Gå til innhold

HHD: Vintershine av en 2005 E46 320dt, Swissvax Insignis


Ad|oS
 Share

Anbefalte innlegg

Lenge siden sist gang jeg postet en liten shine her på forumet, så her kommer det en.

HH Detailing presenterer:

En grundig 2-stegs jobb + interiør/skinnpleie av en 2005-modell E46 320dt, svart metallic

Utstyr brukt:

Vask

Mac124 Prickbort

ValetPro Orange Prewash

Bilt Hamber Surfex HD

Espuma Revolution Wheel Cleaner

Chemical Guys Citrus Wash Clear

Swissvax Paint Rubber medium

Diverse børster og microfiber, samt Nanosvamp

Polering:

Scholl S3G

Scholl S03

Scholl S17

Scholl S30

3M EFC

Scholl Cutting pad, gul

Scholl finishing pad, svart

3M Polishing pad, gul

3M Cutting pad, grønn spot

3M Polising pad, gull spot

Diverse:

Nanolotus vindusforsegling

Black WOW

Chemical Guys Window Clean

CG Leather Cleaner

CG Leather Conditioner

Swissvax skinnbørste

Scholl Purple 9000

CG Green Clean

Swissvax Metal Polish

IPA, Menzerna Top Inspection og Scholl CF02

Masse microfiber

Foma Mimo

PTG

Først et par inspeksjonsbilder før vask

IMG_1533.jpg

IMG_1534.jpg

IMG_1535.jpg

IMG_1536.jpg

IMG_1537.jpg

Prickbort påføres hele bilen, også felger

IMG_1538.jpg

ValetPro Orange Prewash blandet 1:1

IMG_1539.jpg

Espuma sprayet på felger. Brukte en 1:1 blanding her også

IMG_1540.jpg

IMG_1541.jpg

Ble også sprayet på ren Surfex HD over hele bilen. Produktene får litt virketid før avspyling

IMG_1542.jpg

IMG_1543.jpg

Etter avspyling, ble det gått over med en ny runde med produkter. Felgene fikk smake diverse børster for å dekke alle områder.

IMG_1544.jpg

En litt svakere blanding med Surfex HD ble brukt på dekk og i hjulbuer

IMG_1545.jpg

IMG_1546.jpg

Swissvax Wheel Brush ved hjulbolter

IMG_1547.jpg

Random dekkskrubb i arbeid

IMG_1548.jpg

Mothers felgbørste brukt i hjulbuer. Fant ut etterhvert at jeg skulle hatt en med lengre håndtak og gjerne litt smalere for å komme til overalt

IMG_1549.jpg

Skitten eksos

IMG_1550.jpg

Surfex og børste langs plast og gummilister, samt andre detaljer

IMG_1551.jpg

IMG_1552.jpg

Stålull brukt på eksosen. Gikk ikke etter noen veldig blank finish her, da det er dieselbil. Bare fjernet den verste skitten

IMG_1553.jpg

Deretter avspyling før vasking med Meguiars wash mitt med en sterk såpeblanding med CG Citrus wash

IMG_1554.jpg

Bilen ble clayet med Swissvax medium clay og ONR. Resultatet etter halve bilen var ikke så aller verst…

IMG_1555.jpg

IMG_1556.jpg

Da bilen ble kjørt et lite stykke for å komme inn i hallen, var den blitt bittelitt skitten. En blanding med ONR ble sprayet på de aktuelle stedene, og tørket av for å få fjernet skitt

IMG_1557.jpg

Inspeksjonsbilder

IMG_1558.jpg

IMG_1559.jpg

IMG_1560.jpg

IMG_1562.jpg

IMG_1563.jpg

IMG_1564.jpg

Så var det frem med PTG for å måle lakkens tilstand. Sunne tall rundt på hele bilen, men fant høyere tall over lista på førerdøren. Etter å ha forhørt meg med eier fikk jeg vite at dette var noe han selv hadde fått opplakkert

IMG_1565.jpg

IMG_1566.jpg

IMG_1567.jpg

Så var det på tide å starte med poleringa. Maskerte opp en testspot, samt la opp en tapebit mot skjermen for å minimere risikoen når paden går mellom panelene. I følge andre som har vært borti lignende biler forventet jeg hard lakk, men startet med Scholl S17 og orange Hex-Logic pad

IMG_1569.jpg

IMG_1570.jpg

IMG_1571.jpg

IMG_1572.jpg

IMG_1573.jpg

Dette gav en del hologrammer, men korrigerte ikke nok. Gikk deretter over til Scholl S3G og deres egen gul cuttingpad. Ble spredt på 1100rpm, deretter en runde på 1500 for jeg kjørte den 3 runder på rundt 2100. Mindre press mot slutten, og ned på 1100 siste runde uten press.

IMG_1574.jpg

IMG_1575.jpg

IMG_1576.jpg

IMG_1577.jpg

Litt merker fremdeles, men ville se litt bedre etter etter en wipedown. Frem med Scholl CF02

IMG_1578.jpg

IMG_1579.jpg

IMG_1580.jpg

IMG_1581.jpg

Litt klarere hologrammer etterpå, som forventet. Desverre hadde jeg glemt bakplatene mine før jeg dro avsted for denne jobben, og den jeg brukte var av den gamle typen, helt uten skum. Ikke akkurat noen drøm å kjøre med, og når den i tillegg var skjev økte det ikke akkurat sjansen for å avslutte fint.

Da det var utelukket å fortsette med poleringen, valgte jeg heller å gå over til å jobbe med interiøret.

IMG_1582.jpg

IMG_1583.jpg

IMG_1584.jpg

IMG_1585.jpg

IMG_1587.jpg

IMG_1588.jpg

Startet med å rydde ut alt som ikke hørte til i bilen, fjernet mattene fra gulvet og gikk så over til støvsuging.

Bak pedalene brukte jeg en børste for å dra frem sand og grus som lå bak.

IMG_1589.jpg

Fant litt møkk rundt om i bilen

IMG_1590.jpg

Filter ble fjernet for å gjøre klar for våtrens

IMG_1591.jpg

Kun rent vann i tanken på Mimoen

IMG_1592.jpg

Mattene var allerede støvsuget, så startet med å fukte dem. Deretter ble en relativt ster GreenClean blanding sprøytet på, rundt 1:10. Deretter ble de børstet for å dra frem mer skitt.

IMG_1593.jpg

Går så over med Mimoen for å suge ut møkka. Deretter kjørte jeg gjennom vann diverse ganger.

IMG_1594.jpg

Ikke noe særlig skitt igjen, men litt såpe fremdeles

IMG_1595.jpg

_MG_0466.jpg

Mattene ble så lagt til tørk før videre behandling.

Deretter var det på tide å starte med skinnsetene. Her ble det brukt CG Leather Cleaner og Leather Conditioner, samt en Swissvax børste.

IMG_1596.jpg

Cleaneren ble jobbet inn med børste. Starter som en ren væske, men skummer litt etter noe bearbeiding.

IMG_1597.jpg

Ikke fryktelig skittent, men fikk dratt frem noe. Etter sitteputen i førersetet så kluten ut som dette

IMG_1598.jpg

Så ble det brukt Scholl Purple9000 på plast, vinyl+++ Renser en del, gir et nyere matt utseende samt gir fra seg en god frisk lukt

IMG_1599.jpg

IMG_1600.jpg

IMG_1601.jpg

IMG_1602.jpg

Rollo må omså dras ut for å tørke støv her også.

IMG_1603.jpg

Stemningsbilde fra Mimo. Alltid fascinerende å se!

IMG_1604.jpg

Det var alt jeg rakk på fredagen…

jkart stilte opp og lånte vekk bakplater til meg, så en STOR takk til ham :D Reddet meg virkelig med tanke på denne jobben

Fortsatte dag to med å ta resten av panseret. Ikke så helt aller verst med hologrammer

IMG_1605.jpg

Merker godt at Flex ikke er den beste maskinen på hardt arbeid. Sliter en del, og blir veldig varm ved hard korrigering. Ble derfor lagt ned og kjørt litt på laveste turtall mellom panelene for å få kjølt den ned litt.

IMG_1606.jpg

Maskere opp fangeren for å unngå å kantkjøre paden

IMG_1607.jpg

Klart for polering

IMG_1608.jpg

Litt utfordring

IMG_1609.jpg

Litt 50/50

IMG_1610.jpg

IMG_1611.jpg

IMG_1612.jpg

Litt hologrammer med liten pad. Ble kjørt over med stor pad raskt etterpå for å få vekk noen av hologrammene

IMG_1613.jpg

Videre til førerdør

IMG_1614.jpg

IMG_1615.jpg

IMG_1616.jpg

Liggende på gulvet, for å se etter swirls i lyset av arbeidslyset. Hadde kanskje vært lettere med en lykt ja :P

_MG_0467.jpg

Bakdør som er klar for innsats

IMG_1619.jpg

En ripe som måtte få litt TLC

IMG_1617.jpg

IMG_1618.jpg

Måle dybde rundt ripen for å forsikre seg om at den ikke er bearbeidet noe tidligere, men viste sunne tall her også

IMG_1620.jpg

En runde

IMG_1621.jpg

To runder

IMG_1624.jpg

Ok resultat

IMG_1625.jpg

Ikke 100% vekke, men rundet av såpass at den ble sterkt redusert og vanskelig å se i vanlig lys

50/50

IMG_1622.jpg

IMG_1623.jpg

Pads ble kjørt i Padwasher mellom hvert panel for å redusere sjansen for holgrammer, opprettholde cut og å myke opp pad litt slik at en ble bedre å kjøre

IMG_1627.jpg

Etter døra var maskinen varm igjen, så måtte stå til avkjøing. Uten bakplate og pad = mindre motstand = raskere avkjøling

IMG_1628.jpg

Når jeg likevel ikke fikk polert, kunne noe annet fornuftig gjøres. Mattene ble sprayet med CG Fabric Guard Protectant. Første av totalt 3 runder med nok tid imellom til at det fikk tørke

IMG_1629.jpg

IMG_1633.jpg

IMG_1634.jpg

Maskering rundt panser ble fjernet, noe som resulterte i limrester. Ble fjernet med ValetPro Citrus Tar & Glue Remover

IMG_1635.jpg

IMG_1636.jpg

IMG_1637.jpg

IMG_1638.jpg

Hadde merket av et par RDS tidligere, merket av med tape. Øverst til venstre på skjermen

IMG_1640.jpg

IMG_1642.jpg

Ble bedre etter litt Scholl S3G

IMG_1643.jpg

Blankt!?

IMG_1644.jpg

Litt hologramsjekking

IMG_1645.jpg

IMG_1647.jpg

IMG_1648.jpg

IMG_1649.jpg

Startet så med skjermen på passasjersiden. Litt riper her også ja

IMG_1650.jpg

IMG_1651.jpg

IMG_1652.jpg

Etter første runde. Fremdeles en del igjen

IMG_1653.jpg

IMG_1654.jpg

Etter to nye runder begynner det å hjelpe

IMG_1655.jpg

IMG_1656.jpg

IMG_1657.jpg

IMG_1658.jpg

IMG_1659.jpg

IMG_1660.jpg

50/50 uten tape

IMG_1661.jpg

IMG_1662.jpg

IMG_1663.jpg

IMG_1664.jpg

IMG_1665.jpg

Scholl S3G spredd ut før bearbeiding. Mye være mye oljer i denne, for den er veldig fin å jobbe med!

IMG_1666.jpg

Etter litt arbeid

IMG_1667.jpg

En stygg ripe ved bakskjermen

IMG_1668.jpg

IMG_1669.jpg

Målt lakkdybde

IMG_1672.jpg

Litt kjørlighet hjelper

IMG_1673.jpg

IMG_1674.jpg

Noen som har bortpå med maskin tidligere!?

IMG_1671.jpg

Etter

IMG_1675.jpg

Litt bilder fra taket

IMG_1678.jpg

IMG_1679.jpg

IMG_1680.jpg

IMG_1681.jpg

IMG_1682.jpg

Litt maskering i fronten for å unngå plast, samt å kante pad mot metallet

IMG_1683.jpg

Scholl S03 for hånd på et par vanskelige steder

IMG_1685.jpg

IMG_1686.jpg

Noe som lignet fettmerker på taket, men virket som at de var etset fast. Tenkte først fuglmøkk, men så ut som et håndavtrykk...

IMG_1687.jpg

IMG_1688.jpg

Nok studering, mer business!

IMG_1689.jpg

IMG_1690.jpg

IMG_1691.jpg

IMG_1692.jpg

Og speilet

IMG_1693.jpg

IMG_1694.jpg

IMG_1695.jpg

Da var hele bilen korrigert ferdig, og det var på tide å begynne med hologramfjerning. Lakken var ganske hard, så tenkte det ikke ville være altfor mye problemer. Var litt usikker på hva jeg skulle kjøre, men endte etter litt prøving og feiling opp med 3M EFC og medfølgende pad. Slet litt med at den brant seg litt fort, men fikk som regel vekk det som var brent med litt mer produkt…

Var litt frustrert en stund pga det jeg var sikker på var kraftige hologrammer, som ikke forsvant uansett hva jeg gjorde.

IMG_1716.jpg

Tenker da på de "vinkelrette" stripene mot hverandre. Gikk deretter bort til min egen bil som stod i samme lokalet, og som jeg VET er uten hologrammer, og tok noen bilder. Ja den er skitten, og har fått noe vaskeriper, men det er ikke hologrammer der hvertfall.

IMG_1721.jpg

IMG_1722.jpg

Sammenlignet med dette fra bilen jeg holdt på med

IMG_1723.jpg

Noen som ser noen likheter?

Prøvde å kutte ut takbelysningen, noe som gav slike bilder

IMG_1735.jpg

IMG_1745.jpg

IMG_1748.jpg

Takbelysningen klarte hvertfall å gi mer "falske hologrammer" enn hva jeg klarte å finne med blitsen på kamera. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig, men slik var nå tilfellet.

Legger til opplysning til at disse bildene er kun etter Scholl S3G, og før jeg har brukt 3M EFC...

Uansett, gikk over hele bilen med 3M EFC

IMG_1774.jpg

IMG_1777.jpg

IMG_1785.jpg

IMG_1786.jpg

Ble ganske så blankt :P

IMG_1792-1.jpg

_MG_0476.jpg

Ble kjørt wipedown med IPA/Scholl CF02/Menzerna Top Inspection underveis i prosessen

IMG_1793.jpg

IMG_1794.jpg

Litt uunngåelig steinsprut på frontfangeren

IMG_1803.jpg

IMG_1804.jpg

IMG_1809.jpg

IMG_1830.jpg

Neste steg var Swissvax CFP, som ble kjørt på svart Scholl finishing pad

IMG_1831.jpg

Mye produkt på fersk pad. Muligens litt overkill :P

IMG_1832.jpg

_MG_0483.jpg

_MG_0484.jpg

Ble også vist fra eier at vinduet bak kan åpnes for seg selv, noe jeg ikke var klar over under vasken i starten. Dette ble løst ved å bruke Optimum No Rines og en microfiber for å fjerne litt møkk

IMG_1842.jpg

En del støv som hadde samlet seg rundt om. Ble brukt en liten kost og en microfiber for å fjerne støv rundt om på bilen

IMG_1841.jpg

IMG_1845.jpg

IMG_1846.jpg

IMG_1848.jpg

Dagens voks ble Swissvax Insignis. Fant ut etterpå at den er "litt" vanskelig å buffe av med tanke på bilder etterpå. Desverre ikke noen SV Quick Finish tilgjengelig

IMG_1849.jpg

Viktig å også få dekket områder som innsiden av dører, dørkarmer, bagasjelokk osv

IMG_1850.jpg

IMG_1852.jpg

IMG_1853.jpg

Etter at voks var lagt på trengte den litt tid på å få herdet, så i mellomtiden ble vinduer tatt med Chemical Guys Streak Free Window Clean

IMG_1854.jpg

Ekstra skittent rundt varmetrådene

IMG_1855.jpg

IMG_1856.jpg

Etter kun vinduet bak

IMG_1858.jpg

IMG_1859.jpg

IMG_1860.jpg

Etter at vinduene var ferdig behandlet, og voksen buffet av, fikk sommerfelgene seg litt pleie. FIkk først smake Prickbort, deretter Espuma Revolution Wheel Cleaner, samt gummi fikk litt Surfex. Ble børstet med diverse børste

IMG_1861.jpg

IMG_1862.jpg

IMG_1863.jpg

Noen flekker igjen etter vask

IMG_1864.jpg

Fjernet med tjærefjerneren

IMG_1865.jpg

Etter at de var rene nok, ble det lagt på Swissvax Autobahn på metall, og Pneu på gummi. Hjulene på bilen fikk samme behandling

IMG_1866.jpg

IMG_1867.jpg

IMG_1868.jpg

IMG_1869.jpg

Nanolotus glassforsegling på alle vinduer, sevsagt assistert med NL microfiber. I bakgrunnen kan man såvidt skimte eier av bilen som gir setene runde to med CG Leather Conditioner. La også på litt Elephant Leather Fat på utsatte steder, som armlene og hofte-/sidestøtte på setene

IMG_1870.jpg

Black WOW på plast

IMG_1871.jpg

IMG_1872.jpg

Einzett Gummi Pflege påføres gummilister

IMG_1877.jpg

Buffing av vokslag #2

IMG_1878.jpg

Litt mer Black WOW lagt på, nå ved hjelp av Q-tips

IMG_1879.jpg

Pedalene ble glemt tidligere da interiøret ble tatt, så de fikk en rask runde med ONR og børste

IMG_1880.jpg

IMG_1881.jpg

Ble lagt på bittelitt SV Pneu på pedalene

IMG_1882.jpg

Litt ferdigbilder av interiør

IMG_1883.jpg

IMG_1884.jpg

IMG_1885.jpg

IMG_1886.jpg

IMG_1887.jpg

IMG_1888.jpg

IMG_1889.jpg

Bilen fikk også en kjapp runde med CG Bare Bones like før avreise

Slet veldig med å få tatt bra bilder av sluttresultatet da jeg ikke klarte å buffe vekk all voks 100%, selv med diverse runder med microfiber. Det blir derfor litt holo-utseende på noen av bildene her :(

IMG_1894.jpg

_MG_0485.jpg

_MG_0487.jpg

_MG_0491.jpg

_MG_0492.jpg

_MG_0496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det

I utgangspunktet tar jeg fra 3000kr for en to-stegs jobb, og så kommer interiør og skinnpleie i tillegg. Du kan eventuelt lese mer om det om du bruker linken under her :wink:

Nytter ikke med hastverk om du vil få til godt håndverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo litt an på hvordan finish du er ute etter.

Etter en skikkelig korrigering der riper blir fjernet, så kan man klare seg ganske lenge før det er nødvendig med korrigering igjen dersom du har gode vaskerutiner for å unngå å ripe opp lakken unødvendig. Uansett, kjører du først på med en skikkelig korrigering, for deretter å gi bilen ny beskyttelse etter et halvt år, så trenger du ikke mer enn en rask shine for å fjerne småriper etter et år igjen. Ville anbefalt en lett korrigering rundt 1 gang i året for å holde bilen så bra som mulig, uten å ha en total overkill. Men igjen, skal du til enhver tid ha showfinish så kreves det litt oftere. Er det ikke så nøye for deg, så trengs det selvsagt ikke like ofte :P

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal bare bli brukt på sommerstid, og minst mulig i regnvær etter planen. Skal ikke ha showfinish til enhver tid, men likevel se bedre ut enn en allminnelig bruksbil. Så du ville anbefalt en skikkelig korrigering, deretter en ny beskyttelse, for så å ta en lett korrigering en gang i året? Du skulle holdt til litt lengre opp i Norge, så hadde jeg vært fast kunde!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en grundig korrigering, så vil bilen holde seg bra en stund om du er forsiktig med vasken. Og kjører du da en lett korrigering en gang i året etterpå, så vil du være tett på showcarfinish :)

Finnes flinke folk nordover også.

