mortd Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 God dagen. Jeg har en 318 e36 jeg sliter med lading av. Ladet batteriet fult opp hin dagen så kan jeg koble det til bilen så er det flat igjen etter ett døgn. Igår startet jeg bilen å da lå den rett over 14v og rundt 12 når den er av. Har prøvd og koble av batteriet når bilen går for å se om det er dynamoen men den holder seg i gang selvom. har prøvd og nappe ut sikringer for å se om det gir noe utslag men det gjør den heller ikke. Noen som har noen forslag til ka det kan være?
perpilot Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 Hvis den lader seg ut når den bare står så er det nok ikke ladingen det er noe galt med, men en strømtyv. Koble et amperemeter mellom batteri og bilen, så napper du ut en og en sikring for å finne hvor strømmen tappes.
mortd Skrevet November 19, 2010 Forfatter Skrevet November 19, 2010 ja du tenker på å måle rett på batteriet ikke sant? Gjorde det i går når bilen var i gang og nappet ut en og en sikring ingen forskjell på måleren. Men hørte en litt rar lyd ifra dynamoen i sted..
perpilot Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 Du testet sikkert med et voltmeter. amperemeter kobler du mellom ene batteripolen og ledningen som normalt går til batteriet. Strømmen går da gjennom amperemeteret og du måler da hvor stor denne strømmen er, istedet for spenningen. Dette må du gjøre når bilen har vært av i noen minutter, slik at bilen er i "dvale" og ingen strømforbrukere skal være på. Amperemeteret skal da vise 0 når du napper ut sikringen til strømtyven. Hvis du målte spenningen med et multimeter, så har det sannsynligvis også mulighet for å måle strøm (ampere) EDIT: Hvis du har batteri i bagasjerommet og bakluka åpen når du holder på så vil du ikke få 0 på amperemeteret uten å koble ut lysene i bagasjerommet, men du vil se at strømforbruket synker når du napper ut riktig sikring. Hvis du gjør et søk på e36 og utladning her på forumet så finner du kanskje noen tips slik at du slipper å nappe ut absolutt alle sikringene for å finne synderen.
mortd Skrevet November 19, 2010 Forfatter Skrevet November 19, 2010 så jeg skal da måle feks fra minus på batteriet og pluss kablen som normalt går til batteriet?
todleif Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 Det kan godt væra batteriet som er dårligt. Spenning måles med parallellkobling. Strøm måles med seriekobling. Dvs at du tar av ledningen på den eine polen på batteriet og måler mellom den polen og ledning.
mortd Skrevet November 19, 2010 Forfatter Skrevet November 19, 2010 okei. då får eg prøve det som er nevnt
perpilot Skrevet November 19, 2010 Skrevet November 19, 2010 Kan være batteriet er klart for utskifting som todleif sier, men jeg ville uansett sjekket for strømlekkasjer først. Ellers risikerer du å ødelegge et batteri til. Disse blybatteriene er ikke så glad i å bli dyputladet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå