Gå til innhold

Nordens sinteste 1998ccm

Dorris
 Share

Anbefalte innlegg

sier ikke att tallene er feil jeg heller. Sier bare att jeg ikke har sett en eneste bil som har bremsa mere hester i dynapac kontra mustangbenk. og jeg syns ihvertfall selv att jeg har sett mye. men men. og kristian. hva mener du egentlig? det er 250hjul hk i en e46m3 når den blir bremsa i dynapac. så feil blir det ikke direkte men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg skjønte att du mente bjørnstad benken . Derfor jeg skrev bullshit. hvorfor er det lotto benk mener du? d er bare tull. Es tuning i tronheim har mustang benk. Samme som protrim. Å den viser himmelske tall. Det gjør alle mustang, dynojet mfl fra usa og. Jeg har til gode og ha sett høyere tall i dynapac enn feks mustang eller gennerelt rullebenk enda. Jeg har snakket mye med bjørnstad og ppf ang dette temaet. Det må ha vert andre ting som har spilt inn vist di talla du kommer med er reele. Bare ett exempel. Jeg var og bremsa min forige bil. Dette var midt på sommeren og det var meget varmt ute og inne i dynorommet. Etter ett pull var det ca 38 grader i rommet, da hadde den ca 720hjulhk. Så åpna vi dører og venta til tempen havna ca på 20grader. Da yta den 740hjulhk. Så mye har bare tempen og si på ytelsen. Så å skylde alt på benken blir litt teit det og.

mye artig lesing her, Bremset du i dynapack? Du har til gode å se høyere tall i en dynapack enn i en mustang benk? Du får ta med deg dine 740 hjul hk til Protrim å se hva du har der, så kan du eventuelt ta en kontroll i en dynapack etterpå. Skal LOVE deg du blir overraska.

Har bremsa i dynapac jeg ja. 802 på driven med racefuel. 757 med bf98. Bilen er solgt så blir litt vanskelig og ta den med til protrim. men dette er jeg meget lyst til og prøve. Jeg driver og bygger ny bil som og skal bremses i dynapac. Jeg stiller med bilen til bremsing hos protrim etterpå jeg=)Men tror ikke det er så mye vits da jeg tror jeg kommer til og slite med hjulspinn på ruller. Og den 'lottobenken' dere snakker om er solgt. bjørnstad kjøpte seg ny dynapac for ett par år siden. den gamle ble for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke att tallene er feil jeg heller. Sier bare att jeg ikke har sett en eneste bil som har bremsa mere hester i dynapac kontra mustangbenk. og jeg syns ihvertfall selv att jeg har sett mye. men men. og kristian. hva mener du egentlig? det er 250hjul hk i en e46m3 når den blir bremsa i dynapac. så feil blir det ikke direkte men..

var ikke det at jeg var uenig med deg jørgen, ser det er mange som sier e46 m3 blir benket til ca 250-280 hk i dynapack. det jeg mener er at rent praktisk så kan det ikke være OVER 25% drivverkstap i en sånn bil, det henger jo ikke på greip. da går jeg utifra at BMW leverer ca den motoreffekten de sier de skal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om att bmw levere den effekta di lover. ville bare fram til att dynapacen viser lite.. driverktap kan man ikke regne med % syns jeg ikke. Vet motoren i bilen til helge vik bremsa 900hk i dts motorbenken til v.s motor en gang i tiden. etterpå bremsa den 800 på hjula i dynapacen til ppf. så tapet er liksom 100 hk uavhengig av hvor mye hk den har. men det blir feil det og for bremser du en bil med 100hk i motoren ender den ikke opp i null vi jeg tro :) hehe. evig diskusjon dette med ruller/nav benker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønte att du mente bjørnstad benken . Derfor jeg skrev bullshit. hvorfor er det lotto benk mener du? d er bare tull. Es tuning i tronheim har mustang benk. Samme som protrim. Å den viser himmelske tall. Det gjør alle mustang, dynojet mfl fra usa og. Jeg har til gode og ha sett høyere tall i dynapac enn feks mustang eller gennerelt rullebenk enda. Jeg har snakket mye med bjørnstad og ppf ang dette temaet. Det må ha vert andre ting som har spilt inn vist di talla du kommer med er reele. Bare ett exempel. Jeg var og bremsa min forige bil. Dette var midt på sommeren og det var meget varmt ute og inne i dynorommet. Etter ett pull var det ca 38 grader i rommet, da hadde den ca 720hjulhk. Så åpna vi dører og venta til tempen havna ca på 20grader. Da yta den 740hjulhk. Så mye har bare tempen og si på ytelsen. Så å skylde alt på benken blir litt teit det og.