Legger du inn en forespørsel her: http://www.detailersclub.no/forum/forum ... s-utfoert/ så vil du nok kunne få kontakt med noen dyktige folk i nærheten av deg også. Bare husk at kvalitet koster mer enn hva du må betale på sjappa på hjørnet hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig bra arbeid må jeg si og helt utrolig hvor du klarer å fjerne disse ripene altså! Det er jo som å se i et speil til slutt dette!

Skulle ønske jeg har hatt 1/10 av tålmodigheten din :)

Beklager at jeg tar opp dette i tråden din, men tenker vær dag på at jeg burde ha shinet bilen for vinteren. Men er jo slik oljesøl eller noe slikt som sitter fast pluss at kulde har slått inn for fult. Så må jo komme meg inn noen plass, men har ingen plass jeg kan gjøre det annet enn på slike selvaskerier. Men får å få fjernet dette "oljesøle" så må jeg iaf bruke prickbort, og etter bruk av prickbort så burde jeg polere? Så om jeg må polere kommer dette til og ta veldig lang tid, og jeg har vell ikke allverdens av tid i disse båsene? Hadde tenkt å kunn vaske bilen (fjerne alt av dritt) for så og kunn bruke step 3 i den derre 3 step meguiers greia slik at jeg har beskyttelse for vinteren, eller er det dumt ok kunn gjøre de to tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig bra arbeid må jeg si og helt utrolig hvor du klarer å fjerne disse ripene altså! Det er jo som å se i et speil til slutt dette!

Skulle ønske jeg har hatt 1/10 av tålmodigheten din :)

Beklager at jeg tar opp dette i tråden din, men tenker vær dag på at jeg burde ha shinet bilen for vinteren. Men er jo slik oljesøl eller noe slikt som sitter fast pluss at kulde har slått inn for fult. Så må jo komme meg inn noen plass, men har ingen plass jeg kan gjøre det annet enn på slike selvaskerier. Men får å få fjernet dette "oljesøle" så må jeg iaf bruke prickbort, og etter bruk av prickbort så burde jeg polere? Så om jeg må polere kommer dette til og ta veldig lang tid, og jeg har vell ikke allverdens av tid i disse båsene? Hadde tenkt å kunn vaske bilen (fjerne alt av dritt) for så og kunn bruke step 3 i den derre 3 step meguiers greia slik at jeg har beskyttelse for vinteren, eller er det dumt ok kunn gjøre de to tingene?

Bare å begynne, så ser du hvordan tiden går :wink:

Prickbort tar ikke mye voks/lakkforsegling, så er ikke slik at man må polere og legge på ny beskyttelse etter bruk av dette. Men for all del, det er jo ikke en ulempe akkurat å gi bilen en runde med polering og ny beskyttelse.

Step 3 fra Meguiars DC serie er ikke noe å satse på. Elendig holdbarhet på den, så du bør heller finne deg noe annet.

Angående vaskebåser på bensinstasjoner, så er det jo litt avhengig av når du er der. Rekorden min er vel 6-7 timer eller noe sånn, men det var på natta når det ellers ikke er noe pågang etter å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende. Hvis man tar en slik runde på en vanlig bruksbil, for så å vaske den i vanlig selvvaskhall om vinteren, hvordan vil den holde da? Og hva er "minimum" av innsats man kan gjøre selv for å opprettholde grei finish? Har brukt 3 step Meguiars som du ikke er begeistret for noen ganger, men hva finnes av løsninger som ikke er mer arbeidskrevende? Som sagt på en vanlig bruksbil, og ikke noe showfinish!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...