Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I det siste har det vært relativt kaldt på østlandet, og bilen min har begynt å kødde.

startet plutselig over natten i forrige uke med at jeg måtte dra bilen på startert 4-5 ganger uten at det var antydning til liv før den plutselig humpet i gang som en gammel snekke.

Jeg kunne skru bilen av igjen etter å ha kjørt i 2min. og bilen startet på et blunk.

Starter også selv om den har stått en hel arbeidsdag i garasjen.

Først ladet jeg batteriet uten hell senere målte jeg opp glødepluggene som viste å være bra (under 1ohm)

søndag og mandag startet bilen på første knepp, og virket helt frisk og fin.

Idag var den værre enn noen gang. tok kinnet sikkert 10 ganger før jeg fikk noe start, røykla samtidig hele nabolaget.

Noen som har noen tips?

Ehrnst

Skrevet

kan de vere ein injektor som har for stor returmengde ? har vert ute for dette på eit par hyundai'er og da er dei veldig vanskeleg å starte når de er minusgrader ute.. .nesten som de skulle vere glødeproblem men de var de ikkje.

- veit du om glødereleet dit funkerer eller termistoren som gir glødetid for releet ?

bare tips og ideer som eg kommer på farten. :)

Skrevet

dysene, ja. kan jo være. noen måte å finne ut av det på?

gødereleet virker OK, men kan jo ikke si det for sikkert. den gløder lenger jo kaldere det er virker det som så da er det vel i orden.

Det kan ikke være en temp.giver som er sliten da?

Skrevet

vist den gløder lengre etter kaldere de bli så er nåkk både releet og temåfølaren / termistoren i orden ja..

var dette her sette du skulle hatt :P men lit dyrt ja.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... mmon-rail/

de som blir gjort er att du tar av returslangen på alle dysene og montere eit rør / glas med " tal og streker" som desiliter liter osv,,, kom ikke på ka de heiter akkuratt no. så kjinner du litt og da kan du samanlikne kor mykje diesel som går i retur gjennom dysene, og dermed eliminere vekk kem som er feil på grunn av større lekasje / returmengd enn dei andre. alts lese av glasa og sjå mengda ;)

veit ikkej om eg er å god å forklare, men prøver no vertfall :P

Skrevet

Ville byttet glødereleet. Pappa hadde en 525 tds og den kunne kødde til tider. Viste seg at det var glødereleet som var dårlig. Sist han ikke fikk start var det dieselfilter som måtte byttes.

Skrevet

nei, de burde være sån heile tida eigentleg.. eller bli verre og verre . altså når de blir kaldt blir de vansklegare å få start på grunn av lekasje i injektoren. men slik eg fårstår deg så har du ikkej problem når den er parkert i garasjen på jobben ? kor mange grader er de der ?

å du har heller ikkej problem når den har gått i 2 min å så sløkkjer den - så har du heller ikje problem med å få start ?

stemmer de ? eller var de nåkke anna du meinte ?

Skrevet
Ville byttet glødereleet. Pappa hadde en 525 tds og den kunne kødde til tider. Viste seg at det var glødereleet som var dårlig. Sist han ikke fikk start var det dieselfilter som måtte byttes.

men da starta den vel ikke i de heile tatt ? før den vart tint eller ?

Skrevet

stemmer. har ikke problemer i garasjen på jobben. eller etter jeg har fått start og kjørt en kort tur.

kan hende den hansker seg annerledes idag, men tror nok ikke det

Skrevet

eg har ikkje fleire ideer før du får eventuelt testa nåkke eller tatt ein diagnose muligens...

eller høre med e34_525tds han har greie på diesel vertfal ;)

Skrevet

vi får håpe han ser tråden. har lest den infotråden hans, men føler jeg har sjekket alt han nevner der :(

startet forøvrig uten å mukke etter 7-8 timer i garasjen på jobb

Skrevet
Ville byttet glødereleet. Pappa hadde en 525 tds og den kunne kødde til tider. Viste seg at det var glødereleet som var dårlig. Sist han ikke fikk start var det dieselfilter som måtte byttes.

men da starta den vel ikke i de heile tatt ? før den vart tint eller ?

Den ville starte litt sånn hips om haps.

Skrevet

Har bilen stått lenge, dvs du fylte diesel i sommer, eller på en bensinstasjon med lite trafikk?

Vi har tre typer diesel i Norge:

1: sommer diesel (gir det problemet du har det også, blir til sluchj på rett over null grader)

2: Polardiesel ned til noen og 20 minus

3: Vinterdiesel -35 før problem

4: biodiesel (hjerteinnfark for motor når kaldt)

Hvis du bruker feil diesel bør du dra innom en bensinstasjon som du vet er mye trafikkert og fyll tanken godt opp med ny diesel, sjekk om de har polar/vinterdiesel.

Hadde dette problemet selv nå til overgangen av vinter i trøndelag, ble veldig fort kaldt og dieselen hadde ikke komme ut enda, fylte på feil stasjon osv. Fikk rett diesel slutt på problemet du har.

Ps siftet gløding i jan/feb i år........tru om jeg var pist inntil jeg fikk vite dette da!!!!!

Skrevet

hmmmm..... bilen har ikke stått så lenge nei

fyller omtrent to ganger i måneden.

er vel biodiesel man får på statoil rundt om, men dette har ikke gitt meg problemer tidligere vintre.

startet på første knepp i hemsedal i fjor. da var det ned mot 30 om natta. skal ikke si den hørtes blid ut, men den startet hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...