Gå til innhold

Startproblem E34 540i (forårsaket av Sentrallås og F32/F33)?


RenZor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Det er snakk om en 94 modell.

Skulle kjøre meg en tur i dag men bilen viser ikke antydning til start. Det skjer ingenting når jeg vrir om nøkkelen. Det er ikke innslag på starteren. Alle lys i dash fungerer normalt.

Den har vært slik noen ganger før, men da har jeg tatt ut nøkkelen, venta noen minutter og prøvd igjen. Da starter den alltid.

Bortsett fra i dag som sagt. Noe annet jeg la meg merke til var at sentrallås og takluke ikke fungerte. Da jeg sjekka sikringene var F32 og F39 brent av. F32 går jo til sentrallås, takluke, anti theft system, vinduer, central body electronics?, interiør lights (de funker når jeg skrur dem manuelt på, men ingen automatikk som skrur på når jeg åpner dørene). F39 står det ingenting om i manualen.

Batteriet er nytt og toppladet.

Noen som har en formening om hva dette kan skyldes?

Setter veldig stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slått tenningen av og på uten problemer ja. Bilen står i park, men jeg har også prøvd i nøytral.

Antar at det er både startsperre og alarm, skal sjekke utstyrslisten jeg fikk skrevet ut fra BMW. På nøkkel er det 2 knapper, sikkert sentrallås/alarm av på. Disse har aldri fungert siden jeg kjøpte bilen, så jeg bruker kun nøkkel i dørlås.

Mulig at starter kobles (startsperren slår inn?) ut når sikring F32 ryker da? Med tanke på at også alarm/Startsperre ligger på denne sikringen?

Hmm

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert kretsskjema og ser at F32 / F33 er tilførsel til sentrallås på førerdør, passasjerdør og bagasjeluke. I tilegg noen sensorer blant annet på panser.

Når jeg tenker meg om har sentrallåsen på førerdør oppført seg noe rart, så en kortslutning der er vel ikke helt usannsynlig. Får se nærmere på dette så fort jeg får bilen i varm garasje.

Vet du/dere hvordan det er å slepe en bil med automat forresten? Hører så mye forskjellig :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig tenningslåsen er def? sjekka om de er straum ut på 50 klemma på tenningslåsen når du vrir om ?

Er de ikje sån att når startsperra slår inn / er på, so får du kjinna, men ikkje gnist / eller bensin å dermed ingen start ?

men noko anna er jo gale og så da, siden sikringane plutseleg har røke da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er det på tide med en oppdatering på denne tråden!

Forrige helg fikk jeg bilen inn i varm garasje og feilsøkt litt (med en pils eller 3, det var jo lørdag 8) ) Det skal sies at 540`n er betydelig tyngre enn 520`n. Det merktes godt når jeg sveiva den manuelt opp på bilhengeren. Hehe

Over til feilsøkingen. Jeg startet med å plukke av panelet på førerdør da problemet mest sannsynlig lå der. Etter å ha koblet vekk alt av kontakter gikk fremdeles sikringene F32 og F33. Deretter gjorde jeg det samme på på passasjerdør. Men i tilegg så jeg at det var en egen kontakt til låsekassen som lå litt gjemt til bak metallet. Da jeg koblet av den ble det andre boller. Sikring F33 ble satt i og div releer klikket gladelig. YES tenkte jeg, problemet er løst. Men neida, F32 røyk fortsatt. Det viste seg jo selvfølgelig at jeg måtte av med kontaktene til låskassen på førerdøren også. Da først kunne jeg sette i sikring F32. Med dette gjort startet bilen på første forsøk.

Det er nå hjernetrimmen starter. I og med at førerdør / passasjerdør er skilt ut med hver sin sikring (det er jo også flere ting som er tilkoblet disse sikringene), så er det jo lite sannsynlig at begge låskasser ryker samtidig? Kan den ene låskassen (spolen?) kortslutte for så å ta med seg den andre via den andre sikringen? Hmmmmm...

Jeg har også tenkt på at det må være en felles feil i såfall. Jeg har derfor tatt ut den grønne boksen under setet da jeg har hørt at det er den som styrer sentrallås etc. Med den tatt ut ryker sikringene fremdeles om jeg prøver å koble til låskassene.

Noen formeninger? Noen som har målt på låsekasse før?

Noe annet mystisk er;

Hvis jeg låser opp bagasjerommet, da med nøkkel. Så hører jeg sentrallåsen låse opp og igjen. Jeg ser at låsene på bakdørene går opp og så ned igjen. Dette er vel fordi at begge dører foran er utkoblet vel? Uansett så får jeg ikke start på bilen etterpå. Da må jeg ut med sikringene F32 og F33 (de er ikke brent av), for så å sette dem tilbake igjen. Da starter den på første forsøk igjen.

Mystifistisk :)

Takker for alle innspill videre på saken! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrallåsen bruker to moduler, A1 som er hovedmodulen og

A5 som er relé modulen. Om du drar ut A5 (som styrer låskassene)

burde jo sikkringen din slutte å gå om det er låskassa.

A1 og A5 er de to lange modulene:

bu70vqvn95zosh815ts8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppers, kjekt med slike oversiktsbilder!

Men jeg har prøvd å ta ut begge moduler + alle sikringer og kun satt i F32 og F33. De ryker likevel. Eneste unntak var når jeg koblet bort låskassene. :?

Det betyr jo logisk sett at begge er defekte?! Men det gir jo ikke noen sammenheng da de er sikret av hver sin sikring. Snedig.

Kan den ene motoren "generere" såppas høy spenning ved en kortslutning at den går gjennom begge sikringer og ødelegger den andre låskassen FØR en sikringene ryker? Hmm.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...