|Andreas| Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Er noe rart med varmeanlegget på 520'en. Selv om motor er varm, blåser det kaldt i bilen. Varmen kommer og går liksom. Gir man mye gass, blir det varmt. Står bilen i ro eller kjører vanlig, er det som regel kaldt. Mye mulig det tar veldig lang tid... Kjører 40km hver vei til og fra jobb. Merker at det blir varmere etter å ha kjørt en halv times tid. Noen som har en formening om hva dette kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Er jo ikkje akkurat uvanligt problem du har! Når vart vannpumpa skifta sist? Har du lufta systemet? Søker du, so får du sikkert haugevis med tråder om folk som har det problemet. Eg er ikkje sikker på kva som er feil(ane), men vil iallefall sjekke vannpumpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perpilot Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Begynn med å lufte systemet uansett - det er billig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet November 19, 2010 Forfatter Share Skrevet November 19, 2010 Vannpumpa er aldri byttet, så vidt jeg vet. Lufting har jeg tenkt på. Hørt at det skal være vanskelig på disse bilene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perpilot Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Det har jeg også hørt, men leste en tråd her om dagen om at man bør lufte fra en slange i nærheten av termostathuset. Se fremgangsmåten til FiGo i denne tråden: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... ufting+e39 Det er en 523ia, så jeg vet ikke om det er likt på din motor hvis du har 520. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet November 19, 2010 Forfatter Share Skrevet November 19, 2010 Ja, kan faktisk være vannpumpa. Ser det lekker fra bilen. Det legger seg ikke i dammer, men ser at det er noe som ikke skal være der, på bakken altså. Har etterflyt kjøleveske for et par uker siden. Da var det slik at bilen plutselig "kokte" (tempnåla gikk på rød). Kjørte da gjennom en krapp venstre siving, og nåla gikk tilbake til normal temp. Etter litt gikk den tilbake til kok, og ved å svinge brått til venstre gikk den tilbake til normal. Etter etterfylling har ikke nåla rørt mer på seg, enn til normal temp. Er også verdt å nevne: Mens tempnåla var på kok, blåste det kaldt i bilen (selv på 32 grader). Når nåla beveget seg tilbake til normal, kom varmen tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Eg hadde ein e34 der vannpumpa gjekk. Fattern oppdaga ein vanndam under bilen. (hadde ikkje ac på bilen) Køyrde eit par turer med etterfylling av kjølevæske etter dette Tilslutt parkerte eg bilen. Temperaturen bevega seg mot rødmerket og eg tok ingen sjanser. Da dette var på sommaren, so la eg ikkje merke til om eg fikk varme eller ikkje inn i kupéen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perpilot Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Ville lokalisert lekkasjen først, og tatt det derifra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet November 19, 2010 Forfatter Share Skrevet November 19, 2010 Det som er problemet. Har ikke klart å finne noe... Har også hatt bilen også på verksted. De anbefalte jo å bytte termostat og vannpumpe. Hva er det disse komponente egentlig gjør, i tillegg til kjøling av motor. Hvordan hegner varmen i kupeen sammen med alt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArildSN Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 har bilen kokt kan det være at en "sikkerhetsventil" på vannpumpa er gåen. da lekker det svakt fra vannpumpa. du vil se fuktighet under vannpumpa. Har du det er det bare og bytte vannpumpe og lufte systemet godt etter den er byttet. så er problemet løst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet November 19, 2010 Forfatter Share Skrevet November 19, 2010 har bilen kokt kan det være at en "sikkerhetsventil" på vannpumpa er gåen. da lekker det svakt fra vannpumpa. du vil se fuktighet under vannpumpa. Har du det er det bare og bytte vannpumpe og lufte systemet godt etter den er byttet. så er problemet løst. Ja, ser ut til at dette blir løsningen (en av dem i alle fall). Er det lurt å ta med termostaten i samme slengen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet November 19, 2010 Forfatter Share Skrevet November 19, 2010 Hva er det disse komponente egentlig gjør, i tillegg til kjøling av motor. Hvordan hegner varmen i kupeen sammen med alt dette? For å svare meg selv: "For å få varme i bilen må vannet i motorblokka varmes opp. Det skjer ved at vi legger inn en termostat slik at vannet ikke sirkulerer inn i radiatoren og blir avkjølt. Termostaten stenger altså vannet og åpner ikke før motoren har en arbeidstemperatur på ca.90*C da vil vannet gå inn via radiatoren og avkjøles og samtidig sendes det vannet som har vært i radiatoren inn i motorblokka og avkjøler den. Da går temperaturen ned og termostaten stenger igjen. Det er et voksfylt termoelement, der voksmassen får et større volum under stigende temperatur og derfor trykkes stangen mot fjærtrykket og åpner ventilplaten." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Bytt termostaten i samme slengen ja, samt termostathuset. Det og vannpumpe er en liten svakhet på M52 motorene. Grunnen til at det ikke blir vamt i kupèen, er at det er luft i systemet som gjør at det blir trykk i systemet, mer enn normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e3978 Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Har samme tullet med min e39... Snakket med verkstedsjefen på BMW-mo i rana, å han sa at vannpumpa blir ikke dårlig,den blir ødelagt. d.v.s. at lammellene på pumpa løsner helt fra akslingen... M.A.O--- da skal motortempen stige! Og varmeapparatet mister futten... Så hvis motortempen ikke stiger, så er det nok luft i systemet. Neppe pumpa... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aplet86 Skrevet November 19, 2010 Share Skrevet November 19, 2010 Har samme tullet med min e39... Snakket med verkstedsjefen på BMW-mo i rana, å han sa at vannpumpa blir ikke dårlig,den blir ødelagt. d.v.s. at lammellene på pumpa løsner helt fra akslingen... M.A.O--- da skal motortempen stige! Og varmeapparatet mister futten... Så hvis motortempen ikke stiger, så er det nok luft i systemet. Neppe pumpa... Samme problem jeg også! Temten holder seg stabilt rett opp loddrett, men blåser kun varmt i bilen ved turtall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå