Gå til innhold

E39 520i Høyt drivstofforbruk.


rynne
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

I sommer fikk jeg det gule motorlyset på dashboardet.

Ettersom tiden gikk begynte motoren å være lite villig til å jobbe på lavt turtall. Kjente store motorvibrasjoner på spesielt lavt turtall mens problemet fortsatt fantes - og ikke minst ble motoren svært mye svakere i forhold til en problemfri motor. Problemene kom ikke før etter fem minutter hvor motoren ble varm.

Tok den da inn på diagnosen ble at jeg måtte skifte noen sonder, samt coil på motoren. Da jeg fikk den igjen var motoren problemfri i noen måneder før problemene kom tilbake igjen - dette fordi verkstedet hevdet de hadde gjort noen instillinger på softwaren, samt byttet en coil til en annen syl (?? ikke helt sikker). Etter denne diagnosen brukte bilen min plutselig mye mer drivstoff (ca 1,3 liter/mil blandet mot 0,8 før diagnose)), hvorpå jeg ringte verkstedet å spurte dem om dette har noe med hva de gjorde på diagnosen å gjøre. Uten å gå inn på detaljer sa de at dette var normalt, og skyldes endringene de gjorde da bilen var på diagnose.

Når problemene oppstod igjen (noe som selvfølgelig var ventet), tok jeg bilen inn på utbedring hos verkstedet å fikk bilen tilbake igjen med en motor som går som en drøm igjen (bortsett fra at det bare er en 2l :) ).

Men: drivstofforbruket er fortsatt mye høyere enn det var i våres/sommer (før diagnosen). Jeg ringte dem, og nå hevdet de plutselig at de ikke hadde gjort noe under diagnosen. De sliter tydeligvis med hukommelsen sin.

Er det noen av dere her inne som har peiling på hva de kan ha gjort for å bedre nevnte problem under diagnose som gjør at drivstofforbruket går opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at den har gått på 0.8 på blanda kjøring? Syns det høres veldig lite ut.

1.3 på blanda kjøring er ikke unormalt nå i kulda. Min 523ia ligger på 1.4

Dette er selvfølgelig avhengig av gassfoten din, men når det plutselig spretter fra 0,8 til 1,3 så er det noe som er galt ;) Selv bruker min 0,85 på bykjøring og litt landevei.

Men de verkstedene du bruker virker til å være noen utrolig surrehuer, skaff deg en skikkelig verkstedmann (event. kjøp diagnoseutstyr selv) og still en skikkelig diagnose.

Regner med at alle veldig typiske ting som plugger, veivhusventilasjon, luftfilter, bensinfilter osv. er sjekka/byttet?

Tett katalysator skal som oftest gjøre at bilen går dårligere og, så tviler litt på at det kan være det, hvis bilen går friskt og fint nå.

Du har absolutt ingen problemer med gangen på motor, oppstart, kjøring under kald/varm motor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min e39 520 ligger på 1,1/1,2 på blandet og 0.83 på lang, så synes det ikke er såååå ille;) men har du kontrollert katt?

Det høres mer riktig ut.

0.8 på blanda kjøring høres litt vel optimistisk ut, mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser noen skylder på gassfoten min ;)

Men dette skjedde altså etter en diagnose på verkstedet. Jeg har ikke sjekket noe som helst selv, da jeg ikke ser på meg selv som kyndig nok til det.

Men det er snakk om en forskjell på natt og dag etter diagnosen. Jeg har en følelse av at kanskje verkstedet har vært inne å stilt litt på software når det kommer til sensorer i eksossystemet? Leste litt rundt og fant ut av at dette kunne gjøre at en gåen sonde kunne "ignoreres" med denne måten - dog med mer bensinforbruk. "Nødmodus" eller limp home mode kan være aktivert på grunn av feilene som ble utbedret nå nylig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å akseptere at min 523ia bruker og over 1,3 på by kjøring. Så nå er veiv, kam, filter, olje, plugger byttet. Vanos, lamda og veivsensor står for tur. Men må innrømme at 0,8 høres lite ut for en tørst tysker i byn:-) Hadde en e36 320 cab som kunne klare 0,8 på langkjøring(student kjøring). Lurer litt på hvordan du har tatt målingen av forbruket? Fysisk med fylling og kjøre en bestemt strekning? Eller bare med computer? Kan jo villede litt den. Håper du finner ut av feilen sånn at vi alle kan få ned forbruket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den vel nede på 0,75 i sommer på langtur fra krsand til molde - men kan jo nevne at 0,8 på blandet er litt overdrevent skrevet av meg. den lå nok nærmere 0,9 (8,9/100km?) eller noe i den duren. Kunne vel bikke over literen også med aktiv kjøring tenker jeg.

Akkurat hvor tallet lå før er ikke så viktig. Men problemet her er at noe har skjedd etter den diagnosen som drastisk forverret bensinforbruket! Jeg følger som regel ganske nøye med på både kjørecomputer og nåla som viser målingen i sanntid. Og på kjente strekninger så ser jeg jo at motoren jobber hardere og drar mer bensin ut av tanken enn den gjorde i sommer.

Det er jo snakk om en 2-liter sekser - så at den bruker mye har jeg ingen problemer med å akseptere. Men slik som det er nå kommer jeg ikke under 1,1 på langkjøring. Har ikke nubbsjans på å holde meg under 1,25l på blandet kjøring selv med SVÆRT passiv kjøring - og forbruket er enda høyere på ren bykjøring. Så noe er nok galt her hos meg - og jeg tror det er en "software"-feil.

Jeg tror, uten å vite nøyaktig hvilke sensorer som var gåen og ble byttet ut på min bil, at disse problemsensorene ble forsøkt ignorert/oversett i software (hjernen) av verkstedet, for å gjøre at bilen gikk bedre (den fusket kraftig på lave turtall på denne tiden). Kan det være noe på veiv og kam?

Mitt spørsmål er jo egentlig om jeg er inne på noe?

Jeg har som nevnt ikke kunnskaper om hverken sensorer, motor eller om "min egen diagnose" i det hele tatt er mulig på en slik bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje startet med å bytte plugger, luftfilter, ojle (helsyntetisk) og oljefilter som er en kostnad som ikke behøver å være så dyr.

Dette er uansett ikke dumt å gjøre, og med tanke på at vi nå har fått kong vinter på besøk så bruker uansett biler mer drivstoff, pluss at bilen liker seg bedre med ny olje om vinteren.

Plugger og luftfilter har faktisk også en del å si på drivstoff-forbruket hvis man sammenligner gammelt og nytt.

Starter du med dette så skal du ikke se bort i fra at bilen kanskje bruker en desiliter eller kanskje to mindre pr mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - det skal man ikke se bortifra :)

Det er gode råd mot et billigere bilhold det - men så blir aldri BMW et helt fantastisk billig bilhold heller, da :)

Men jeg er fortsatt overbevist over at det er noe mer jeg kan gjøre, eller verkstedet kan rette opp i som beskrevet tidligere. Endringen kom plutselig etter diagnosen, og det var ikke kaldt på dette tidspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...