tobiasw Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Hei! Har vurdert å kjøpe ny bil. Har selvfølgelig mest lyst på 320i eller mere, men der er det vanskelig å finne noen gode objekter som ikke har gått alt for langt, til en grei pris. Spørsmålet mitt er da om det er merkbart mye forskjell på 316i med M43B16, i forhold til 318i med enten M40B18 eller M43B18? Tenker da på aks, mellomakselerasjon osv. Ser på tekniske data at det skiller ca. 1,5 sek. Og hvilken av disse motorene er mest driftsikre, evt. typiske feil el.? Takker for svar!
Joher Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Har m43b16 i touringen min, og en kompis har m43b18. Er samme dritet for å si det sånn, begge går like dårlig. Bruker like lite bensin osv osv.. Skal du ha 316 eller 318 ville jeg priortiert å sett på bilen, og ikke tenkt på hvilken av motoralternativene som er i bilen.
baremats91 Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 316 og 318 er samme motor, eneste forskjell er en ventil i innsuget som varierer mellom lang og kort innsugsvei
kasper Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Ser du etter aks ville jeg glemme disse motorene og heller se etter en sekser med litt høyere km. M43 har jo kjede da, og M40 har register reim. Men begge disse motorene har jo sine svakheter.
tobiasw Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Okei, takk for raske svar! Jeg får bare fortsette å titte litt. Får håpe det dukker noen fine eksemplarer opp etterhvert
babjorn Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 316i med M43B16 er knall motor etter min erfaring,går ikke noe spesielt men helt grei bruksbil,skal du ha noen som går må man opp i 325i + men disse er som regel ungdomskjørt å etter egne erfaring så er det bare å be om problemer.Skal man ha E30-E36-E46 E90 begyner vel å bli en ungdoms bil.Anbefaller deg hvertfall å gå grunndig over den akktuel bilen du har planer om. Mener ikke alle ungdomer kjører idiot å har som regel lite penger til ordentlig vedlikehold/gidder.
AndreasBr Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Jeg må si meg uenig. Jeg har en 316 nå og jeg personlig synes den er dødsdau.. Kontra min forrige 318.. Faktisk såpass at jeg vurderer å sette inn 318 motoren istedet for 316 som står der nå. Begge er M43.
babjorn Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Spørs jo alt på hvordan bilene er behandlet gjennom tidene vil jeg tro.102hk å 115hk er ikke syke forskjellen,så er vel hode til hver enkel som spiller inn her
Øyvind L. Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Jeg har også en 98 E36 316i med M43B16 og til vanlig kjøring langs veien til hverdagsbruk synes jeg det går ganske greit faktisk. Den er ikke noe dauere enn de andre "vanlige" 1,6L bilene med 100hk jeg har kjørt, men noen racer biler er det jo ikke. Men å si at den er dødsdau er jeg ikke enig i.
tobiasw Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Hvordan er 318is da? Markant forskjell? Det er veldig vanskelig å finne gode eksemplarer av dem synes jeg.
AndreasBr Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Jeg har også en 98 E36 316i med M43B16 og til vanlig kjøring langs veien til hverdagsbruk synes jeg det går ganske greit faktisk. Den er ikke noe dauere enn de andre "vanlige" 1,6L bilene med 100hk jeg har kjørt, men noen racer biler er det jo ikke. Men å si at den er dødsdau er jeg ikke enig i. Jeg kan glemme 4+5 gir i oppoverbakke med mindre jeg ligger i 70-80.. Ligger jeg i 50 og bruker fjerde oppover så ligger jeg på 2-2.5 liter mila ifølge speedo.. Kan det at innmaten på katalysator ha noe å si på motorkraft? (Dvs mindre motorkraft) Når jeg hadde den på NAF mente han kontrolløren at dårlig trekkraft var pga manglende innmat på katalysatoren.. Sorry for at jeg smått sjteler tråden din ;P
babjorn Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 318is går jo ikke akkurat som er racer bil,men er jo en del kvikkere en 316i/318i vil jeg si,men er jo viktig at du pisker den på turtal ellers går den dårlig.Vektfordelingen er vel ganske bra på disse også,men E30 er vel et hakk bedre der (usikker på dette) Mange sier du burde gå for 320i for den har sekser lyden,men da kjøper man seg noe større Dette er min mening.
manta-a Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 318is går jo ikke akkurat som er racer bil,men er jo en del kvikkere en 316i/318i vil jeg si,men er jo viktig at du pisker den på turtal ellers går den dårlig.Vektfordelingen er vel ganske bra på disse også,men E30 er vel et hakk bedre der (usikker på dette) Mange sier du burde gå for 320i for den har sekser lyden,men da kjøper man seg noe større Dette er min mening. Isn går jo mye bedre enn m40 og m43 da.Har biler med all tre motor alternativan på tunet her,e jo natt og dag i forskjell=) Isn e jo rimelig kjapp i aks og,tatt noen 325i med den æ,men når de kommer i siget så snakke vi nå anna ja=) E30 is har 50/50 vektfordeling etter det æ har hørt=)
UFC Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 318 IS er en sprek bil men som en sa tidligere du må dra den ut på turtalet får å få det draget, men bruker en del bensin på det. 320i har mye fetere lyd er jo rett og slett en rekke sekser, men, 318 IS drar 320i. Jeg kjørte mot en som hadde 320i coupe i bedre stand en min 318IS, fra 0 til 130. Gutten lå 30-40 meter bak meg da jeg hadde 130.
baremats91 Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 318 IS er en sprek bil men som en sa tidligere du må dra den ut på turtalet får å få det draget, men bruker en del bensin på det. 320i har mye fetere lyd er jo rett og slett en rekke sekser, men, 318 IS drar 320i. Jeg kjørte mot en som hadde 320i coupe i bedre stand en min 318IS, fra 0 til 130. Gutten lå 30-40 meter bak meg da jeg hadde 130. da må han ha hatt en veeeldig sliten motor min 320i som begynte å bli passe sliten, men kjørte ifra en 318is med nyoverhalt motor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå