Gå til innhold

Riktig måling av justering av supersport senkesett e39.


erlingh
 Share

Anbefalte innlegg

Bare mål at du har over 11cm under hele bilen, og at du har minst 50cm opp til underkant av hovedlyktene.

Samt at dekk og felg ikke subber noen steder.

Biltilsyn-mannen sjekker bare at fjæra ikke sitter løst inni når den er heist opp, om den har 50cm opp til lyktene, om den har 11cm under hele bilen, og at alle nummer stemmer overens med TÜV.

Forskjellig praksis på de forskjellige stedene, men dette er den gjennomsnittlige kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Gammel tråd men holder på med akkurat samme selv. Er det ifra der man fester fjæra til det nederste punktet på " strammeren" man skal måle?

Mål nav-hjulbue først, også bruker du bunnen av justeringsringen og "øret" til stabstaget å justere etterpå.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål nav-hjulbue først, også bruker du bunnen av justeringsringen og "øret" til stabstaget å justere etterpå.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

 

 

Er det veldig viktig at det er 100 % Likt på begge sider da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de skriver inn høyden i vognkortet. Derfor prøv å få den godkjent så nært så mulig der du vil ha det.

På mitt supersport så målte de fra starten av gjengene og opp til låsemutterene, samt fra senter av felg/nav og til toppen av hjulbuen. Disse verdiene må stemme overens med TÜV-papirene.

 

Er det veldig viktig at det er 100 % Likt på begge sider da?

Hvorfor vil du kjøre en bil som er ulik høyde på hver sin side?  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mål nav-hjulbue først, også bruker du bunnen av justeringsringen og "øret" til stabstaget å justere etterpå.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

 

 

Du mener ifra toppen av øret da ikkesant? Må stresse så hinsides med kjøring og prøveskilter og drit så må være helt sikker :P xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen, bunnen, midten, det er det samme så lenge du gjør likt på begge sider. Det viktigste er at du har et fast punkt på hvert fjærbein som ikke flytter på seg som du bruker som referansepunkt mot justeringsmutteren.

Jeg selv bruker toppen av øret til stabstaget for den er nærme, står fast på fjærbeinet og er flat som gir en mer nøyaktig måling.

Når du skrur på justeringsmutteren vil avstanden "undersiden av mutteren <-> toppen av øret" forandre seg. Dette er likt for begge sider og slik kan du finjustere deg inn. Til slutt kontrollmåler du "nav <-> bue" på et flatt sted for å se at det stemmer med papirene.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...