Gå til innhold

lufte m20 motor. (løst) kan slettes

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

har nå drevet og luftet kjølesystemet, og hadde problem med att det ikke kom vann ut fra termostat huset. dette er nå i orden.

MEN vannet kommer nå bare "pulserende" ut fra luftinga på radiator og termostat hus. (renner fint i ca 3 sek og er opphold i ca 10 sek) ruser motoren gjevnt på ca 2000 omdr.

blir heller ikke særli varme i varmeapparat. (varme på fullt og vifte på fullt)

noen som har tips på dette?

Skrevet

Har du prøvd å stikke opp hullet i termostathuset?

Ta ut lufteskruen å stikk nedi noe tynt,jeg har en gang vært ute for at det hadde irret igjen.

Skrevet

ekspansjonstank er i radiatoren ;) bytt lufte skrue eller sjekk den, plasser bilen i oppover bakke når du lufter systemet;) vær sikker på at temp måleren funker/åpner seg

Skrevet

termostat hus er nytt, med ny skrue. bilen står skrått oppover.

bilen holder jevn normal temp, men blåser halv lunka i varmeapparat. ruser jeg motoren blåser det varmt, men fortsatt kommer det ikke noe ut fra lufte skruen

Skrevet

Jeg bruker ikke å sette bilen i en bakke engang, har bilen på flat mark. Tar bare og fyller opp ekspansjonstanken helt opp, da skal du høre susing i lufteskruen etterhvert som lufta presses ut. Fortsett og tøm helt til det renner vann ut av lufteskruen. Skru alt igjen, og kjør bilen varm en tur. Parker over natta og etterfyll om nødvendig til kaldmerkenivået på tanken. Funker fjell for meg hver gang.

edit: nevermind, leste feil. Du får vann ut lufteskruen fra radiator men ikke termostat, og ikke omvent :P

Da blir det nok noe annet.

Skrevet

Ikke sett bilen i oppoverbakke. Fyll ekspansjonstanken helt full. Skru igjenn lokk og lufteskrue på ekspansjonstanken, og bare skru ut lufteskruen på thermostathuset. skru på varme og vifter for fullt og start motoren. dra litt i gasswiren når du står der over mtoren slik at du får litt høyere turtall. ca 1500. Så venter du til det kommer vann ut lufteskruehullet. Det kan ta litt tid for det må bli litt varme i motoren før thermostatet åpner. Når det kommer kjølevæske i en jevn strøm skrur du i skruen mens motoren går. Så skrur du av motoren og så skrur du opp lokket på ekspansjonstanken og ser om du må etterfylle noe kjølevæske. Gjennta prosedyren om det er for lite kjølevæske på ekspansjonstanken. Er det for mye kjølevæske der bare lufter du litt til på samme måte så den får tømt seg litt gjennom lufteskruehullet på thermostathuset. JEg har gjort dette med suksess hver eneste gang. Funker garantert. Hvis ikke er thermostatet gåent. Eller luftehullet irret igjenn.

Skrevet

Skummet bare gjennom, men har du skrudd varmen på vamreapparatet på fult når du lufter?

Dette må man gjøre når man lufter, for det kan ligge luftlommer i varmeregisteret.

Mvh

Skrevet

Lufting gjøres slik:

1. Varmeapparat på fullt.

2. Fyll eksp.tanken helt full og til det renner ut av lufteskruen.

3. Varm opp motor og luft på litt turtall.

4. Gjenta fra punkt 2 inntil all luft er borte.

Følg med på vanntempen underveis. Nåla på temp.måleren skal ikke overstige midten, gjør den det er det fortsatt luft.

Kanskje det er en lekkasje et sted eller termostaten sitter feil vei. Blir de to radiatorslangene like varme?

Skrevet

problemet er nå løst.

termostaten ville ikke åpne på tomgang, men kjørte en runde så var alt i orden. temp er normal og vannet kommer normalt ut av lufte skruene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...