Gå til innhold

Sportsbremseskiver.


Virtual
 Share

Anbefalte innlegg

Det er mulig det er jeg som er dum men jeg oppdaget noe veldig rart når jeg hadde en opprydning i gamle deler en dag.

Jeg fant noen gamle bremseskiver som er slisset og hullborret, disse var merket med høyre og venstre side.

Men viss de blir montert etter denne "anvisningen" så vil slissene / borehullene gå på skrå i samme retning som skivene når disse roterer framover.

Kan dette stemme? Jeg har alltid ment at slissene / borehullene skal gå på skrå bakover.

Jeg har kun sett det en gang på en bil at de går motsatt men da trodde jeg at eieren hadde montert skivene feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal skrå bakover på toppen av skiva ja.

men er skivene ventilerte?

noen skiver jeg har vært borti så skrår det også i ventileringssporene motsatt vei til slissinga

Da må mine skiver være feilmerket, og de er ventilerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvar en liten tur på Biltema og kom plutselig på at de også selger sportsbremseskiver. Så jeg fikk se på et sett som de hadde, det viser seg at biltema sine skiver også har slisser / hull som går på skrå forover i kjøreretningen. Disse var kun merket med høyre og venstre uten på eskene.

Jeg synes bare at det ser helt feilt ut å montere de på den måten, slissene vil jo ikke ha den riktige funksjonen. Tror ikke de vil kaste bremsestøvet like godt utover.

Har studert mange bremsesett og bilder av biler med sportsbremseskiver på nettet nå, og de jeg har sett skrår alle slissene bakover på.

Er litt frustrert nå, skulle gjerne visst om det finnes to varianter eller to måter de blir montert på. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er mange som monterer slissa skiver feil vei.

Som det står i monteringsanvisningen på mine k-sport skiver, så skal ytterste del av slissinga treffe bremseklossen først, ikke helt innerst på skiva som mange tydeligvis tror.

Men dette kan jo sikkert variere fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke slissinga der for å "kaste" bremsestøv. Poenget med disse slissene er å ventilere gasser fra klossene når de blir varme.

Det du skal være oppmerksom på er om ventilerings "finnene" inni skiva er buede eller rette. Er de buede skal skive monteres sånn at finnene "pumper" luft ut fra senter av skiva. Dette for å flytte mer luft gjennom den slik at skiva kjøles ned bedre. Er finnene av den rette typen kan du egentlig montere skiva utfra visuelle kriterier (sånn som du vil) uten at det går ut over prestasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...