Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo, har sett litt rundt på flere tråder at mange kjører med 2 innsugs kammer, jeg er null peiling på de gradene og vinklene og alt det der på kammene, og lurer på om hvis jeg hadde kjørt med 4 innsugskammer på min M60B40 motor, så får jeg mere effekt, eller åssen er det?

Skrevet

Nei.. Det vil ikkje gå, på grunn av at du da ikkje har nokon eksoskam. Og motoren vil derfor sprenges ganske kjapt fordi du vil få eit høgt trykk inn i motoren på grunn av at du ikkje klarer å kvitte deg med eksosen.

Skrevet
Nei.. Det vil ikkje gå, på grunn av at du da ikkje har nokon eksoskam. Og motoren vil derfor sprenges ganske kjapt fordi du vil få eit høgt trykk inn i motoren på grunn av at du ikkje klarer å kvitte deg med eksosen.

HIHIHIHI! Nei? Han mente å bruke en innnsugskam som eksoskam for å få mer aggressiv timing på eksoskammen :)

baremats: jeg er usikker på hvordan dette vil gå i praksis på BMW. Vet det var mange som gjorde på MX5 når jeg dreiv med det, men jeg kjenner BMW motorer såpass lite kam-messig mtp timing og lift og slikt at jeg kanke si noe, men kan du ikke prøve å hekte på to innsugs kammer og prøve line opp da? Dra kjedet rundt 5-6 ganger, butter det så butter det, gåre så gåre :)

Vet at på MX motorene som tjente man faktisk greit med hk og nm. Selv om all effekten ble skyvd greit mot toppen av registret.''

EDIT: Forresten... Ingen VANOS og slikt på M60 right? Isåfall kan det kanskje bli et problem om du har det hvis kammene blir feil forhold til det, ikke at jeg huser at M60 har VANOS, men ble plutselig usikker her i morgentimene. Det er kanskje bare M62??? og de nyere? Jaja samma det :)

Skrevet

skal gjøra det, er uansett et punkt i timing fasen av motoren ;) etter det jeg har hørt ang innsugs kam på eksos side er at innsugskammen åpner mer/er lengre åpen, noe som gjør at man får bedre eksosflow, noe som gir bedre gassrespons og noe mer effekt/moment. skader uansett ikke å prøve, dessuten er det også en veldig billig trim til den motoren om det funker :)

Skrevet
skal gjøra det, er uansett et punkt i timing fasen av motoren ;) etter det jeg har hørt ang innsugs kam på eksos side er at innsugskammen åpner mer/er lengre åpen, noe som gjør at man får bedre eksosflow, noe som gir bedre gassrespons og noe mer effekt/moment. skader uansett ikke å prøve, dessuten er det også en veldig billig trim til den motoren om det funker :)

Har du i det hele tatt sjekka spesifikasjonene på kammene på M60'n?

Viss du får mer løft og durasjon på eksosventilen ved bytte av kam(om den passer i det heletatt) må motoren times annerledes mht separasjonen og timing(BTDC),samt har du en lite restriktiv eksos vil dette gjøre motorenkarakteren din dårligere,spesielt viss overlappet ikke justeres i henhold til den nye kammen og dens durasjon og løft.

Tror eg ville først prøvd med å måle baktrykket(eksosanlegg) samt justere timingen samt separasjonen på eksisterende kammer,billigere å starte med dette . Mindre restriktiv eksos er mindre storforlangende på større ventildurasjonen på eksoskammen :wink:

Skrevet

nå har jeg egentlig null peiling på sånt :) trodde det holdt med å bytte ut eksoskammene også bare justere det originalt. men med den peilingene jeg har med "tuning" justering så er jeg blank :lol:

Skrevet

Doit. er som sagt mye brukt som billigtrim på mazda B-serie og F-serie motor. funker gull så lenge du bytter til den som har litt mer durasjon, og passer på at timinga blir høvelig riktig :) dvs at lobene løfter max ca samtidig som den originale kammen +- bittelitt justering :P

Skrevet

hhehe.. dagens:P

siden m60 er ganske lik m50 skal da dette gå. eneste er at det er skikkelig drit å time siden du ikke har noen punkter å gå etter.. går fint på m50 så er bare å prøve..

men sikkert bedre å få tak i noen trimkammer

vac motorsport..

Skrevet

trimkammer koster 11k, så kommer moms og div anna, så det havner på 14k regner jeg med, men tenkte bare på billig trim, er dessuten ikke mye trim til disse motorene unntatt de trimkammene fra dinan og ESS kompressor

Skrevet
hvis det var meningen at det skulle være 4 innsugskammer i maskinen så tror jeg bmw hadde valgt det ifra starten av, men det gjorde de ikke...

rart det ikke er trimkammer i alle motoren også gitt.. smart:P :applause:

Skrevet
hvis det var meningen at det skulle være 4 innsugskammer i maskinen så tror jeg bmw hadde valgt det ifra starten av, men det gjorde de ikke...

rart det ikke er trimkammer i alle motoren også gitt.. smart:P :applause:

eller H-profil råder, smidde stempler og turbo! :o

Skrevet
Doit. er som sagt mye brukt som billigtrim på mazda B-serie og F-serie motor. funker gull så lenge du bytter til den som har litt mer durasjon, og passer på at timinga blir høvelig riktig :) dvs at lobene løfter max ca samtidig som den originale kammen +- bittelitt justering :P

Ja han kan for all del prøve,men min mening er nå at det er rimelig bortkasta å begynne med noe sånt før han har undersøkt litt spesifikasjoner først.

For å ta det du TurboLag sier:

"Bytt til den med mer durasjon!"

Hvorfor det? Hvordan vil registeret/karakteristikken bli på denne motoren mht innsug- og eksos-kapasiteter og restrikjon?

Hvordan vil trådstarter ha registeret/karakteristikken på motoren? Høyere eller lavere enn før? Mer av det samme,men i et bredere spekter?

Veit noen av dere spesifikasjonene på kammene som står på innsug/eksos på M60'n i det hele tatt? Aktuell ventilløft,fasing,separasjon,durasjon,timing? Kansje en ide å sjekke sånt først.

Og angående denne uttalen:

"funker gull så lenge du bytter til den som har litt mer durasjon, og passer på at timinga blir høvelig riktig :) dvs at lobene løfter max ca samtidig som den originale kammen +- bittelitt justering :P "

Hva sker med EO/EC tiden når durasjonen økes?

Irrelevant? Eller muligens litt viktig på lave turtall? Spiller f.eks motorens eksosanlegg inn her mht ettermontert effektanlegg kontra org.anlegg?

Hvordan vil du time "mer" durasjon? Nok med "+- bittelitt justering" som du sier? Vil du isåfall retardere eller ?

Dette var noen spesifikasjoner eg fant til M60B40,noen innspill på hvordan timingen bør eventuelt justeres bittelitt?

Valve Timing (IO/IC) 14°btdc/52°abdc

(EO/EC) 48°bbdc/14°atdc

At Valve Lift (mm) ER-ER

Valve Lift I/E (mm) 9.7/9.4

Får en alltid mer fløde ved å øke ventilløftet på ulike turtall?

Osv osv osv osv.............

Virker som at "større" kammer alltid er bedre for noen..er tross alt andre ting på en kamaksel enn kun durasjon som spiller inn,samt andre komponenter i motoren som bør samspille.

Sier ikke at dette ikke vil kunne fungere Mr.Trådstarter,men hadde vært greitt viss folk som kommer med innspill kunne redegjort litt bedre for sine ideer her inne..samt vær kritisk,det kan lønne seg :wink:

Greitt å komme med tips,innspill,ideer samt ting en har hørt,men en kan gjerne si at det ikke er mer enn en teori på sitt beste så lenge en ikke kan dokumentere sine påstander.

Veeldigt mye sånt prat her inne på Bimmers... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...