Gå til innhold

noen som har noen tips i forhold til import

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å importere en 335i coupe fra Bmw tyskland, Har ikke gjort dette før. Så er åpen for tips og fremgangsmåte,papirer o.l.

Takker på forhånd :applause:

Skrevet
Lurer på å importere en 335i coupe fra Bmw tyskland, Har ikke gjort dette før. Så er åpen for tips og fremgangsmåte,papirer o.l.

Takker på forhånd :applause:

dette er myyyyyyyye arbeid.

Hvis du ikke har gjort det før så annbefaler jeg deg å prate med tollvesenet før du går igang og spør de!

Les litt på Toll.no

Skrevet

du bør kjøpe biler som har hvert leaset,altså du får igjen tysk moms som er 19%. det kan bli vanskelig å finne en slik bil som du skal kjøpe som har hvert leaset.

denne bilen hadde jeg kjøpt hos en bmw fohandler.

DU MÅ FÅ MED DEG ORGINALT TYSK VOGNKORT, det er i egentlig den som har ORGINALT TYSK VOGNKORT som eier bilen.

forsikre bilen før du kjører fra forhandleri tysklkand.

Ang. beregning av avgifter så tar du pris i euro Minus 19% tysk moms, det er det du virkelig skal betale for bilen.

du må betale tyskmoms når du kjøper bilen, men du for med en tollerklæring som du stempler i norge å sender rekomandert til tysk forhandler så returnerer forhandler tysk moms. Det blir litt ekstra penger i omløp en periode.

det er en fordel hvis forhandler skriver pris uten tysk moms i kontrakten da det er kontrakt summen tollvesenet beregner norsk moms av.

skriver forhandler full pris i kontrakten må du tilbake å få igjen norsk moms av tysk moms hos tollvesenet, dette kan være litt vanskelig.

Nå må du vite bilens vekt, HK, CO2 og registreringsmåned å år samt tysk pris uten tysk moms

dette legger du inn tollvesenets kalkulator

http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... aspx?id=79

den prisen du nå får ut er avgifter inklusiv norsk moms av kjøpesummen.

nå summerer du avgiftene med det du har gitt for bilen i tyskland.

+Norske skilter

+Weiavgifta.

Total sum.

Når du kommer til norge med bilen stopper du i tollen å får stemplet den tysk momserklæringen.

her må du betale norsk moms 25% av tysk kjøpesum, mulig du får 3dagers tollpass.

når momsen er betalt kan du gå til biltilsynet å få klassifisert kjøretøy gruppe slik at tollvesenet kan beregne avgifter.

Til tollvesnet, oppfør deg pent å tar i mot drit snakk alltid pent til dem ikke hiss deg opp de har all makt på jord.

registrer å hent skiltene hos biltilsynet.

legg et par fete M-striper for min skyld 8) .

lykke til.

Skrevet
]dette er myyyyyyyye arbeid.

Hvis du ikke har gjort det før så annbefaler jeg deg å prate med tollvesenet før du går igang og spør de!

Les litt på Toll.no

Øhh.. Mye arbeid? Det er vel å ta rimelig hardt i...

Skrevet

Kommer til å importere selv, men takk som byr. Problemet mitt er å finne en i tyskland/europa/norge som jeg vil ha. Begynner å lure på om jeg stiller for store krav. Men dette er drømme bilen så den ska være bra :D:D

Skrevet

Feit bil du har sett deg ut ja:) Får nesten lyst på ny bil selv..... Når det gjelder import av bil så er det slett ikke mye arbeid. Men det er avgjørende at du er godt forberedt, dvs. at du har lest deg opp på hvordan dette gjøres og hva som kreves. Ser noen lenger oppe i tråden anbefaler å starte på toll.no og den støtter jeg. En annen bra plass er samag.no. Forsikring innen EU er inkludert i tollskilta men jeg pleier alltid å ha en avtale med mitt norske forsikringsselskap om å ringe dem fra tyskland før jeg starter (gir opp understellsnr. og tollskiltnr) så aktiverer de en forsikring som gjelder hele veien. Forøvrig er det en del forhandlere i tyskland som tilbyr såkalt "eksportservice" dvs de ordner alt av papirarbeid i tyskland. For din del blir det da bare å kose seg på autobahn og neste stopp er da svinesund.

Tok et kjapt søk på mobile.de som er en grei plass å begynne. Der ligger det en god del slike biler der du får trekke fra tysk moms.

Et siste råd til slutt; ha pengene klar, gi deg god tid med letingen etter bilen og vær klar til å reise på kort varsel når drømmebilen dukker opp.

Lykke til med handelen:)

Skrevet

Har snakket med forsikringselskapet og de vil ha understellsnr pluss tollskiltnr. så er bilen forsikret.

den tyske momsen får jeg igjen når jeg kommer til Norge?? Hvordan?

Det blir en bil fra Bmw Tyskland, Og med forhåpentlig med EuroPlus garanti.

Hvordan betaler jeg i tyskland ? cash? eller overførsel? Giro?

Takk for hjelpen

Skrevet

Da skulle du ha forsikringen i boks ja:) Tysk moms får du på konto noen dager etter at du har returnert papiret som du får stemplet på Svinesund som beviser at bilen har forlatt EU-området (en gang jeg kom fra Tyskland med bil på en søndag, faksa kvittering på mandag og hadde jeg tysk moms på konto onsdag. Deretter tok det ca tre og en halv mnd og mange telefoner til tollvesenet i Trondheim før jeg omsider fikk tilbake norsk moms på den tyske momsen).

Når det gjelder penger så er faktisk det enkleste men mest risikable å ta med en bunke i lomma (banken ordner søknad om valutaeksport).

Det tryggeste er nok en hasteoverførsel via SWIFT (koster noen få hundrelapper ekstra). Du bør snakke med BMW-forretningen på forhånd og få all betalingsinformasjon. Dette bør du ta med til banken din som så kan gjøre klar papirene for overførselen. Forklar at du skal kjøpe bil og at det haster med å gjøre jobben når du ringer fra Tysklang. Spør bilforhandleren om det er ok å ta overførselen på haste-swift. Han vil da få beskjed fra en transferbank etter noen timer om at pengene er underveis men vil ikke få dem på sin konto før etter noen dager. Tyskere stoler som regel ikke på folk (fornuftig) så i utgangspunktet vil de ha penger i neven eller på konto før du får reise med bilen. I verste fall må du overnatte mens du venter på at pengene skal komme på konto (har handla fire biler og til nå har jeg heldivis unngått dette). Om du satser på å handle på en fredag må du være klar over at endel kontorer strenger allerede kl. 12 så du må stå tidlig opp:) Bankene stenger også tidlig på fredager (husker ikke men mulig det var kl 14.00). Er du usikker er det nok lurt å gi seg selv en ekstra dag i Tyskland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...