mye artig lesing her, Bremset du i dynapack? Du har til gode å se høyere tall i en dynapack enn i en mustang benk? Du får ta med deg dine 740 hjul hk til Protrim å se hva du har der, så kan du eventuelt ta en kontroll i en dynapack etterpå. Skal LOVE deg du blir overraska.

Har bremsa i dynapac jeg ja. 802 på driven med racefuel. 757 med bf98. Bilen er solgt så blir litt vanskelig og ta den med til protrim. men dette er jeg meget lyst til og prøve. Jeg driver og bygger ny bil som og skal bremses i dynapac. Jeg stiller med bilen til bremsing hos protrim etterpå jeg=)Men tror ikke det er så mye vits da jeg tror jeg kommer til og slite med hjulspinn på ruller. Og den 'lottobenken' dere snakker om er solgt. bjørnstad kjøpte seg ny dynapac for ett par år siden. den gamle ble for liten.

Så bjørnstadbil bytta ut en dynapack med en annen dynapack for ett par år siden? Er nok 3-4 år siden 360whp/300whp bremsinga foregikk. Jeg skal ikke påstå att bjørnstad bil benken er feil, men att den er streng er feil, for det er den ikke. Hadde vært moro å sammenligna flere benker med en å samme bil, dette er noe jeg kommer til å gjøre så fort prosjektbilen blir ferdig til våren.

I det store å hele spiller det egentlig ingen rolle hva slags effekt man har, så lenge bilen fungerer til det formålet den har og eieren er fornøyd!

Vil også kommentere det som er skrevet i ett annet innlegg lenger opp her:

var ikke det at jeg var uenig med deg jørgen, ser det er mange som sier e46 m3 blir benket til ca 250-280 hk i dynapack. det jeg mener er at rent praktisk så kan det ikke være OVER 25% drivverkstap i en sånn bil, det henger jo ikke på greip. da går jeg utifra at BMW leverer ca den motoreffekten de sier de skal

Det er rimelig sikkert att effekten er mindre i realiteten enn på papiret, har selv vært med å bremset fler orginalbiler og ingen av disse har gitt på laaangt nær så mye effekt som de burde gjøre. Ett eksempel er Mr. Kvame på Protrim, han kjøpte seg en fabrikk ny Opel Zafira OPC med 2.0l 16v turbo motor for ett par årsiden, monterte "chip" og bilen gikk merkbart bedre. Selv etter chippingen med snillt regna driverkstap ga den fortsatt ikke "vognkort" effekten.

At alt spinner med sykkeldekk er nok sant, men nå bruker ikke valdres omegaen gamle utslitte 15" vinterdekk når han kjører helller;) Greit nok, kanskje ikke nordens sinteste 2.0liter, men att den går færlt og blir brukt brutalt er det ingen som kan stikke under en stol;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er vel kansje om denne protrim rulla kansje er for streng??vitsen er vel att den skal verre mest mulig rett??er det så att alle andre er lotteri greier og denne protrim rulla er rett??kansje det er omvendt :lol: bare ein tanke.vi har bremsa mange biler over alt egentlig og aviket har vert minimalt fra plass til plass.litt vil det jo alltid bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist talla er slik som det blir fortalt her så kan det virke slik ja. det er iallefall bevist flere ganger att ved ca 6-700hjul hk i dynapac har man ca 100hk mere vist man bremser i motor benk.

det stemmer nåk bra :) viktigste med ei rulle eller dyno er nå etter min erfaring og få mappa bilen bra.for min del om eg har 600 eller 650hk betyr lite vis eg er fornøyd og det virker bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest fort i gjennom.

Kanskje protrim benken er "for" streng men de som har bremsa oss protrim har jo bremsa det de har, si for eks 600 hk og i en benk som "snillere" så ville den jo vist mer.

Hadde vært morsomt og testa for eks 6 ruller med samme bil, 3 av hver. rullende å dynapac og lagt det sammen til en gjenomsitt av alle 6 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke att protrim rulla er riktig, den er nok noe streng ja. Sier heller ikke att alle andre ruller er lotteri ruller, men att det er mye avik ute å går en eller annen vei er sikkert.

Thoresen: er enig med deg, viktigste er att bilen fungerer bra og att de andre bilene blir etter :D

Hadde vært moro å gjort som du sier Disaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at den benken som viser lavest tall er den som er rett?

Er det status å ha den strengeste benken?

Hva er forskjellen på Dynapack og Mustang?

Hvor mye hester kreves for å akselerere to bilhjul fra 50-200 km/t?

Hvordan påvirker hjulspinn måleresultatet?

Hvordan vet man om det spinner?

Kan det spinne på Dynapacken?

Vil en bil nødvendigvis yte det samme etter 4 måneder som når den var mappet?

Hvordan påvirker høyde over havet resultatet?

Hva skjer med rullemotstand og drivverkstap når en bil stroppes kraftig ned?

Lottorulle= resultat som varierer fra uke til uke?

Bare noe dere kan reflektere over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra skrevet:)er heilt enig me deg.her kommer du med mykje gode spørsmål.håper dei kan svare på dette.dei med den STRENGE rulla :applause:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si att det er den benken som viser lavest tall som er rett. Men er en ting du i hvertfall er sikker på i den rullende landeveien til protrim, å det er att du har den effekten som står på papiret. Jeg vil heller ikke påstå att det er status å ha den strengeste benken, men når enkelte i tråden her sammenligner effekt bremset på nav i Dynapack med effekt bremset på hjul i Mustang benk, bør det fram på teppe att resultatet mest sannsynligvis ville blitt lavere i mustangbenken.

Forskjellen på en Dynapack og en Mustang "benk" er i store trekk att Dynapacken er 2(eventuelt 4) enheter som kobles til drivhjulene(uten dekk), mens i Mustang "benken" sitter hjulene montert på bilen og går på 2(eventuelt 4) ruller. Bilen må stroppes fast ved bruk av rullende landevei, dette slipper man med dynapack. Dynapacken er vel også selvkalibrerende mens mustangen må kalibreres fra tid til annen.

Hvor mye effekt det trengs for å akselerere 2 bilhjul fra 50km/t til 200km/t i timen vet jeg ikke. Jeg er helt klart åpen for å lære det, så om du vil skal du få lov. Hjulspinn i en rullende landevei gjør resultatet unøyaktig, i verstefall feil. Hvordan man vet att det spinner? Man kan se det, høre det, lukte det? Man vil uansett se det på kurva. Finnes også flere metder for å ungå hjulspinn. Nei man kan ikke spinne i en dynapack.

En bil vil nødvendigvis ikke yte det samme etter 4 måneder nei. En nybygd motor f.eks vil antageligvis tape en del effekt når motoren er kjørt inn/brukt en del. Høyde over havet har en del å si. Lufta blir tynnere jo lenger opp du kommer og og tynnere luft er ikke bra, ero effekten blir mindre i høyere strøk enn i lavlandet.

Når man stropper en bil skikkelig ned(noe man må for å ungå hjulspinn i en rullende landevei) blir rullemotstanden større og driverkstapet vil antageligvis øke noe.

Hva andre mener med lottrulle er jeg ikke sikker på, men jeg forbinner ordet med ruller som pøser ut effekt, høyere enn hva som er reelt. Jeg har heller aldir skrevet att dynapacken til Bjørnstadbil er en lottorulle. vet ikke om dette var tilfredstillende nok svar fra min side?

Det må understrekes att hverken jeg eller Dorris har noen direkte tilknyttning til Protrim annet enn att vi handler der og har bremset biler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg på svaret til 16V TURBO her..

Er ikke meningen og dra fram noe navn å sånne ting.. men ville få fram ett konkret eksempel...!

Beklager om noen har sett negativt på d!

Også kan jeg føye til at en motor trenger mer luft jo høyere over havet den kommer...

En gasser motor foreksempel, er det merkbar forskjell fra den ene bil/rallycross banen til den andre rundt om i landet her.. Bygger du f.eks en grom boble motor i oslo, kan du ta deg f på at den går dårligere på gol f. eks, vist du ikke dyser om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...