AndreasBr Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Dokumentasjon skal komme fra fabrikant vil jeg tro. Som det ble sagt lengre opp her, på det spesifikke VIN nummer. Helt latterlig at BMW skal være så vanskelige. For å ikke snakke om BT. Forresten.. Hvem må man gå via for å få endret de reglene? Det er da GANSKE mange bilinteressert i Norge, burde absolutt ikke være vanskelig å få igjennom
Mr. Mauer Skrevet Desember 20, 2010 Forfatter Skrevet Desember 20, 2010 Tror de bare vil være vanskelig med deg hvis de ikke godtar utskrift fra etk med stempel som dokumentasjon. Brukte selv ETK som dokumentajon i min ombygging og hadde ingen problemer med det, var trafikkstasjonen i skien og SFOOR jeg brukte. Så dvs. at jeg kan gjøre det samme å få godkjenning av? statens vegvesen? takk for svar så langt
pedro Skrevet Desember 21, 2010 Skrevet Desember 21, 2010 BMW Norge ønsker ikke å lenger å bidra til at denne type ombygging skjer. Biltilsynet har i ett internt skriv(TIL ALLE TRAFIKKASTASJONER SOM FORESTÅR VISNING/GODKJENNING ETTER OM OG OPPBYGGING) gitt beskjed om at BTs trafikkstasjoner IKKE kan skrive opp vekten på foraksel på bil. Hvorfor? Jo, derfor logikk De vil stoppe ombygging av BMW E36/46 og andre lignende biler. 1 Fordi bilene anses som potensielt trafikkfarlige etter ombygging(selv om de er feks identisk bygget som en 328(vekt, bremser, balanse osv)). 2 Det er uønsket mhp økning i antall HK. 3 Det er ønsket at motorsterke biler skal ut av trafikk pga miljøhensyn og delvis politisk styrt trafikksikkerhetsarbeid. Disse bilene er også utpregede ungdomsbiler. Staten taper penger på ombygging når bilen er eldre enn ti år(ikke avgift). OSV. Listen er lang. De fleste ombyggere som IKKE HADDE SØKT INNEN 01 01 2008 fikk ikke godkjennt denne vektøkningen på foraksel. Noen Trafikkstasjoner skrev derfor ned antall pasasjerer med en, to eller tre for å imøtekomme vektspesifikasjonene. Det kom i slutten av 2008 ett internt skriv om at praksisen med å utelate seter skulle opphøre, noe den tidvis(les: VILKÅRLIG) HAR GJORT. MEN; M3 sedan med to og tre seter er godkjennt i 2009/10, mens noen har sluppet unna. En 318is coupe i Skien i år som nå er godkjennt M3 uten sitteplassreduksjon. For å være på den sikkre siden er det derfor lurt å bygge alumotor, alu karosserideler, smal radiator i alu, lettvektsclutch, aluarmer og neddreid enkeltmasse svinghjul og carbon panser og bakluke. UANSETT må du fortsatt slite med en ca 25 26 kg for tung bil. Lyddemping, klima, stereo og høytalere osv. Det skulle fortsatt være 13 til 20 kg igjen. Mest er det jo å hente på å lete opp E30er og E36er som har høy vekt i vognkortet(omtrendt ingen biler er helt like og variasjonene er fort på 18 - 20 kg). Var stor forskjell på min nabos 318is og min 316. Min var vel merkelig nok tyngst, men går fortsatt som uombygd ifølge vognkortet. Begge var forøvrig tunge. Så hvorfor ikke heller kjøpe en 320 til 10-15, istedenfor? Det har blitt solgt temmelig mange 320coupeer for den summen nå og det vet jeg da jeg følger markedet nøye(Har selv 320 sedan 3,2). Alt dette tullballet med ombygging av 316 er ikke penger spart. Tvert om. Ihvertfall ikke for gjennomsnittsskrueren som ikke har ett hav av deler og kunnskap. P
Mr. Mauer Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Skrevet Desember 31, 2010 ok, skjønner. Men en ting jeg lurer på. kanskje litt dumt spørsmål, men under en teknisk kontroll. sjekker de motoren helt random? eller er det bare "mulig om-/oppbygnings kjøretøy" som blir sjekket motor på? kommer sikkert litt ann på sjåføren, men satt på med svigers som kjøret en honda accord. de sjekket bare lys og ruter. (På grensa til sverige) hva er sjangsen for å bli tatt?? og hvis jeg forstår riktig er det da nærmest umulig å få det godkjent?? med mindre man "kjenner en på innsiden"??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå