gbj93 Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 hei, hørte med noen fra bmw norge idag at jeg ikke har lov til å ha felger større enn 17" (på en e36 320i 1996 mod.) jeg kjører nå på 18" og det har den gjort siden 96. er det noen som vet om det bare er bullshit siden jeg har sett så alt for mange av akkurat samme bil som min med større felger en meg og når alle felglevrandører sier at det er lov med opp til 21" på min bil.... eller stemmer det? mvh. gbj93
Magnus M Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 Hva slags størrelse på hjul som er lov på bilen din, står i vognkortet enkelt og greit har du større hjul en det som står der må du inn til BT og få godkjent og skrevet dette inn i vognkortet.
gbj93 Skrevet Desember 13, 2010 Forfatter Skrevet Desember 13, 2010 det står 15" der........ :S men kan jeg godkjenne større hos biltilsynet?
Mikael-B Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 Det er forsåvidt ingen spesifikk lov som sier hvilken felgstørrelse hver bil kan ha. Men den generelle regelen er at rullediameter ikke skal overstige +/- 5% av original rullediameter. Samtidig kan ikke sporvidden økes mer enn 15mm per aksel, dvs. 7,5mm per side. Går du over dette må felg og dekk godkjennes av biltilsyn (sjekke at det ikke tar borti, subber, og at ikke sporvidden er økt for mye) og speedometer må omkalibreres. Er du ikke utenfor 5% og sporvidden skal det i teorien ikke trenge å skrives inn i vognkortet. Eksempel: Har du 205/65/15 orginalt, er absoulutt Max ***/25/21. For dekk med mindre profil lages ikke. Skal du ha større felg enn dette må det som sagt godkjennes av Biltilsynet. Her er en fin kalkulator for å regne rullediameter: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Magnus M Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 ja det burde gå bra så lenge du er innefor -+5% av orginal rulleomkrets og sporvidde ikke blir endret med mer en 15mm totalt.
Mikael-B Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 Liten feil her; Hvis du er over eller under 5% av original rulleomkrets og sporvidden er økt, må det godkjennes hos Biltilsyn. Er mange blant annet i offroad miljøet som har godkjent bilen sin med f. eks. 38" dekk og 10x15" felg når det originalt er 29" dekk og 6x15" felg
gbj93 Skrevet Desember 13, 2010 Forfatter Skrevet Desember 13, 2010 så med andre ord.... da viser jeg hele bilen på biltilsynet for å få de hjulene inn i vognkortet? og om det da er inne, er hjulene lovlige..... men hvorfor sier bmw da at det ikke er lov å ha større felger enn 17"?
RS-Heggem Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 De sier vel det siden E36 kom med 17 som max i typegodkjenningen. Er jo ikke E36 som har hatt 18" levert fra fabrikk.
gbj93 Skrevet Desember 13, 2010 Forfatter Skrevet Desember 13, 2010 tipper den kom med 15" men har "alltid" blitt kjørt med 18" men vil det da bli et problem å få den godkjendt med 18"? :S
RS-Heggem Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 mente ikke din bil, men E36 generellt kom med 17" max fra fabrikk. M3 kom med den dimensjonen. Men skal ikke være stress i det hele tatt å godkjenne med 17. Kommer helt an på hvordan biltilsynet oppfører seg der du bor. Jeg godkjente felger og senkesett på Otta får et år siden, og det gikk som en drøm. Jeg hadde 19 på min, som di ikke vil godkjenne på biltilsynet i Ålesund. Det er pga E39 kom med max 18" fra fabrikk kunne di fortelle. (M5). Men det er bare å prøve. Sålenge rulleomkrets og sporvidde er innenfor det lovlige, skal ingen ha noe å si på det.
gbj93 Skrevet Desember 14, 2010 Forfatter Skrevet Desember 14, 2010 Inpresset er feil, men aldri hatt problemer med det før, men da får jeg bare se hvordan det går på bt hos meg ellers prøver jeg bare et annet sted ;p
RS-Heggem Skrevet Desember 14, 2010 Skrevet Desember 14, 2010 sålenge du ikke går over de lovlige overskridelser, eller har nyttet spacere skal det ikke ha noe å si. men går ut ifra du ikke har godkjenningspapirer på felgene, så da får du ikke skrevet felgene i vognkort. men du kan muligens få BT til å oppgi dekkdimen din som alternativ dimensjon i rubrikk 12 på vognkort.
gbj93 Skrevet Desember 15, 2010 Forfatter Skrevet Desember 15, 2010 er det noen steder man får fete felger MED TÜV påpirer egentlig? har ikke funnet noen :/
RS-Heggem Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 De store BMW tunerne har nok det. Alpina, Breyton osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå