FiGu Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Et problem kommer skjeldent alene heter det, og i mitt tilfelle ser dette ut til å stemme.... I går kveld merket jeg at motoren på min E39 (523ia) tilsynelatende ikke ble varm. Nåla på temperaturmåleren flyttet seg såvidt oppover og stoppet på toppen av det blå feltet. Her ble den liggende selv om jeg kjørte bortimot tre mil i ca én minusgrad... Når jeg stoppet og lot bilen stå på tomgang, krøp nåla oppover mot normal stilling. Under kjøreturen blåste det bare lunka luft... Dvs jeg fikk aldri skikkelig varme i cupé'en. Først når jeg stoppet for å la den gå på tomgang - og nåla begynte å krype oppover - kom det normal varme fra varmeapparatet. Jeg har selvfølgelig lest en haug med tråder her på forumet rundt tilsvarende problemer, og det ser ut som om det kan være termostaten som må må byttes. Har noen av dere opplevd tilsvarende og dermed kan bekrefte/avkrefte eller lansere andre teorier? FiGu
Olelink Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Hadde begynnt med termostaten utifra symptomene du nevner
FiGu Skrevet November 10, 2010 Forfatter Skrevet November 10, 2010 jeg har lest at en del også bytte vannpumpe når de først bytter termostat. Gjelder dette for besinmotorer også, eller er det bare diesel? Hva bør jeg bytte når jeg først tar en sånn operasjon? FiGu
Olelink Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 like gjeldene for bensinmotorer. Alltid en fordel å bytte ting etter føre-var prinsippet om du føler du har råd
Mikael-B Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Siden vannpumpa er en svakhet på E39 ville jeg byttet den med en gang ja. Husk å luft skikkelig og godt. E39 er vare for luft i systemet
Tiller Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Husk også å sjekke hva slaks kjølevæske det er i bilen din. Rød og blå kjølevæske skal ikke blandes!
FiGu Skrevet November 13, 2010 Forfatter Skrevet November 13, 2010 Er det skadelig for motoren å kjøre med en termostat som ikke virker? Jeg spør fordi jeg bor fem mil unna GS Bildeler (hvor jeg har bestilt termostat og vannpumpe). Det betyr en 10 mils tur med defekt termostat... Er det skadelig? Bør jeg prøve å komme meg til og fra på annet vis? FiGu
Tiller Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Om du kan så ville jeg unngått det. Men jeg tror ikke motoren din kommer til å ta skadet av det om du ikke presser motoren. Du kan eventuelt prøve å blokkere lufta som skal kjøle radiatoren. Sette et papp-plate e.l forrand grillen. Det hjalp på Poloen til en kamerat av meg. Når du kjører bilen så skal den jo helts ha litt tempratur. Du kan jo også kle godt på deg og ikke bruke varmeapparatet, så det ikke stjeler varmtvann. Men det blir vell heller litt vanskelig nå om vinteren
FeTTy Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Dersom vannpumpa er defekt så blir bilen FOR varm. Ikke kald.
FeTTy Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Husk også å sjekke hva slaks kjølevæske det er i bilen din.Rød og blå kjølevæske skal ikke blandes! Vet du hva som går gald dersom di blannes?
Tiller Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Husk også å sjekke hva slaks kjølevæske det er i bilen din.Rød og blå kjølevæske skal ikke blandes! Vet du hva som går gald dersom di blannes? Da kan det danne seg en slaks gul guffe rundt om i kjølesystemet. Det reduserer kjøleevnen til radiatorne, varme-funksjonen til varmeapparatet, kjøleevnen tim motoren og i værste fall tettning av kjølesystemet. Hadde en Mazda MX-5 hvor det var gjort. En stor jobb og få renset og fikkset det.
hao Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Alt som sinker kjøleveska gjør at motoren blir varmere. Bytt termostat den kan i enkelte tilfeller låse seg i åpen stilling. Sett bilen i motbakke og luft radiator. Hvis ingen av delene funker så er det stor sjanse for at topp eller toppakning er gåen, men da ville den nok bli for varm enkelte ganger. Du kan også la bilen gå og sjekke om det er trykk i eksp.tank til kjøleveska, da dette vil indikere på gåen topp/pakning. Start med og eliminere det enkleste. Lykke til
FiGu Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Det viste seg å være termostaten - heldigvis! Siden jeg først måtte skru av vifta og plastkappen rundt radiator/vifte (som jo viste seg å være den største jobben), byttet jeg også vannpumpa når jeg først var i gang. Pumpa, termostathus og 4,5 liter kjølevæskekonsentrat kostet meg ikke mer enn under 1800,- hos GSBildeler, så det hele ble en overkommelig operasjon. Når det gjelder blanding av kjølevæsker (blå og rød Castrol) hadde GS et godt alternativ siden jeg ikke gadd å tømme hele systemet; BMW har en egen væske som tåler å blandes med både rød og blå, så jeg gikk for den. Jeg forhørte meg også på BMW verksted ang. lufting. Jeg har lest i div DIY at det er en omstendelig prosess som tar laaang tid ettersom E39 er følsom når det gjelder skikkelig lufting. Rådet fra verkstedet var enkelt og greit; - Jeg fylte ekspansjonstanken til målepinnen stakk opp til stakk opp til kanten. Deretter åpnet jeg lufteskruen som sitter på toppen av slangen rett overfor termostathuset. (IKKE den lufteskruen som sitter ved siden av påfyllingen til ekspansjonstanken). Med en liten slange på flasketuten fylte jeg væske i dette lille hullet til det rant over. Det gikk på minst 2 liter, hvis jeg ikke husker feil. - Deretter satte jeg på tenningen (men startet ikke bilen), og satte varmeapparatet på full guffe. Jeg trykket også inn knappen som overstyrer Auto på klimaanlegget og gir full guffe på vinduene (husker ikke hva knappen/funksjonen heter). Jeg skrudde også det lille hjulet mellom de to luftdysene som blåser luft i ansiktet ditt på maks. dvs tre røde prikker. Dette skulle visstnok sette i gang en eller annen pumpe som sirkulerer kjølevæsken... - Deretter fylte jeg bare på ekspansjonstanken etterhvert som målepinnen gikk nedover. Da det ikke gikk på mer væske, startet jeg bilen og lot den gå seg halvvarm på tomgang mens jeg sjekket om målepinnen sank ytterligere. Da den ikke gjorde det, skrudde jeg på lokket og kjørte en kort tur slik at motoren ble skikkelig varm og temp-måleren stod midt på skalaen der den normalt skal ligge. - Da jeg kom hjem lot jeg bilen stå å gå på tomgang mens jeg forsiktig åpnet lufteskruen ved termostathuset og slapp ut luft. Da det bare kom ut væske, strammet jeg skruen. Den samme operasjonen gjorde jeg på lufteskruen ved siden av påfyllingen til ekspansjonstanken. - Detetter parkerte jeg bare bilen og lot den bli kald, før jeg til slutt åpnet ekspansjonstanken og etterfylte til målepinnen stod der den skal stå... Raskt og greit! FiGu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå