FiGu Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 Hei, Jeg har lest meg fram til at det kan være mange årsaker til at jeg kjenner en vibrasjon i bilen... Alt fra dekk som ikke er i balanse til foringer og urunde bremseskiver. Bilen står på verksted for en avballansering i dag, så jeg vet mer i ettermiddag, men jeg tenkte om jeg skulle høre om det er noen som kjener igjen symptomene; - Hvis jeg er ordentlig paranoind, kan jeg (muligens) kjenner en veeeeeldig svar "duving" i hastigheter opp til 80 km/t - mellom 80 og 130 km/t er det en konstant risting som opplagt følger dekkenes rotasjon (hurtig) - over 130 km/t forsvinner det helt og bilen er en drøm - I de fleste hastigheter trekker den svakt mot høyre - Når jeg slipper gassen i 130 og lar den synke 'naturlig' nedover fart, kommer ristingen tilbake mellom 130 og 80. - Hvis jeg bremser veldig forsiktig i ca 120, synes jeg (muligens) at det rister litt mer intenst. Det er ikke så ille at jeg synes det er farlig/veldig ubehangelig, men jeg mener likevel den rister litt mer når jeg bremser... Teorier mottas med takk før jeg starter en større operasjon... FiGu Se siste innlegg i tråden for oppdatering...
Olelink Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 Ville foreslått mellomopplagringen på drivakselen om det ikke er bremsene. Her ser du den like under 1-tallet: Nr.7 her:
ealoken Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 hvordan er tilstanden på kasterstag og foringer der?
Kenni Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 Jeg har også hatt endel kødd med min e39 med noe av det samme som du beskriver her. Hos meg så fulgte det ene etter det andre, så det er MYE som er blitt skiftet og kontoen er blitt noe slankere. Det som jeg sitter igjen med nå er brummling samt vibrasjon fra ca 70km/t og oppover. Jeg har nå bestilt hardykobling samt støttelager, og håper at det er det som er feilen. jeg har byttet kasterforinger, bremseskiver samt andre hjulsett.
FiGu Skrevet November 8, 2010 Forfatter Skrevet November 8, 2010 Vel, hjulene er i balanse og bilen drar ikke mot høyre lenger. I tillegg til at rattet ikke skjelver lenger, er det ikke stort som er fikset etter en avbalansering... Bilen rister omtrent som før, men nå begynner det ikke før rundt 100 km/t Billia mente at det var rust på bremseskivene bak som var årsaken til skjelvingen, så da er det vel bare å gå i gang med operasjonen. Det er vel en forholdsvis grei sak å fikse selv - for en som ikke er redd for å skru litt selv? FiGu
Mikael-B Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 I tillegg kan det være lurt å sjekke kasterforingene dine. De kan ha lei innvirkning på risting osv. Bremseskiver bak er null problem å bytte
FiGu Skrevet November 10, 2010 Forfatter Skrevet November 10, 2010 Da er bremseskivene bak byttet og vibrasjonen er der fortsatt... Har fått høre at de Continental dekkene jeg bruker kan bli lit urunde når de er blitt gamle, og siden de uansett er så nedslitt at de MÅ byttes, er dette neste steg... Er det fortsatt vibrasjoner etter dette, skal jeg få sjekket kasterforinger som det er foreslått i denne tråden. Er dette noe jeg kan sjekke selv, eller må den på verksted? FiGu
Odd-M Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Hvis du ikke har signifikant slitasje i understellsdeler, herunder særskilt casterstag med foring forran eller traversforingene bak, så mener jeg disse problemene i all hovedsak kan relateres til kast i dekk og/eller felger. Du kan balansere her i fra og til evigheten, det hjelper så lite. Jeg opplever E39 som ekstremt sensitiv på høydekast og sentrering på navet.
Olelink Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Men har du sjekket mellomopplagringen som jeg foreslo lengre opp ? Den gir disse symptomene.
bmwtds Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 hvis det er touring det her er snakk om ville jeg også sjekket traversforingene... spesielt de to fremre.. disse har en tendens til og gi vibrasjoner hvis de er utslitt.. må skru ut bolten og dekselet som sitter under for og se om de er utslitte..
FiGu Skrevet November 13, 2010 Forfatter Skrevet November 13, 2010 PROBLEMET ER LØST: Det var heldigvis ikke den store operasjonen som skulle til... Jeg byttet bremseskiver bak ettersom de hadde begynt å ruste, men det gjorde ikke vibrasjonene noe bedre. I dag satte jeg på nye vinterdekk og vibrasjonene er borte!
ArildSN Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 men hva når sommerdekk skal på da? kommer risting tilbake? i så fall. sjekk nøye om du trenger sentreringsringer. mye bmw felger er laget i 74,1 navborring. og din bil har 72.6. dette er et kjent problem som er lett og løse.
Paulus Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 men hva når sommerdekk skal på da? kommer risting tilbake? i så fall. sjekk nøye om du trenger sentreringsringer. mye bmw felger er laget i 74,1 navborring. og din bil har 72.6. dette er et kjent problem som er lett og løse. 5 serie E39 har 74,1... Alle andre 5-serier har 72,6 ///P
Odd-M Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Da har du en indikasjon på at problemet ligger i det ene felgsettet. Det behøver nemlig ikke å være slik, ettersom det vil vibrere langt mindre med mykt oppbygde vinterdekk i standard ballongdimensjoner enn lav profil i sommerdekk.
ArildSN Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 men hva når sommerdekk skal på da? kommer risting tilbake? i så fall. sjekk nøye om du trenger sentreringsringer. mye bmw felger er laget i 74,1 navborring. og din bil har 72.6. dette er et kjent problem som er lett og løse. 5 serie E39 har 74,1... Alle andre 5-serier har 72,6 ///P DOOOOHG!! blander det opp hele tiden.... takk for påminnelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå