Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling på om kun Grenrør gir mere effekt,eller er det kun lyden?

Jeg tenkte eventuellt å montere Grenrør,og ha standard eksos hele veien...

Har hørt at små sugemotorer skal ha litt motstand.( M52b20)

Noen som har peiling?

Skrevet

dette har vel blitt diskutert en del før på forumet,og konklusjonen er vel at det er god effekt av det. er vanskelig å gi et eksakt antall HK men sammenligner man med f.eks sportsluftfilter så er dette en mye mer gunstig måte å få økt effekt.

jo lettere motoren får kvittet seg med eksosen,jo lettere jobber den.

jeg sier go for it

Skrevet

Det gir god effekt om du kombinerer det med en mer åpen eksos videre bakover og ett sportsfilter med varmeskjold.

Gir helt grei effekt om du kun monterer grenrøret.

Skrevet

Ikke helt enig i alt som blir sagt her.

Joda, ett større/mer åpent eksosanlegg gir til en viss grad en effektøkning.

Men dette er en fin balansegang og en sugemotor yter bedre med ett eksosanlegg

med litt motstand enn ett "fri eksos" anlegg med tilnærmet ingen motstand.

Hva bananmanifold angår har det lite med dimensjon å gjøre.

En bananmanifold er laget slik at alle eksoskanalene er like lange, dette gjør at

eksos "pulsene" fra hver enkelt sylinder ikke kolliderer i hverandre der eksosanlegget

sy´es sammen fra 6 til f.eks 2. Dette gir en jevn flyt av eksos sånn at alle sylinderene

får den samme motstanden gjennom eksosanlegget og utnytter.

Hvis man ser på en orginal manifold ser man fort at hver sylinder får ganske forskjellig

lengde på eksos-veien, dette resulterer da i at eksosen fra flere sylindre kommer til

innsnevringen fra f.eks 6-2 rør samtidig. Om man f.eks ser på bananmanifolden på en

e36 m3 sammenlignet med en orginal m50 manifold (2 stk 3-1 manifolder) så er hver

enkelt eksoskanal like stor om ikke større på standard m50 enn bananmanifolden på s50.

Det er klart dyrere med ett komplett effektanlegg, men det blir noe helt annet enn ett

egenprodusert anlegg. Men det er masse tapt effekt mellom ett fin tunet anlegg og ett

selvsveist "fri eksos" anlegg på en sugemotor. Åpent luftfilter gir også en økning sålenge

det er skjærmet for varmluft fra motor. Om ikke kan du ende med mindre effekt enn før.

Skrevet

Grenrør hjelper også til medå suge lufta ut av sylinderene. når eksempelvis nr 3 er ferdig med sin takt. kjem eksempelvis nr 5 med sin takt. og siden nr allerede har fart ut. vil det dannes undertrykk bak den pulsen og hjelpe til å suge ut nr 5. understand? dette er kun mulig om alle rørene er like lange som beskrevet lengre oppe.

Skrevet

Blir nok bra å få litt mere kraft i motoren selv om det kun er en M52b20. Den er tunet hos Ultimo og skal få større spjeld og Lmm fra M52b25/28. Innsatsfilter fra Pipercross er også bestilt.

(Har veldig lyst på den Alpina Innsugsmanifolden hos Scmiedmann,men det blir for dyrt...)

Om et par uker er nok disse tingene på plass,og jeg vil da lage en ny tråd om hvordan effekten av dette blir... :)

Skrevet

Ja den er jeg med på. Siden du har steptronic kasse har jeg kanskje en sjangse til å holde deg et stykke... :)

(En lang 80 sone på Idd er vel tryggere enn E6....)

Skrevet
Grenrør hjelper også til medå suge lufta ut av sylinderene. når eksempelvis nr 3 er ferdig med sin takt. kjem eksempelvis nr 5 med sin takt. og siden nr allerede har fart ut. vil det dannes undertrykk bak den pulsen og hjelpe til å suge ut nr 5. understand? dette er kun mulig om alle rørene er like lange som beskrevet lengre oppe.

Dette er mulig selv om alle rørene ikke er like lange også.

Skrevet

Dette er mulig selv om alle rørene ikke er like lange også.

Derav 4-2-1 grenrør vs 4-1 på I4'ere, eller 3-1 vs 6-2-1 vs 6-1 på I6'ere, og så videre ;)

Skrevet

ja men dere sjønte ka eg meinte? eller? hehe. på et 4-2-1 system er som regel parvis 2 og 2 like lange og i to systemet er 2erne tilnærma like lange. og der det går in til en skal alle ha tilbakelagt omtrent like lang strekning.

Skrevet
ja men dere sjønte ka eg meinte? eller? hehe. på et 4-2-1 system er som regel parvis 2 og 2 like lange og i to systemet er 2erne tilnærma like lange. og der det går in til en skal alle ha tilbakelagt omtrent like lang strekning.

er helt med på den ;) grenrør er for å kontrollere vakuumpulser, og dermed bruke dem til å suge ut eksos og få en renere forbrenning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...