bmwnissen99 Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Hei alle sammen Jeg har en bmw 318i m43b18 motor, den drikker masse vann om dagen og jeg lurer på om det er gåen topp pakning? olja er veldig tynn. er det toppen eller vann pumpa? Hvis det er toppen er det vannskelig og bytte topp selv hvis man er totalt grønn på dette? hva koster det og bytte topp på verksted? kan det være like greit og kjøpe ny motor hvis det er toppen, ser det er masse 320 motorer i tyskland osv, hvis jeg bytter ut min 318 motor til 320 - 325 kan jeg bruke samme gir kassa? vannskelig med motor bytte? veldig mange spørrsmål men er en fattig student som er veldig glad i bmwen min <3 Takk for svar
StianA Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 hva koster det og bytte topp på verksted? kan fort komme på en 15 - 20 tusen for og bytte en topp. vet ikke om det er billigere og gjøre det i sverige, kanskje noen som vet det?
Brian Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Blir fort dyrt med mindre du gjør det selv ja. Er litt jobb, men du kommer billig unna å gjøre det selv. Hvis ikke er vel motorbytte et billigere alternativ enn å la verksted bytte toppen. Er ikke så vanskelig å bytte motor, bare husk å merk alt av kontakter du tar av slik at de kommer på riktig plass igjen
bmwnissen99 Skrevet November 18, 2010 Forfatter Skrevet November 18, 2010 lurer på en ting til, hva gir mest "gevinst" på bilen ved salg? hvis jeg bytter topp på verksted får jeg jo kviteringer osv på arbeidet og kan vise til evt en persjon som kjøper bilen min, men med motor bytte er det jo lett og si: motoren er byttet den nye har kun gått 100 000. jeg hadde blitt skeptisk i hvertfall Men lurer litt på og ta den med til sverige, noen som har tips erfaringer fra det? Mvh BMWNISSEN99
Mikael-B Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Hvis det bare er gåen toppakning, er det jo bare å kjøpe slipesett, ta av toppen og sende den til planing. Koster deg maksimalt 2000 kroner, hvis du gjør det selv. Her er slipesett til M43: https://www.koed.no/2.1.asp?kattype=e36&katstate=nyt&undermenuid=9&menulinkid=21&page=3#boksanker_4197 Hvis det er sprekk i toppen får du lett tak i en slik brukt fra 1000 til 3000kr.
|Ole| Skrevet November 18, 2010 Skrevet November 18, 2010 Er du heldig slippe du planing og, dette pleie eg å sjekke med rettholt og lommelykt
bmwnissen99 Skrevet November 19, 2010 Forfatter Skrevet November 19, 2010 Er du heldig slippe du planing og, dette pleie eg å sjekke med rettholt og lommelykt kan du forklare hvordan man gjør det? hvordan kan jeg se det? finnes det noen gjør det selv guider på denne? takk for svar. Forresten det kan ikke bare være vann pumpa mi som har tatt kvelden da?
bmwnissen99 Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 sender denne opp da jeg enda ikke har fått svar på det jeg lurer på
Fliid Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Sjekk først etter vann lekkasjer. Ikke automatisk anta at det er toppakning. Om den kun bruker mye vann og oljen er brun og bilen ikke ryker noe helt grusomt (ryker hele tiden nå på denne årstiden) så er det nok bare snakk om en vannlekkasje i systemet. Man må aldri gå ut ifra toppanking som første løsning på problemet, det kan koste deg dyrt og veldig ofte ikke hva som er problemet.
bmwnissen99 Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 Sjekk først etter vann lekkasjer. Ikke automatisk anta at det er toppakning. Om den kun bruker mye vann og oljen er brun og bilen ikke ryker noe helt grusomt (ryker hele tiden nå på denne årstiden) så er det nok bare snakk om en vannlekkasje i systemet. Man må aldri gå ut ifra toppanking som første løsning på problemet, det kan koste deg dyrt og veldig ofte ikke hva som er problemet. Takk for svar fliid oljen er veldig tynn, nesten som vann, og eksosen kan lukte litt søtt og den er litt blå aktig. har heller ikke funnet noen lekasjer heller. men hvis det er vann pumpa da, kan olje og vann blande seg da?
Fliid Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Nei, olje og vann kan ikke blande seg ved gåen vannpumpe. Olje som er brun og fin, den er veldig tynn. Ved varm virker den enda tynnere. Søt lukt kommer veldig ofte ved vannlekkasje i eksos (røket toppakning eller sprekk i topp) , men man kan og syntes at en bil har søt lukt før eksos anlegget er godt og varmt. Om vann er en forekomst i oljen, så blir oljen hvit og du vil registrere det på peilepinnen umiddelbart. Men det er da viktig at motoren har vært i drift en stund og den er god og varm. Om motor ikke er god og varm, så kondenserer det i motor og oljen blir litt hvit, men dette forsvinner meget raskt ved en god og varm motor. Feilsøking på dette spørsmålet, denne delen av året. Kan være meget vanskelig og tålmodighets krevende.
hao Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Som Fliid sier så blir oljen hvit hvis det kommer vann i den. Sørg for frostveske i kjølevannet og smak på eksosen, ved å holde hånda bak en stund for så å stikke tunga på hånda. Du vil fort kjenne om du har frostveske i eksosen.Det vil da smake søtt. Begge tingene er sikre tegn på gåen topp/pakning
bmwnissen99 Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 Sjekk først etter vann lekkasjer. Ikke automatisk anta at det er toppakning. Om den kun bruker mye vann og oljen er brun og bilen ikke ryker noe helt grusomt (ryker hele tiden nå på denne årstiden) så er det nok bare snakk om en vannlekkasje i systemet. Man må aldri gå ut ifra toppanking som første løsning på problemet, det kan koste deg dyrt og veldig ofte ikke hva som er problemet. lot bilen stå på tomgang i 15 minutter + nå, oljen var brun og fin men kanskje litt tynn? bilen bruker ikke så mye kjøleveske heller, men hva kan være grunnen til at den bruker mye væske da? syntes ikke det røyk mye heller ut fra potta.
bmwnissen99 Skrevet November 22, 2010 Forfatter Skrevet November 22, 2010 denne skruen her var litt løs: kan den ha forårsaket noe muffins? var litt oljete og "vått" under og rundt denne. Mvh Bmwnissen
LarsBMW Skrevet November 22, 2010 Skrevet November 22, 2010 Nei. Få et verksted til å ta en komptest og/eller lekkasje test. Dersom motoren "drikker" kjølevæske er det lett å avdekke dette på en slik test. Da har du nemlig en ganske stor lekkasje. Tar man ut plugga og lyser ned på stempeltoppen er det sannsynligvis et eller flere som er vaska rene om den bruker mye vann. M43 kjølesystemet er veldig kjent for lekkasjer. Sjekk ekspansjonstank, rør bak på topplokket osv. for utvendig lekkasje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå