mY6 Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 Hei, Har fått en kraftig durelyd fra fronten av bilen. Lyden høres best i 70km/t og oppover. Kommer neppe fra motoren da lyden forsvinner om jeg svinger til venstre. Kjører jeg rett frem, eller svinger til høyre er lyden der konstant. Minner sterkt om lyden som kommer om man kjører på midtlinja, men det rister ikke noe særlig. Har sett etter om hjulene kanskje tar borti noen plass, men har ikke klart å se noe. Lyden er der både på vinter- og sommerhjul. Hva er dette typiske tegn på, og hvor burde jeg begynne å lete? Bilen gikk nettopp igjennom EU-kontrollen med null feil.
mY6 Skrevet Desember 15, 2010 Forfatter Skrevet Desember 15, 2010 Hjullager. Hvilken side er mest sannsynlig? Høyre?
Odd-M Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 Jekk opp og vrikk på hjula så kjenner du det.
2000Touring Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 Hjullager. +1, mest sannsynlig venstre side, siden det forsvinner når du svinger til venstre - den siden man svinger til avlastes og den andre siden belastes.
mY6 Skrevet Desember 15, 2010 Forfatter Skrevet Desember 15, 2010 Jekk opp og vrikk på hjula så kjenner du det. Har prøvd, men begge kjennes like faste ut. Hjullager. +1, mest sannsynlig venstre side, siden det forsvinner når du svinger til venstre - den siden man svinger til avlastes og den andre siden belastes. Så lyden forsvinner i lageret når det belastes med andre ord?
rikard_ut Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 et hjulager kan være deffekt på to måter slakk og ulyd. mener det er slik at svinger du til høyre så er venstre deff. og motsatt.
rikard_ut Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 prøvde du og snurre på hjula når du hadde dem i fri luft?
2000Touring Skrevet Desember 15, 2010 Skrevet Desember 15, 2010 Jekk opp og vrikk på hjula så kjenner du det. Har prøvd, men begge kjennes like faste ut. Hjullager. +1, mest sannsynlig venstre side, siden det forsvinner når du svinger til venstre - den siden man svinger til avlastes og den andre siden belastes. Så lyden forsvinner i lageret når det belastes med andre ord? Sorry, tulla med høyre og venstre. Svinger du til venstre avlaster du venstre hjul - og omvendt til høyre. Lageret lager mindre lyd ved avlastning.
mY6 Skrevet Desember 16, 2010 Forfatter Skrevet Desember 16, 2010 et hjulager kan være deffekt på to måter slakk og ulyd. mener det er slik at svinger du til høyre så er venstre deff. og motsatt. Sorry meg, men jeg er rimelig forvirret nå. Ved sving og ulyd til høyre, er venstre lager defekt. Ved sving og ulyd til venstre, er høyre lager defekt. Stemmer det? Eller er det; ulyd ved sving til høyre = høyre lager, ved ulyd ved sving til venstre = venstre lager. Hva er egentlig riktig her? prøvde du og snurre på hjula når du hadde dem i fri luft? Jepp, klarte ikke å høre noe spesielt.
2000Touring Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Eksempel: Gåent hjullager høyre side. - sving til høyre, venstre hjul blir belastet, mindre lyd(grunnen til at det blir mindre lyd er at høyre hjullager blir avlastet) - sving til venstre, høyre hjul blir belastet, MER lyd grunnet belastning av hjullageret som er gåent. - rett fram, nå kan lyden være som belastet(sving mot venstre), eller noe redusert lyd.
mY6 Skrevet Januar 19, 2011 Forfatter Skrevet Januar 19, 2011 Jeg har nå skiftet venstre hjullager, men lyden er der fremdeles! What to do?
Leo Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Hadde noe lignende en gang, kan være at jeg er ute og går men.... Da var det et stabbstag på 20 cm som var knekt, da fikk jeg ulyd og vibrasjon i høyere fart fra 60 til 120 km så forsvant det utenfor det området. Så sjekk stabbstag og foringer - eu kontrollen trenger ikke å få med seg dette????!"!! PS dette er en ide ut ifra egenerfaring ...
killarinc Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Samme hvem side det er... Bytter jo både h/v uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå