Jump to content

Sportsbremseskiver.


Virtual
 Share

Recommended Posts

Det er mulig det er jeg som er dum men jeg oppdaget noe veldig rart når jeg hadde en opprydning i gamle deler en dag.

Jeg fant noen gamle bremseskiver som er slisset og hullborret, disse var merket med høyre og venstre side.

Men viss de blir montert etter denne "anvisningen" så vil slissene / borehullene gå på skrå i samme retning som skivene når disse roterer framover.

Kan dette stemme? Jeg har alltid ment at slissene / borehullene skal gå på skrå bakover.

Jeg har kun sett det en gang på en bil at de går motsatt men da trodde jeg at eieren hadde montert skivene feil

Link to comment
Share on other sites

det skal skrå bakover på toppen av skiva ja.

men er skivene ventilerte?

noen skiver jeg har vært borti så skrår det også i ventileringssporene motsatt vei til slissinga

Da må mine skiver være feilmerket, og de er ventilerte.

Link to comment
Share on other sites

Hvar en liten tur på Biltema og kom plutselig på at de også selger sportsbremseskiver. Så jeg fikk se på et sett som de hadde, det viser seg at biltema sine skiver også har slisser / hull som går på skrå forover i kjøreretningen. Disse var kun merket med høyre og venstre uten på eskene.

Jeg synes bare at det ser helt feilt ut å montere de på den måten, slissene vil jo ikke ha den riktige funksjonen. Tror ikke de vil kaste bremsestøvet like godt utover.

Har studert mange bremsesett og bilder av biler med sportsbremseskiver på nettet nå, og de jeg har sett skrår alle slissene bakover på.

Er litt frustrert nå, skulle gjerne visst om det finnes to varianter eller to måter de blir montert på. Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er mange som monterer slissa skiver feil vei.

Som det står i monteringsanvisningen på mine k-sport skiver, så skal ytterste del av slissinga treffe bremseklossen først, ikke helt innerst på skiva som mange tydeligvis tror.

Men dette kan jo sikkert variere fra produsent til produsent.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke slissinga der for å "kaste" bremsestøv. Poenget med disse slissene er å ventilere gasser fra klossene når de blir varme.

Det du skal være oppmerksom på er om ventilerings "finnene" inni skiva er buede eller rette. Er de buede skal skive monteres sånn at finnene "pumper" luft ut fra senter av skiva. Dette for å flytte mer luft gjennom den slik at skiva kjøles ned bedre. Er finnene av den rette typen kan du egentlig montere skiva utfra visuelle kriterier (sånn som du vil) uten at det går ut over prestasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...