Gå til innhold

m20-b25 525i toppaknings/topp skifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne posten hen, så det ble her.

Jeg har slitt lenge med at bilen drikker kjøleveske, og når en av ventilløfterene min røk her forleden så tenkte jeg få ut toppen skifte toppakning og eventuelt topp. register reima blir også skiftet.

noen bilder av hvordan det ser ut nå.

rrfj37b8u60ov7yq38oz.jpg

vwf3rshs4f9rpxkutnnw.jpg

Dette er første gangen jeg tar av toppen så ideer/forslag og info setter jeg pris på :)

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hehe ja, stussa litt på det selv, spesielt i gass spjelde, konkluderte med at det var "topplokk lufteslangen" som hadde dradd med seg litt, men det er kanskje noe anna?

"gugga"

kzx62nk0t6p4z0ntlbmt.jpg

xl58m553o01z4nlf8xmq.jpg

uansett så er det fremgang :)

ejo966pbtpwxcg12qd16.jpg

Radiatoren er ute

zegl10ehkkkajh3ire98.jpg

insugsmanefoilen, fordelerlokke,rotor,div andre ting er ute.

holder på med manefoilen nå, noen som har noen tips på å få av skruene, er ikke lenge siden jeg hadde den av men de har hengt seg veldig på 5 måneder.

Lurer egentlig på hvor mye jeg må demontere for å få av registereima? må jeg ha av vifta og hele greiene forran? er vel en fordel å ta av front fangeren da? hvor vridd kan toppen være før jeg må plane den? søkte i en time eller to rundt på forume men fant ikke noe som svarte helt på spørsmåle.

Må jeg skifte insugs pakningene også? og eksos pakninga? eller er ikke dette noe vits?

Skrevet

pga gugga i insugsmanefoilen og gasspjelde? håper bare at det ikke er i blokka :? Den kan ha hatt det lenge, har slitt så lenge jeg har hatt den med at den ikke har gått rent og at den drikker en del kjøleveske (sto en vinter med rent vann på) har aldri vært helt fornøyd med ytelsen heller, vet ikke om dårlig toppakning/sprekk i toppen har noe med dette å gjøre men skal bli greit å få sett på den uansett, skal få av toppen i morgen og se om stempelene er "renvaska", så nå har jeg ordna meg ny overhalt topp, pakkningsett og strekkbolter, så skal det bli saker. :) i og med jeg gjør alt dette, kan det gjenoplive noen av de stakkarse hestene i den i samme slengen også? takker for svar :D btw åssen hadde det vært å putte i en kvasskam når jeg først er i gang? og hvor en kan få tak i en billig en eventuelt?

Skrevet

Har blitt en smule syk så har ikke fått gjort så mye på bilen i dag men tenkte å legge ut noen bilder av slødda mi her sånn for å holde gang i opptateringene.

52x79ltvavzdfipcss3s.jpg

3f6c2zubaxgboz8mmvfv.jpg

er noe gamle dia bildene, ho har fått noen skjønnhets skader etter dette. knekt lykte senker, dørlister som mangler, forsøk på å pusse opp hjulbuene forran som ikke ble helt bra osv..

Skrevet

er desverre en av de værste tilfellene av vann/oljemiks jeg har sett det der.

Faren for at blokka har gått er faktisk til stede ref: "sto med vann over vintern"

Skrevet

ja ser den, men olja er helt fin, ikke antydning til vann i den, hvertfall når jeg tar opp målepinnen? olja var knall fin når jeg bytta den i sommer også, den sto med vann over vinteren for 2-3 vintere siden. og det eneste jeg merka var at radiatoren til varmeapparate var gåen etter det skjedde. men jeg hadde aldri starta den før det. og de siste vinterene har jeg kjørt med 50/50 blanding med kjøleveske, er vel god for -30 eller noe. men hvor er det dere ser at toppen er gåen? og hvis noen hadde svart på en av de 100 spørsmålene jeg har stilt i postene over så hadde det vært fint :)

skal knipse noen bilder av olja i bunnpanna :P

Skrevet

Kan svare på det som er basic hvertfall; Innsugspakninger burde du alltid bytte, er nesten sjanseløst å få det tett igjen med gamle pakninger, hvertfall så gamle som de kan være på denne bilen.

Gjelder forsåvidt det samme på eksospakningene og, koster lite og er en god safety for å unngå eksoslekkasje ;)

Ingen problem å sette i kvasskam med det samme. Kan kjøpes stort sett "overalt"; Koed, Schmiedmann, GS osv.

Her bla. a.: https://www.koed.no/2.1.asp?anker=boksanker_3303&kattype=e34&katstate=nyt&menulinkid=53&undermenuid=9&page=2#boksanker_3306

Skrevet

Hmm dette frista felt :P hvor mye kan jeg forvente å tjene på en kvass kam? er det bare å montere alt som normalt, eller er det mye instillinger?

Nå har jeg fått av toppen, og jeg er ikke i tvil hvor kjøleveska mi har gått hen (henviser til bildene)

første glimt

7ewx7p3gj3d8btjmhuzs.jpg

hmmm.....

ame72ievx95eoo1q398s.jpg

noe rart med toppakninga?

pvlns62mtomxpdbesy53.jpg

kunne ikke finne noen sprekk i toppen med det første

y60yfvy9ghjxk168g81a.jpg

Noen som har noen konklusjon å komme med? :D

Skrevet

skal kanal holla på toppakninga på insugs sia se sånn ut? :shock:

NB bilde er tatt når toppakninga står på

t5thrxmub2fycbgeec5p.jpg

edit: la merke til at jeg kan forskyve stempelene :S ca en milimeter mot cylinder veggen.. er dette normalt? edit: ja

Skrevet

å fyttikatta. Der så det jævlig ut. vanskelig å se en sprekk i toppen med det blåtte øye egentlig. du må rengjøre den skikkelig først hvertfall. ser du det ikke da må den trykktestes.

At hullene er små betyr ingenting

Skrevet

hehe ja nå blir det mye jobb, greit det så lenge alt går som det skal [-o<

hva kan en sprekk i toppen gjøre bortsett fra å bruke/blande olje og vann? miste hk osv?

Henviser nokk en gang til alle spørsmåla i de forrige postene, ingen som kan svare på de? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...