Gå til innhold

svak hvit eksos ved -1 grad , røken toppakning?


Nick ,the bad one
 Share

Anbefalte innlegg

Kort om saken,

på tirsdag klarte jeg å sette bilen fast i sanden på parkeringsplassen ved en strand (bore stranden-Rogaland) :oops: ,

dette ende med at vi stresset mye med å få bilen ut, men da vi endelig fikk den ut, var motoren overopphetet.

Dette kom nok fordi den ble hardt belastet og hadde lite kjøleveske. så var det heller ikke varme i varmeapperatet, så kjølekretsen er var tett og det hjalp lite at vi fylte på vann, så da er vell pumpen gåen? evnt bare termostaten, eller kan det bare være luft i systemet?

på det verste kom temperaturen opp mot det røde, da smelter vell impelleren i pumpa om den er av plast..

men Det jeg da er redd for er om toppen har røket, jeg så eksosen var litt hvit, men da var det og rimelig kaldt?

på forhånd hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke bra ut. Men du kan jo prøve med det billigste først. Bytt termostat og prøv å lufte systemet og få på nokk kjølevæske.

Du kan eventuelt dra innom et værksted og høre om de kan teste kjølevæska de for å se om de git spor av gåen topp-pakkning. Husker ikke hva den testen heter i farta, men det er fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanikeren på verkstedet sa det var høyt trykk i kjølesystemet, og sa at han måtte demontere toppen for å finne feilen, så da er det vell garantert sprekk i topp eller gåen toppakning, men burde ikke da kjølesystemet fungere siden termostat er byttet og vannpumpen skall være ok? Bilen står på Klepp og jeg vill gjerne få den kjørt til stavanger... 30min tur, evnt taue med motoren i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW og hvit eksos når det er kaldt er nesten en selvfølge :D

Er toppakning/topp gåen er det rimeligst å ta et motorbytte til en annen frisk M50B20/B25, kan være behjelpelig med å fikse det for deg. Er fort snakk om 10+ tusen for bytte av toppakning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke bra ut. Men du kan jo prøve med det billigste først. Bytt termostat og prøv å lufte systemet og få på nokk kjølevæske.

Du kan eventuelt dra innom et værksted og høre om de kan teste kjølevæska de for å se om de git spor av gåen topp-pakkning. Husker ikke hva den testen heter i farta, men det er fort gjort.

Hva er det du sier her?

Finnes det tester som viser rester av pakning i kjøleveska da eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si det er utrolig god respons på forumet her!

Verkstedet sa at det er noe sirkulasjon, men at det tetter seg til når motoren blir varm, og da funker ikke varmeapperatet... hmm

skamkult hvis du vill vær behjelpelig med å skifte motor Camxer!, selv har jeg ikke mye skrukunskaper som en bilentusiast som aldri har fått olje på hendene.. Jeg vet ikke hvor mye arbeid det er? virker som motorbytte, eller delesalg er løsningene, da en motor som har gått 350 000 kanskje har sett sine beste dager..

Jeg kan jo lure nedi 2literen din hvis du skall erstatte den likevell :)

Det høres jo ikke bra ut. Men du kan jo prøve med det billigste først. Bytt termostat og prøv å lufte systemet og få på nokk kjølevæske.

Du kan eventuelt dra innom et værksted og høre om de kan teste kjølevæska de for å se om de git spor av gåen topp-pakkning. Husker ikke hva den testen heter i farta, men det er fort gjort.

Hva er det du sier her?

Finnes det tester som viser rester av pakning i kjøleveska da eller??

Det er vell kanskje olje rester eller noe lignende? hydrokarboner har jeg hørt om, ikke at jeg er helt klar over hva det vil si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott verktøy som måler co innhold i frostvæska. Spesiell væske som reagerer på co og forandrer farge. Om de ikke greier å lufte skikkelig blir det trykk. Bytte toppakning fremfor å bytte motor er å foretrekke da du ikke aner hvor lenge motoren du setter i varer. Er snakk om å vite hva man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tauet bilen i dag, og tauet da med motoren på tomgang, det gikk kjempebra og plutselig gikk varmeapperatet på, så da sank faktisk temperaturen under trift temp :) , så da hjalp jeg til i motbakker osv uten problem. men jeg tok nettopp en rundt tur, og det kommer ingen varme. Da motoren ble litt for varm kom det tykk hvit eksos, men på kald motor er eksosen helt blank.

Så da er det ingen tvil om at det er i alle fall pakningen, jeg mener og den tikker litt mer en normalt, noe som kanskje tyder på noe verre med topp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...