Nick ,the bad one Skrevet November 11, 2010 Share Skrevet November 11, 2010 Kort om saken, på tirsdag klarte jeg å sette bilen fast i sanden på parkeringsplassen ved en strand (bore stranden-Rogaland) , dette ende med at vi stresset mye med å få bilen ut, men da vi endelig fikk den ut, var motoren overopphetet. Dette kom nok fordi den ble hardt belastet og hadde lite kjøleveske. så var det heller ikke varme i varmeapperatet, så kjølekretsen er var tett og det hjalp lite at vi fylte på vann, så da er vell pumpen gåen? evnt bare termostaten, eller kan det bare være luft i systemet? på det verste kom temperaturen opp mot det røde, da smelter vell impelleren i pumpa om den er av plast.. men Det jeg da er redd for er om toppen har røket, jeg så eksosen var litt hvit, men da var det og rimelig kaldt? på forhånd hjertelig takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tiller Skrevet November 11, 2010 Share Skrevet November 11, 2010 Det høres jo ikke bra ut. Men du kan jo prøve med det billigste først. Bytt termostat og prøv å lufte systemet og få på nokk kjølevæske. Du kan eventuelt dra innom et værksted og høre om de kan teste kjølevæska de for å se om de git spor av gåen topp-pakkning. Husker ikke hva den testen heter i farta, men det er fort gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nick ,the bad one Skrevet November 11, 2010 Forfatter Share Skrevet November 11, 2010 Bilen står på Klepp Auto, hvor jeg tenkte at de kunne reparere bilen hvis det er termostat/vannpumpe som er gåen, så jeg kan spør de om de kan sjekke. Det er vell hydrokarboner det heter? så da er det ikke normalt med hvit røyk selv om det er kaldt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tiller Skrevet November 13, 2010 Share Skrevet November 13, 2010 Mister bilen din kjølevann? Bruker den olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 13, 2010 Share Skrevet November 13, 2010 Kan testes med å trykksette kjølesystem, finner fort ut om det er gåen pakning/sprekk i topp da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet November 14, 2010 Share Skrevet November 14, 2010 Hvis du går ut på morran når det er kaldt og tar en titt på bilene som kjører forbi.... så ser du at det normalt med hvit røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 14, 2010 Share Skrevet November 14, 2010 haha.. +1 hmsw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nick ,the bad one Skrevet November 21, 2010 Forfatter Share Skrevet November 21, 2010 Mekanikeren på verkstedet sa det var høyt trykk i kjølesystemet, og sa at han måtte demontere toppen for å finne feilen, så da er det vell garantert sprekk i topp eller gåen toppakning, men burde ikke da kjølesystemet fungere siden termostat er byttet og vannpumpen skall være ok? Bilen står på Klepp og jeg vill gjerne få den kjørt til stavanger... 30min tur, evnt taue med motoren i gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet November 21, 2010 Share Skrevet November 21, 2010 BMW og hvit eksos når det er kaldt er nesten en selvfølge Er toppakning/topp gåen er det rimeligst å ta et motorbytte til en annen frisk M50B20/B25, kan være behjelpelig med å fikse det for deg. Er fort snakk om 10+ tusen for bytte av toppakning... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet November 22, 2010 Share Skrevet November 22, 2010 Høyt trykk i kjølesystem kan komme ved dårlig sirkulasjon. Om den kun bruker vann, så ville jeg nå ikke demontert toppen med engang. Litt hvit røyk ved -1 hørtes veldig fornuftig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet November 22, 2010 Share Skrevet November 22, 2010 Det høres jo ikke bra ut. Men du kan jo prøve med det billigste først. Bytt termostat og prøv å lufte systemet og få på nokk kjølevæske.Du kan eventuelt dra innom et værksted og høre om de kan teste kjølevæska de for å se om de git spor av gåen topp-pakkning. Husker ikke hva den testen heter i farta, men det er fort gjort. Hva er det du sier her? Finnes det tester som viser rester av pakning i kjøleveska da eller?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 22, 2010 Share Skrevet November 22, 2010 ja eller kanskje han bare prater om (sånn som jeg ikke husker hva heter) som ser etter co(x) i kjølevannet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nick ,the bad one Skrevet November 22, 2010 Forfatter Share Skrevet November 22, 2010 må si det er utrolig god respons på forumet her! Verkstedet sa at det er noe sirkulasjon, men at det tetter seg til når motoren blir varm, og da funker ikke varmeapperatet... hmm skamkult hvis du vill vær behjelpelig med å skifte motor Camxer!, selv har jeg ikke mye skrukunskaper som en bilentusiast som aldri har fått olje på hendene.. Jeg vet ikke hvor mye arbeid det er? virker som motorbytte, eller delesalg er løsningene, da en motor som har gått 350 000 kanskje har sett sine beste dager.. Jeg kan jo lure nedi 2literen din hvis du skall erstatte den likevell Det høres jo ikke bra ut. Men du kan jo prøve med det billigste først. Bytt termostat og prøv å lufte systemet og få på nokk kjølevæske.Du kan eventuelt dra innom et værksted og høre om de kan teste kjølevæska de for å se om de git spor av gåen topp-pakkning. Husker ikke hva den testen heter i farta, men det er fort gjort. Hva er det du sier her? Finnes det tester som viser rester av pakning i kjøleveska da eller?? Det er vell kanskje olje rester eller noe lignende? hydrokarboner har jeg hørt om, ikke at jeg er helt klar over hva det vil si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet November 22, 2010 Share Skrevet November 22, 2010 Det er flott verktøy som måler co innhold i frostvæska. Spesiell væske som reagerer på co og forandrer farge. Om de ikke greier å lufte skikkelig blir det trykk. Bytte toppakning fremfor å bytte motor er å foretrekke da du ikke aner hvor lenge motoren du setter i varer. Er snakk om å vite hva man har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nick ,the bad one Skrevet November 24, 2010 Forfatter Share Skrevet November 24, 2010 tauet bilen i dag, og tauet da med motoren på tomgang, det gikk kjempebra og plutselig gikk varmeapperatet på, så da sank faktisk temperaturen under trift temp , så da hjalp jeg til i motbakker osv uten problem. men jeg tok nettopp en rundt tur, og det kommer ingen varme. Da motoren ble litt for varm kom det tykk hvit eksos, men på kald motor er eksosen helt blank. Så da er det ingen tvil om at det er i alle fall pakningen, jeg mener og den tikker litt mer en normalt, noe som kanskje tyder på noe verre med topp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå