erlingh Skrevet November 14, 2010 Share Skrevet November 14, 2010 Skal på biltilsynet for å godkjenne ett supersport justerbart senkesett, men tuv papirene er på ett helt gresk språk for meg. Noen som vet hvor jeg skal måle fra og til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 14, 2010 Share Skrevet November 14, 2010 Bare mål at du har over 11cm under hele bilen, og at du har minst 50cm opp til underkant av hovedlyktene. Samt at dekk og felg ikke subber noen steder. Biltilsyn-mannen sjekker bare at fjæra ikke sitter løst inni når den er heist opp, om den har 50cm opp til lyktene, om den har 11cm under hele bilen, og at alle nummer stemmer overens med TÜV. Forskjellig praksis på de forskjellige stedene, men dette er den gjennomsnittlige kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BTK-530 Skrevet November 15, 2010 Share Skrevet November 15, 2010 Pass på at de ikke måler bakkeklaring ifra størfanger etc.. de skal måle fra fast karosseri. Med de målene og reglene biltilsynet opererer med, er det ikke lagt tilrette for å kunne foreta noen justeringer på høyden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Wold Skrevet Mai 7, 2014 Share Skrevet Mai 7, 2014 Gammel tråd men holder på med akkurat samme selv. Er det ifra der man fester fjæra til det nederste punktet på " strammeren" man skal måle? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Mai 7, 2014 Share Skrevet Mai 7, 2014 Gammel tråd men holder på med akkurat samme selv. Er det ifra der man fester fjæra til det nederste punktet på " strammeren" man skal måle?Mål nav-hjulbue først, også bruker du bunnen av justeringsringen og "øret" til stabstaget å justere etterpå. Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Wold Skrevet Mai 7, 2014 Share Skrevet Mai 7, 2014 Mål nav-hjulbue først, også bruker du bunnen av justeringsringen og "øret" til stabstaget å justere etterpå. Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk Er det veldig viktig at det er 100 % Likt på begge sider da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Mai 8, 2014 Share Skrevet Mai 8, 2014 Er det veldig viktig at det er 100 % Likt på begge sider da?Ja.Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kgjersda Skrevet Mai 8, 2014 Share Skrevet Mai 8, 2014 Husk at de skriver inn høyden i vognkortet. Derfor prøv å få den godkjent så nært så mulig der du vil ha det. På mitt supersport så målte de fra starten av gjengene og opp til låsemutterene, samt fra senter av felg/nav og til toppen av hjulbuen. Disse verdiene må stemme overens med TÜV-papirene. Er det veldig viktig at det er 100 % Likt på begge sider da? Hvorfor vil du kjøre en bil som er ulik høyde på hver sin side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet Mai 8, 2014 Share Skrevet Mai 8, 2014 Kansje veien der han bor, så er det helling i veien? ★sent from my wifi microwave★ Skårholen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Wold Skrevet Mai 27, 2014 Share Skrevet Mai 27, 2014 Mål nav-hjulbue først, også bruker du bunnen av justeringsringen og "øret" til stabstaget å justere etterpå. Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk Du mener ifra toppen av øret da ikkesant? Må stresse så hinsides med kjøring og prøveskilter og drit så må være helt sikker xD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KKise Skrevet Mai 27, 2014 Share Skrevet Mai 27, 2014 Toppen, bunnen, midten, det er det samme så lenge du gjør likt på begge sider. Det viktigste er at du har et fast punkt på hvert fjærbein som ikke flytter på seg som du bruker som referansepunkt mot justeringsmutteren. Jeg selv bruker toppen av øret til stabstaget for den er nærme, står fast på fjærbeinet og er flat som gir en mer nøyaktig måling. Når du skrur på justeringsmutteren vil avstanden "undersiden av mutteren <-> toppen av øret" forandre seg. Dette er likt for begge sider og slik kan du finjustere deg inn. Til slutt kontrollmåler du "nav <-> bue" på et flatt sted for å se at det stemmer med papirene. Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå