å stoppe igjen.

Den forrige bråke veldig.., men den startet om man slo litt på varmeapparatet.

Fikk et tilbud av en fyr på ebay ved kjøp av flere for en stund tilbake.. Glemte greia helt.

Men kan godt sjekke det opp igjen om det er flere enn meg som skal ha en ny vifte :)

Jan S... det du skriver om styreenhet.. gjelder de kun de med digital klima?

Eller hvilke har "automatisk klima" ? (ac med skru knotter.. er den med der? har en haug av styreenheter til disse...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier det går bra fra motorrommet.. også med 6syl m50.

Jeg syns det ble litt trangt uten å prøve det, så jeg tok ut dashbord og ut med hele varmeapparatet, for så å bytte vifta.

Men lar det seg gjøre fra motor-rommet er nok det enklest/minst jobb.

- Løsne motor-ledningsnettet fra festene ved torpedovegg (den plata bak der)

- Så løsner du den plata (kalt "vannkasse" ?)

- Da ser du inn på varmeapp.. fjerne/løsne deksler rundt.. så kommer du til vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan S... det du skriver om styreenhet.. gjelder de kun de med digital klima?

Eller hvilke har "automatisk klima" ? (ac med skru knotter.. er den med der? har en haug av styreenheter til disse...)

Så vidt jeg vet er det kun de med digital klima, dvs. det panelet som er avbildet i DIY'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok til at eg skiftar vifta. Har funne eit par DIY: http://www.dvatp.com/bmw/diy/hvac_blower/3 og http://www.sqbimmer.com/dump/e36_blower_motor/ .

Har funne prisar på nettet: Koed (delenr. www9013) har den til 955 kr, mens GS (delenr. 64118390208) skal ha ufattelige 4743 kr! Det er sikkert ulike fabrikat, men kan det vere så store kvalitetsforskjellar at denne prisforskjellen kan forsvarast?

Edit: Har fått pristilbud fra Motor Technik i Skien (gamle Schmiedmann). Dei skulle ha 2100 kr for arbeidet, og kunne evt. levere vifte fra GS til 4750 kr. Det gjekk også greit dersom eg leverte vifta sjøl (kjøper i tilfelle fra Koed). Anbefalingar til kva eg bør gå for? Er fristande å kjøpe vifte hos Koed og få montert ferdig for 2100 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ut viften.. Den går knirkefritt etter og ha testet den direkte på 12volt.. Men såg ut som børstene var veldig slitte. Merkelig..ohmet om det var noe brudd mellom koblingen påmotstanden og tilkoblingene til vifta siden det er et koblingspunkt mellom der et sted (sannsynligvis i klimakassa). Men nå står jeg å lurer litt på om jeg bare skal bestille meg en ny vifte, samtidig er jeg litt usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Legger ved et bilde her, har skruknotter, 2-sone og AC. Er dette klima? Vifta jeg har er Behr nå. Bestiller fra Koed siden det er langt billigere enn GSbildeler.no.

img9035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...