Gå til innhold

M52 motor i M50 bil


pedro
 Share

Anbefalte innlegg

HEI :D

HVA STØTER JEG PÅ AV PROBLEMER MED LEDNINGSNETT NÅR JEG SKAL BYGGE OM M50 BIL TIL M52 ENKELVANOS?

Vurderer en M52 i 92 coupe og husker vagt at jwg fikk en masse problemer på min 94 med manglende og anderledes elnett. Noen som kan dette og kan gi en DIY bloir jeg meget glad. Orker ikke flere komplette skifter av el nett. Dessuten er det snakk om en sedan og en coupe slik at nettet ikke er likt.

Tar gjerne imot tips FØR jeg setter meg fast. Vet at det kan bli dyrt å fjærne EWSen på motorstyringen og vil gjerne flytte over det som er mulig fra M52 bilen.

Hva må til?

Per Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre en Obd 1 konvertering av m52'n. Da bygger du om m52'n til å bruke ledningsnett fra m50'n samt bruker borsch hjerne uten ews. Se her : http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=130494

Eller du sender hjernen til m52'n til en som kan programmere vekk startsperra i den. Og benytter deg av ledingsnett og tilhørende hjerne til motoren.

Hvordan man gjør det hvis man vil flytte over ewsII til 92 modellen aner jeg ikke...regner med man må flytte over hele bilnettet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI :D

Var vel egentlig ingen hurtig løsning her nei :(

Lurte på om det var en DIY på å ta den delen av M52nettet som starter bilen og å bytte ut med bilens originalannlegg. Altså litt klipp å lim inn hvis dere forstod?

Forstår jeg deg rett Naitsirk er det tre måter å løse problemet på.

1

Ledningsnettet fra rattstammen med nøkkel + transponder og ut til EWS boksen så til motor ledningsnett slik at M52tu motorens motorledningsnett brukes.

Dette høres komplisert ut og en fjærning av M52ens EWS er vel det aller enkleste.

2

M52 hjernen tas ut og sendes til EN KAR som chipper eller reprogramerer den og samtidig fjærner EWS sperren som gjør at M50 enkel vanos ledningsnettet kan starte bilen.

3

Hva som er Obd 1 konvertering rakk jeg ikke å lese om på M3 forumet, men så raskt over det du skrev.

Hva er hovedessensen i Obd 1 konvertering kontra reprogrammering?

Er helt :mrgreen: på dette og har kun flyttet over hele nett eller montert plugg and play el. ledningsnett for vindusheis, takluke, temp sensorer ol før.

Dette er første prosjekt med ny motor i gammel bil.

Må nok jobbe litt med dette før jeg begynner å skru og klippe.

Må vel registrere meg for å komme inn på den siden linken du kom med Naitsirk?

Blir litt sen nattelektyre nå og i morgen dette.

Må skru litt rattstamme på mitt sedan E36 328 ombygg først her. Rattakselkrysset sitter som bare :evil::evil: Vurderer :lol: sterkt SAG :x og meisel!

Driver med ett 2,8 ombygg hvor alt går tregt og alt av ledningsnettet på donorbil er forskjellig fra 320 nettet :evil: En desember 97 produsert 328 og en juniprodusert 97 320 hvor omtrendt ingenting i ledningsnettet er helt likt. Bare det å få inn elnett til vindusheisene er ett lite mareritt. Airbag i dørene er enda mer vrient og det samme med cruisecontrollen :DTAKKER FOR ALLE TIPS Å INNSPILL HER FOLKENS.

Men, øvelse gjør sliten

Vil noen tipse meg på noe her så blir jeg mer enn glad.

Pedro 91848260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badshas tips er å sette i M50 innsug+porta innsug på denne så har du 195 hk for så åchippe denne og man har ca 215-220 hk

Fant tråden her.

http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?

Det var ikke helt rett fram å ta en Obd1 konvertering.

Dette er delene som må brukes for å komme i mål:

Ikke oversatt dette.

1. OBD1 harness

2. OBD1 ECU (413 "red label" preferred b/c they come from non-EWS cars).

3. OBD1 chip

4. OBD1 intake manifold

5. OBD1 fuel rail

6. OBD1 crank position sensor

7. OBD1 cam position sensor

8. OBD1 ping/knock sensor x2

9. OBD1 oxygen sensor

10. OBD1 HFM

11. OBD1 main engine coolant hose (big hose that connects to the coolant pipe fitting on the timing cover, heater core, and radiator expansion tank)

12. OBD1 throttle boot

13. OBD1 throttle body (optional)

Legger til større radiator til listen

Ser ut som endel tidkrevende arbeid.

Noen andre enn Badsha som har gjort dette?

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..M50 innsug vil gi 195hk? Er jo 193 orginalt da men :P Men ja, m50 innsug og chip vil i følge eirik Viste gi deg 230hk i en m52b28. Dog en del tapt bunndrag... Hvis det er veien du vil gå, så send hjernen din til Eirik og få han til å chippe den og samtidig fjerne ews fra hjernen. Da er obd1 konvertering unødvendig.

Jeg hadde m50 innsug på min 2,8 og man merker forksjell ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eirik synes det er dumt å trimme en 323. Han er imot prosjektet :D Mener det er bortkastede penger og at man bør sette inn 328 eller minimum 325 motor.

0 hjelp derfra :lol:

Er vel 170Hk i 323 2,5 fra 95 til 97

M52

2.0/2.5

2.8

DOHC-24v/R6 E36-E36/7-E39-E46

E36-E36/7-E36/8-E38-E39

2,0 150

2,5 170

2,8 191/193

Korriger meg hvis jeg tar feil her.

Ingen som vet om 323en kanbruke to innsugskammer?

Uansett er vel ikke en dr KMcams dyr ev en Schrick 284 graders trimmkam

:shock:

M20b25, 2.5 liters rak sexa. Portad, svetsad och planad topp. Schrick 284 graders trimmkam. Orginal kolvar och stakar och o-ringat block. Holset HX40 turbo, 60mm wg, hemmagjort grenrör 3" avgas från turbon. MS v3.0 insprutning MSD6a tändning.Spridare Siemens 690cc, . Nerkapad Iveco IC.

Transmission: Orginal lamell med förstärkt tryckplatta. Orginal vxl låda. Lamelldiff med utväxling 3.7:1 Nylonbussningar i bakvagnen. 400hk på hjulen

Sakset fra en skikelig gærning fra en svensk hemmasida

Syns 220 er nok jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :| Enig jeg å der, men chip, eksos og manifoil luftfilter er ikke de helt store greiene, men det er jo smart å sette seg opp ett budsjett også. Da kan en jo ta en "kost -benefit analysis". Men, man skal jo også ha det gøy å holde på litt :P

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...